Více času na podstatné

Zveřejňujeme diskutované usnesení Výboru pro životní prostředí (PSP ČR) - OEEZ

27.05.2014 11:38

USNESENÍ 
výboru pro životní prostředí
z 8. schůze dne 21. května 2014

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (tisk 172)
_____________________________________________________________________________



Po odůvodnění náměstkyně ministra životního prostředí Ing. Bereniky Peštové, Ph.D., zpravodajské zprávě posl. RSDr. Josefa Nekla a po rozpravě

výbor pro životní prostředí

 

I.    doporučuje  Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby návrh schválila ve znění přijatých pozměňovacích návrhů:

 

  • Název návrhu zákona zní:

„Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů“.

 

  • Za úvodní větu návrhu zákona se vkládá označení části první, které včetně nadpisu zní:

„ČÁST PRVNÍ
Změna zákona o odpadech“

 

  • Do článku I se vkládají nové body 1, 2 a 3, které znějí:

„1. § 17 včetně nadpisu zní:
„§ 17
Povinnosti a oprávnění obce a fyzických osob při nakládání
s komunálním odpadem
        (1) Na obce se vztahují povinnosti původců podle § 16, pokud dále zákon nestanoví jinak.
        (2) Obec ve své samostatné působnosti stanoví obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na jejím katastrálním území. Obecně závaznou vyhláškou může stanovit také systém nakládání se stavebními odpady produkovanými na jejím katastrálním území nepodnikajícími fyzickými osobami.
        (3) Obec je povinna zajistit místa pro odkládání veškerého komunálního odpadu produkovaného fyzickými nepodnikajícími osobami na jejím katastrálním území. Obec je povinna zajistit místa pro oddělené soustřeďování složek komunálního odpadu, minimálně nebezpečných odpadů, papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů. Ministerstvo může stanovit vyhláškou podrobnosti rozsahu a způsobu zajištění míst pro oddělené soustřeďování složek komunálních odpadů.
        (4) Původci, kteří produkují odpad podobný komunálnímu odpadu, mohou na základě smlouvy s obcí využít systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů zavedeného obcí. Smlouva musí být písemná a musí obsahovat vždy výši sjednané ceny za tuto službu.
        (5) Fyzické osoby a původci odpadů zapojení do systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů zavedeného obcí jsou povinni v souladu s obecně závaznou vyhláškou obce komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu třídit a odkládat odděleně na místa k tomu obcí určená, pokud s odpadem nenakládají nebo se jej nezbavují jiným způsobem stanoveným tímto zákonem.
        (6) Obec může vybírat úhradu za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů od fyzických osob na základě smlouvy. Smlouva musí být uzavřena písemně a musí obsahovat výši úhrady. Vybírá-li obec tuto úhradu, nemůže stanovit poplatek za komunální odpad podle § 17a ani místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle zákona o místních poplatcích.25a)“.

2. V § 21 se na konci odstavce 5 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena d) a e), která znějí:
„d) seznam odpadů a materiálů, které je možné využívat jako technologický materiál na technické zabezpečení skládky, a požadavky na jejich využívání,
e) výčet recyklovatelných a využitelných odpadů, které je od roku 2023 zakázáno ukládat na skládku.“.

3. V § 21 se doplňují odstavce 6 a 7, které znějí:
        „(6) Jako technologický materiál na technické zabezpečení skládky je možné využívat pouze odpady a materiály stanovené prováděcím právním předpisem, které svými technickými parametry tomuto účelu odpovídají.
        (7) Na skládky je od roku 2023 zakázáno ukládat neupravený směsný komunální odpad a recyklovatelné a využitelné odpady stanovené prováděcím právním předpisem.“.“.

Dosavadní body 1 až 34 se označují jako body 4 až 37.

