Více času na podstatné

Za posledních šest let emise CO2 u nových aut klesly o více než 20g na kilometr

14.04.2016 15:24

V roce 2015 průměrné emise CO2 u nově prodaného vozu byl o 3% nižší než v předchozím roce. Od roku 2010, kdy sledování začalo podle stávajících právních předpisů, tak se oficiální emise snížily o více než 20g CO2 na km. EU již v roce 2013 splnila svůj cíl do roku 2015 na výši emisí CO2 v hodnotě 130g CO2 na km. Druhý oficiální cíl 95 g CO2 / km musí být splněny do roku 2021. Vyplývá to z údajů, které zveřejnila Evropská agentura pro životní prostředí (EEA).

 

Klíčová sdělení EEA:

  • Nově prodané automobily v roce 2015 emitují v průměru 119,6 g CO2 / km, což je více než 10 g CO2 / km nižší hodnota než cílová pro rok 2015
  • Prodej nových osobních automobilů v EU vzrostl v roce 2015 ve srovnání s předchozím rokem. Celkem 13,7 milionu nových vozů bylo registrováno, což představuje nárůst o 9% oproti roku 2014. Registrace se zvýšila ve všech členských státech EU s výjimkou Lucemburska a Slovinska.
  • Průměrná hmotnost nových automobilů prodávaných v EU (1 381 kg) zůstala zhruba stejná jako v roce 2014. Hmotnost vozidla je klíčovým faktorem, který ovlivňuje emise. V průměru nejtěžší vozy byly prodávány ve Švédsku a Lucembursku (1 530 kg a 1 496 kg v tomto pořadí), zatímco maltských, dánským a řeckým kupujících dává přednost lehčím vozům (1 199, 1 233 a 1 260 kg v tomto pořadí). Průměrný diesel je o 311 kg těžší benzínový automobil.
  • Nejméně úsporné vozy byly zakoupeny v Estonsku a Lotyšsku (137 g CO2 / km) a následně v Bulharsku (130 g CO2 / km). U všech ostatních členských států, průměrné úrovně emisí byly nižší než 130 g CO2 / km. Jak je vidět v roce 2014, Nizozemsko (101,2 g CO2 / km) byla zemí, které jsou evidované nejúčinnější nová auta. Portugalsko a Dánsko následují s novými vozy emitující v průměru 106 g CO2 / km.
  • Vozy se vznětovými motory zůstávají nejvíce prodanými v Evropské unii, což představuje 52% tržeb. Stejně jako v minulých letech, země s nejvyšším podílem prodeje dieselových patří Irsko a Lucembursko (71%), Portugalsko (69%) a Chorvatsko, Řecko a Španělsko (63%).
  • V posledních letech průměrná účinnost benzínových vozů (122,6 g CO2 / km) dohání účinnost automobilů s naftovým motorem (119,2 g CO2 / km)
  • Prodej plug-in hybridů a elektrických vozidel se nadále zvyšuje. Relativní podíl plug-in hybridů a prodeje elektromobilů byl nejvyšší v Nizozemsku a Dánsku, dosahující 12% respektive 8% národního prodeje automobilů v roce 2015. Nicméně, prodej těchto vozidel stále tvoří malý zlomek celkových tržeb (1,3% ze všech nových vozů prodávaných v EU)
  • Přibližně 57 000 čistých elektromobilů bylo registrováno v roce 2015, což představuje 50% nárůst oproti roku 2014. Největší počet registrací bylo zaznamenáno ve Francii (více než 17 650 vozidel), v Německu (více než 12 350 vozidel) a ve Spojeném království ( více než 9 900 vozidel).