Více času na podstatné

Hlavní vizí politiky druhotných surovin je „Přeměna odpadů na zdroje“, ne skoncovat s recyklací (Aktuálně: SCHVÁLENO)

16.10.2013 10:45

Vláda dnes projedná Politiku druhotných surovin ČR. Politika se především týká materiálového využití druhotných surovin a vytváření podmínek pro jeho dalšího zvyšování. Hlavní vizí dokumentu je „Přeměna odpadů na zdroje“. Výstavba spaloven ani finanční náklady na jejich výstavbu nejsou v dokumentu řešeny, jak se domnívá Hnutí Duha ve své tiskové zprávě ze dne 15.10.2013. Podle vyjádření Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) se tisková zpráva zřejmě týká jiného materiálu, protože informace v ní uvedené neodpovídají obsahu dokumentu, který bude vláda na svém jednání projednávat.

 

Aktuální informace: Vláda ČR Politiku druhotných surovin České republiky dnes schválila

 

Hlavní vizí dokumentu Politika druhotných surovin České republiky je „Přeměna odpadů na zdroje“. V dokumentu je stanoveno 5 strategických cílů a 17 opatření.

 

Hlavní strategické cíle:

1. Zvyšovat soběstačnost České republiky v surovinových zdrojích substitucí primárních zdrojů druhotnými surovinami.

2. Podporovat inovace zabezpečující získávání druhotných surovin v kvalitě vhodné pro další využití v průmyslu.

3. Podporovat využívání druhotných surovin jako nástroje pro snižování energetické a materiálové náročnosti průmyslové výroby za současné eliminace negativních dopadů na životní prostředí a zdraví lidí.

4. Iniciovat podporu vzdělávání pro zajištění kvalifikovaných pracovníků v oboru druhotných surovin jako podporu konkurenceschopnosti ČR.

5. Aktualizovat rozsah statistického zjišťování pro zpracování materiálových účtů, které umožní zpracovávat hmotnostní bilance druhotných surovin v hospodářství ČR.

 

Z výše uvedeného je zřejmé, že Politika druhotných surovin ČR se zabývá druhotnými surovinami (zdroji), které mohou nahrazovat přírodní neobnovitelné zdroje v procesu materiálového využití, které je stěžejním prvkem dokumentu. Z výrobků a materiálů, které ukončily svůj životní cyklus, lze získat (vytěžit) druhotnou surovinu, která po úpravě bude splňovat kritéria vstupní suroviny pro další výrobu (další technologické procesy). V příloze dokumentu je uvedena analýza 10ti komodit (kovy, papír, plasty, sklo, stavební a demoliční hmoty, vedlejší energetické produkty, vozidla s ukončenou životností (autovraky), odpadní (vyřazená) elektrická a elektronická zařízení, použité pneumatiky a odpadní pryž, odpadní (vyřazené) baterie a akumulátory), ze kterých lze vytěžit velmi cenné suroviny, které se do ČR i EU musí v současné době dovážet.

Realizací stanovených opatření se pozitivně ovlivní řada oblastí, zejména oblast průmyslové výroby a též sociální vytvořením nových pracovních míst v oblasti získávání, úpravě a zpracování druhotných surovin. Podpora rozvoje tohoto zpracovatelského průmyslu je však podmíněna finančními prostředky na pořízení inovativních technologií a též na výzkum a vývoj nových technik, kterými se zajistí snížení materiálové a energetické náročnosti výroby.

Na Ministerstvu průmyslu a obchodu se nyní připravuje nový Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost pro období 2014+. Na inovace a vyšší využívání druhotných surovin se zaměřuje jeden z cílů tohoto programu. Standardně je požadováno, aby cíle v operačních programech byly podloženy národními politikami a strategiemi, které jsou v souladu s cíli stanovenými pro danou oblast. Základním strategickým dokumentem EU, který řeší i tuto oblast, je Evropa 2020 – Evropa účinněji využívající zdroje, jehož některé cíle jsou promítnuty právě do Politiky druhotných surovin ČR.  Aby ČR mohla čerpat dotace z EU pro oblast druhotných surovin je potřeba mít vládou schváleny hlavní cíle Politiky druhotných surovin. Prostřednictvím tohoto nového programu bude možné podporovat až do roku 2020 realizaci nových zpracovatelských kapacit a též výzkum a vývoj v oblasti materiálového využití druhotných surovin.

