Více času na podstatné

Změny v plnění cílů opětovného použití a využití při zpracování autovraků

20.03.2015 13:01

Zákon o odpadech v souladu s evropskou směrnicí o vozidlech s ukončenou životností od 1. ledna 2015 ukládá vybrané autovraky opětovně použít a využít nejméně v míře 95 % průměrné hmotnosti všech vybraných vozidel převzatých za kalendářní rok a opětovně použít a materiálově využít v míře nejméně 85 % průměrné hmotnosti všech vybraných vozidel převzatých za kalendářní rok.

Česká republika je vázána stanovenými cíli Evropské unie. V případě neplnění těchto požadavků se pak vystavuje možným sankcím ze strany EU. Z tohoto důvodu bude tato problematika intenzivně sledována a řešena jak Ministerstvem životního prostředí, tak Českou inspekcí životního prostředí.

Aby byla umožněna jednoznačná prokazatelnost evidence materiálových toků a plnění cílů opětovného použití a využití, připravuje MŽP novelu přílohy č. 4 vyhlášky č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s autovraky. Tato novela umožní ohlašování předmětných cílů Evropské komisi v požadovaném formátu.

 

MŽP upozorňuje zpracovatele autovraků na nutnost plnění cílů opětovného použití a využití zejména následovně:

  • Osoby oprávněné ke sběru, výkupu, zpracování, využívání a odstraňování autovraků jsou od tohoto data povinny prokazatelně opětovně použít díly z autovraků, materiálově nebo energeticky využit odpady vzniklé při jejich zpracování tak, aby byly tyto cíle splněny.
  • V návaznosti na plnění uvedených cílů nejde pouze o autovraky, které zpracovávají přímo zpracovatelé autovraků, ale také o vozidla či jejich části, které jsou předávány jiným zpracovatelům ke konečnému zpracování. I u těchto vozidel musí být zajištěno splnění cílů.
  • Přeshraniční přeprava autovraků podléhá nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1013/2006 o přepravě odpadů. Podrobnější informace k přeshraniční přepravě odpadů jsou k dispozici najdete na webu MŽP - ZDE.
  • Dále MŽP upozorňuje, že do drticího zařízení dle přílohy č. 2 vyhlášky č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s autovraky, v žádném případě nesmí vstupovat autovraky s katalyzátory a skly. Do zařízení nesmí vstupovat ani autovraky s pneumatikami či objemnými plasty, pokud tyto materiály nejsou odděleny během drcení nebo následné úpravy tak, aby mohly být účinně recyklovány jako materiály.

 

Mohlo by vás zajímat:

Na podporu zpracování autovraků půjde 40 miliónů, pravidla programu se výrazně mění

 

 

Zdroj: MŽP