 

  • Za dosavadní bod 16 se vkládá nový bod A., který zní:

„A. V § 37k se za odstavec 5 vkládá nový odstavec 6, který zní:
„(6) Výrobce elektrozařízení určených k použití v domácnostech je povinen:
a) zřídit minimálně jedno místo zpětného odběru v každé obci, městském obvodě nebo městské části s počtem více než 2 000 obyvatel, kde se nachází prodejna elektrozařízení nebo v nichž jsou elektrozařízení, která uvádí na trh, dodávána konečnému uživateli při prodeji prostřednictvím prostředků komunikace na dálku. Počet obyvatel se posuzuje na základě bilance počtu obyvatel České republiky zpracované Českým statistickým úřadem k 1. lednu kalendářního roku. Za místo zpětného odběru pro účely tohoto ustanovení se nepovažuje místo dodávky výrobku u konečného uživatele. Ke splnění této povinnosti může výrobce na základě písemné dohody s obcí využít systém sběru a třídění komunálních odpadů stanovený touto obcí, a to i v rámci mobilního svozu nebezpečného odpadu podle § 17 odst. 3,
b) uzavřít smlouvu o využití systému sběru a třídění komunálních odpadů stanovených obcí s každou obcí,  která o její uzavření projeví zájem a ve které jsou elektrozařízení určená k použití v domácnostech, která uvádí na trh, prodávána, za podmínek obdobných jako s ostatními obcemi,
c) zřídit na vlastní náklady za podmínek obdobných jako s ostatními posledními prodejci místo zpětného odběru v každém prodejním místě posledního prodejce elektrozařízení nebo v jeho bezprostřední blízkosti, kde jsou elektrozařízení uváděná výrobcem na trh prodávána a kde velikost prodejní plochy určené k prodeji elektrozařízení je alespoň 400 m2, pokud poslední prodejce o zřízení místa zpětného odběru projeví zájem.“.“.

    Dosavadní odstavce 6 až 9 se označují jako odstavce 7 až 10.

 

  • K dosavadnímu bodu 17 – slova „V § 37k odst. 8“ se nahrazují slovy „V § 37k odst. 9“.
  • K dosavadnímu bodu 18 – slova „V § 37k se doplňuje odstavec 10, který zní: „(10)“ se nahrazují slovy „V § 37k se doplňuje odstavec 11, který zní: „(11)“.
     
  • K dosavadnímu bodu 26 - § 37n odst. 6
    Na konec textu se vkládá věta: „Osoba, která žádá o vrácení příspěvku, je povinna umožnit právnické osobě podle § 37h odst. 1 písm. c), aby provedla ověření splnění podmínek pro vrácení obdrženého příspěvku, a to přímo nebo prostřednictvím auditora či jiné pověřené osoby; účelně vynaložené náklady na toto ověření je osoba, která žádá o vrácení příspěvku, povinna uhradit právnické osobě podle § 37h odst. 1 písm. c) pouze v případě, že ověření prokázalo nesplnění podmínek pro vrácení obdrženého příspěvku.“
  • K dosavadnímu bodu 28 - § 37o odst. 5
    Na konec textu se vkládá věta: „Osoba, která žádá o vrácení příspěvku, je povinna umožnit právnické osobě podle § 37h odst. 1 písm. c), aby provedla ověření splnění podmínek pro vrácení obdrženého příspěvku, a to přímo nebo prostřednictvím auditora či jiné pověřené osoby; účelně vynaložené náklady na toto ověření je osoba, která žádá o vrácení příspěvku, povinna uhradit právnické osobě podle § 37h odst. 1 písm. c) pouze v případě, že ověření prokázalo nesplnění podmínek pro vrácení obdrženého příspěvku.“

Za dosavadní bod 34 se vkládají nové body 38 až 46, které znějí:
„38. § 45 zní:
„§ 45
(1) Za ukládání odpadů a dalších materiálů na skládku se platí poplatek.
(2) Za ukládání odpadů na skládku platí poplatek jejich původce. Za ukládání materiálů na skládku platí poplatek provozovatel skládky.
(3) Kompenzační a základní složka poplatku se neplatí za ukládání odpadů a materiálu jako technologického materiálu na technické zabezpečení skládky v souladu se schváleným projektem a provozním řádem skládky. Maximální celkové množství odpadů a materiálů uložených na skládku jako materiál pro technologické zabezpečení skládky může dosahovat maximální výše 20 % celkové hmotnosti odpadů a materiálů uložených na skládku v daném kalendářním roce.
(4)  Materiál mající alespoň jednu nebezpečnou vlastnost dle přílohy č. 2 tohoto zákona může být na skládku ukládán pouze jako odpad.“.