Pro porovnání jsou zde uvedena data za rok 2012 z veřejně přístupné internetové stránky Českého statistického úřadu:  „…v ČR se vyprodukovalo celkem 23,4 mil. tun odpadů, z toho v podnicích 19,9 mil. tun odpadů…“.  Komunálních odpadů se vyprodukovalo 3,2 mil. tun, které jsou též potenciálním zdrojem druhotných surovin, ale prioritně se jimi zabývá Plán odpadového hospodářství ČR, jehož aktualizace se nyní připravuje na MŽP a též budou řešeny v dalším připravovaném dokumentu MŽP, kterým je Program předcházení vzniku odpadů ČR.

Analýza potenciálu druhotných surovin materiálově využitelných je uvedena na 35 stránkách Politiky druhotných surovin, oproti analýze potenciálu druhotných surovin energeticky využitelných, která zaujímá 5 stránek. Výstavba spaloven ani finanční náklady na jejich výstavbu nejsou v dokumentu řešeny. Pouze je obecně zmíněno energetické využití odpadů jako určitého zdroje energie v souvislosti z EU avizovaným ukončením skládkováním a v případě, že nebude v daném čase pro hospodářství ČR ekonomicky výhodnější jejich materiálové využití a zajištěny vhodné podmínky (tzn. dostatečná kapacita zařízení na jejich zpracování a poptávka - odbyt).

Základním posláním Politiky druhotných surovin ČR je iniciovat odpovědný přístup k efektivnímu využívání druhotných surovin (zejména materiálovému), které přinese celému hospodářství, sociální sféře i životnímu prostředí v ČR užitek.

MPO předpokládá, že nedorozumění ohledně hlavního poslání Politiky druhotných surovin ČR bude se zástupci Hnutí Duha na společném jednání v nejbližší době vysvětleno a odstraněno.

 

Vyjádření Ministerstva životního prostředí k výrokům Hnutí Duha o ukončení recyklace v České republice

Ohrazujeme se proti tvrzení Hnutí Duha, které médiím rozeslalo tiskovou zprávu, ve které tvrdí, že Rusnokova vláda nadále neplánuje podporovat recyklaci. To je holý nesmysl. Míra recyklace komunálního odpadu v ČR už několik let stoupá. V roce 2011 bylo materiálově využito 31 % komunálního odpadu. ČR se zavázala vůči Evropské unii do roku 2020 zvýšit nejméně na 50 % hmotnosti celkovou úroveň přípravy k opětovnému použití a recyklaci alespoň u odpadů z materiálů jako papír, plast, kov a sklo.

Mezi hlavní priority rozvoje odpadového hospodářství, jež jsou dány rámcově Politikou životního prostředí, evropskými závazky ČR a praktickými potřebami vyplývajícími ze stávajícího stavu odpadového hospodářství, patří především naplňování hierarchie nakládání s odpady. Rádi bychom se zaměřili na zákaz skládkování neupraveného směsného komunálního odpadu někde mezi lety 2023-2025 a nakládání s odpady podle hierarchie – tedy nejlepší je, aby odpad vůbec nevznikl, a když už vznikne, aby byl přednostně recyklovaný, to, co již nejde materiálově zhodnotit, tak využít energeticky na teplo a elektřinu, a na skládku uložit jen to, co už opravdu nejde nijak zhodnotit.

Ve 21. století se přeci nemůžeme chovat jako neandrtálci – ohryzat maso a kost hodit do díry - byť je to nejlevnější. Stát musí dát dostatečné impulsy k výstavbě technických zařízení na zpracování odpadů, ale největší kus práce je stejně na lidech – aby třídili a chovali se odpovědně, ekonomicky a tím i ekologicky. Příkladem nám může být Švýcarsko, kde ostatně mají na 30 spaloven komunálního odpadu.

Věříme, že z naší země postupně vymýtíme nevzhledné skládky komunálního odpadu a zároveň se občané České republiky zamyslí nad tím, jaký odpad vlastně produkují a jakým způsobem by jej mohli omezit.

 

Zdroj: MŽP

 

 

Související dokument:

Ciencala s Podivínským chtějí skoncovat s recyklací (TZ Hnutí Duha)

 

Zdroj: vyjádření MPO k tiskové zprávě Hnutí Duha