Více času na podstatné
Výzkum: 2/3 Čechů je ochotno si připlatit za produkt šetrný k životnímu prostředí
V ČR dochází k přehodnocování očekávání od velkých firem v oblasti jejich společenské odpovědnosti. Lidé od lídrů trhu očekávají v oblasti CSR zejména aktivity v oblasti ochrany životního prostředí. Mezi další nejdůležitější témata patří dlouhodobě pravdivá komunikace k zákazníkům a zajištění bezpečnosti zaměstnanců. Vyplývá to z výzkumu CSR Research 2014 realizovaný agenturou IPSOS na podzim minulého roku.
Přestože se proměňuje obsah očekávání, tak samotné téma společenské odpovědnosti firem zůstává důležité při nákupu pro 71% veřejnosti a v zaměstnání pro 85% ekonomicky aktivních lidí. Více než 2/3 obyvatel v České republice také uvádí, že je ochotno si připlatit za produkt šetrný k životnímu prostředí - nejčastěji lidé nakupují energeticky úsporná zařízení do domácnosti, recyklované produkty a biopotraviny.
Obecně větší důraz na společenskou odpovědnost firem nebo ochotu kupovat výrobky šetrné k životnímu prostředí mají mladší lidé do 34 let nebo ženy. Téma společenské odpovědnosti firem je naopak méně důležité pro starší obyvatele nad 55 let.
„Lidé si začínají více uvědomovat význam prostředí, ve kterém žijí a pracují, i díky tomu vzrůstá důraz nejen na ekologická témata, ale i na lokálnost, místní komunity a místní aktivity, to nám potvrdili i experti vyjadřující se ve výzkumu“, doplňuje výsledky výzkumu Tomáš Macků, Research & Communication Director Ipsos.
Cílem projektu CSR Research, který je realizován od roku 2010, bylo detailně zanalyzovat jednotlivé oblasti CSR, vnímání CSR aktivit a jejich vliv na reputaci firem a to jak podle názorů populace, tak expertní veřejnosti. Do projektu CSR Research 2014 se zapojily 4 společnosti – Česká spořitelna, ČSOB, Vodafone a McDonald´s.
Výzkum byl realizován společností Ipsos v průběhu listopadu 2014 na reprezentativním vzorku dospělé populace (dle regionu, velikosti místa bydliště, pohlaví, věku a vzdělání).
Velikost základního souboru byla 1014 respondentů. Výzkum byl realizován také se skupinami
expertů – s představiteli médií, významných nevládních neziskových organizací, s představiteli
asociací, svazů, institucí a s CSR manažery z velkých firem. Vnímání společenské odpovědnosti firem a
dopadu na reputaci firem bylo měřeno na základě know-how a metodologie Ipsos.
Projekt je realizován od r. 2010 a umožňuje časové porovnání. V r. 2015 proběhne projekt CSR REASEARCH opět v posledním čtvrtletí roku.