Více času na podstatné
Za 10 let bude alternativním palivům dominovat stlačený zemní plyn
Mezinárodní asociace vozidel na plyn (IANGV) se před konferencí a výstavou NGV (Natural Gas Vehicles) 2010 vyjádřila, že díky rostoucímu zájmu o alternativní paliva se v průběhu následujících deseti let na silnicích objeví dalších více než 50 milionů aut poháněných stlačeným zemním plynem (CNG). Do roku 2020 by auta na zemní plyn mohla představovat až 9 % všech vozidel na světě a zemní plyn tak zabere místo dominantního paliva po benzínu a motorové naftě. Konference a výstava NGV 2010 se koná každé dva roky, letos se uskuteční 8. – 10. června v Římě.
„Žádné jiné alternativní palivo, dokonce ani benzín, se nemůže pyšnit takovou všestranností jako zemní plyn,“ řekl Brett Jarman, výkonný ředitel Mezinárodní asociace CNG vozidel. „Mezi současnými jedenácti miliony CNG vozidel na silnicích jsou motorky, trojkolky, ještěrky, auta, náklaďáky, autobusy, traktory, letištní tahače, popelářské vozy, lokomotivy, a v Austrálii dokonce i stopadesátitunové ,silniční vlaky‘,“ prohlásil.
Na základě prvních odhadů z roku 2006, které se prozatím ukázaly jako konzervativní, se asociace domnívá, že všestrannost využití CNG jakožto paliva do automobilů jej zvýhodňuje oproti dalším alternativním palivům a zajišťuje trvalý nárůst spotřeby paliva. „V roce 2007 jezdilo ve světě 5,3 mil. CNG vozidel, dnes již 11 milionů, to je za pouhé 3 roky neočekávaný více než dvojnásobný nárůst,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie. „Do deseti let by mělo na světě jezdit až 65 milionů vozidel,“ dodává.
Zatímco objem emisí z energetiky nebo průmyslu v Evropě a USA vytrvale klesá, emise z dopravy naopak dramaticky rostou. V Evropě nejvíce rostou emise ve dvanácti nových zemích EU a nejvíce ve východní Evropě. „Jsem přesvědčena, že spirálovitý růst emisí z odvětví dopravy můžeme omezit,“ řekla profesorka Jacqueline McGladeová, výkonná ředitelka EEA (Evropské agentury pro životní prostředí).
Vyspělé země mají rády pohodlný život na čtyřech kolech. Ovšem, jen v Londýně podle Londýnského sněmu zemře ročně na dieselové emise 3 tisíce lidí. „USA a Čína produkují 40 procent světových emisí, a to ještě třetina čínských emisí zahrnuje export od USA. Přitom v Pákistánu, Brazílii, Íránu, Indii nebo Argentině jezdí miliony vozidel na zemní plyn a země jako Trinidad a Tobago chystají pětiletý program, v jehož rámci by se 75 tisíc místních aut převedlo na CNG. V Latinské Americe se firma Gazel, přední společnost zabývající se marketingem CNG vozidel, chystá investovat do rozvoje CNG v následujících pěti letech 50 milionů dolarů,“ říká Markéta Schauhuberová.
Široké rozšíření zemního plynu i pestrá škála výhod vozidel na zemní plyn podle ředitele Mezinárodní asociace Bretta Jarmana přitahuje jak politiky, tak provozovatele vozových parků po celém světě. „Zemní plyn boduje co do energetické bezpečnosti, ale také na ekonomickém a ekologickém poli. Je čistý, bezpečný, spolehlivý, všestranný, cenově přijatelný a okamžitě dostupný, a v případě bioplynu dokonce i obnovitelný.“ Do deseti let bude v Evropě jezdit nejméně 23,5 milionu vozidel na CNG a celkem by mělo být v provozu 20 tisíc CNG stanic. V ČR se program také rozbíhá, v současnosti funguje pro veřejnost už 25 veřejných CNG stanic, letos se má ještě otevřít 7 dalších. Do r. 2020 by mělo být u nás celkem 400 stanic.