39. V § 46 odstavce 1 a 2 znějí:
        „(1) Poplatek za ukládání odpadů a materiálů na skládky se skládá ze čtyř složek: kompenzační, základní, účelové a rizikové. Za uložení odpadu a materiálu se platí kompenzační a základní složka poplatku. Za uložení nebezpečného odpadu se dále platí riziková složka poplatku. Za uložení recyklovatelných a využitelných odpadů, které je dle § 21 odst. 7 od roku 2023 zakázáno ukládat na skládky, se do konce roku 2022 dále platí účelová složka poplatku.
        (2) Poplatek vybírá provozovatel skládky při uložení odpadů a materiálů na skládku. Provozovatel skládky vybrání poplatku potvrdí. Provozovatel skládky odvádí vybrané poplatky příjemci poplatku vždy k poslednímu dni následujícího kalendářního měsíce a současně ho informuje o dlužných poplatcích. Pokud osoba podle § 45 odst. 2 nezaplatila poplatek ve stanovené výši, uloží mu povinnost zaplatit poplatek krajský úřad, který vydal souhlas k provozování skládky, rozhodnutím na návrh příjemce poplatku.“.

40. V § 46 odst. 3 se za slova „zákonem příjmem“ vkládají slova „kraje a“ a slovo „jejímž“ se nahrazuje slovem „jejichž“.

41. V § 46 odst. 4 se za slovo „základní“ doplňují slova „a kompenzační“.

42. V § 47  odst. 1 se za slova „skládky neodvedl“ vkládá slovo „kraji,“.

43. V § 48 odst. 1 se slovo „Základní“ nahrazuje slovem „Kompenzační“.

44. V § 48 odstavec 2 zní:
        „(2) Základní a účelová složka poplatku je z 60 % příjmem Státního fondu životního prostředí a z 40 % příjmem kraje, na jehož území skládka leží. V případě, že skládka leží na územích několika krajů, dělí se tento příjem proporcionálně podle velikosti části skládky ležící na územích těchto krajů.“.

45. V § 48 odst. 4 se slova „sazby rizikové“ nahrazuje slovy „kompenzační, základní, rizikové a účelové“.

46. V § 48 se doplňuje odstavec 6, který zní:
        „(6) Prostředky získané ze základní a účelové složky poplatku musí být použity výhradně na zajištění nakládání s odpady zlepšující stav přírody a krajiny a podporu rozvoje nakládání s odpady v souladu s hierarchií nakládání s odpady v České republice.“.“.
Dosavadní body 35 až 38 se označují jako body 47 až 50.

 

  • V článku I se za dosavadní bod 38 vkládá nový bod 51, který zní:

„51. Příloha č. 6 zní:
„Příloha 6
Kompenzační, základní, riziková a účelová složka poplatku
za ukládání odpadů v Kč/tuna

Dosavadní body 39 a 40 se označují jako body 52 a 53.

 

  • Za článek II se vkládá označení části druhé, které včetně nadpisu zní:

„ČÁST DRUHÁ


Změna zákona č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů“.

 

  • Článek III zní:

„Čl. III

V článku V zákona č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, se slova „1. října 2014“ nahrazují slovy „1. ledna 2016“.“.

 

  • Za článek III se vkládá nová část třetí, která včetně nadpisu zní:

„ČÁST TŘETÍ
Účinnost
Čl. IV


        Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení, s výjimkou ustanovení čl. I bodů 1 až 3, 38 až 46 a 51, které nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2015, čl. I bodů 35 a 48 až 50, které nabývají účinnosti dnem 1. června 2015 a čl. III, který nabývá účinnosti dnem následujícím po dni jeho vyhlášení.“.
 

 

Dokument ke stažení:

Usnesení VŽP č. 32 (21. května 2014)


 

Související článek:

Reakce MŽP na informace ke zvýšení poplatků za skládkování

Platby za popelnice mohou v příštích pěti letech podražit až o 250 korun

ČAOH: Poslanci prosadili ve výboru zdražení odpadů pomocí přílepku (23.5.2014)