Více času na podstatné

Vláda schválila novelu zákona o ochraně ovzduší a nové nařízení stanovující limity pro vypouštění odpadních vod

14.12.2015 11:30

VÝSLEDKY Vláda dnes schválila novelu zákona o ochraně ovzduší. Lidovci se podle informací z ČTK při hlasování kvůli obavám z možného zásahu do práva na soukromí zdrželi a to kvůli přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech, které také novela zákona zavádí.

Novela zákona o ochraně ovzduší by měla být od platná 1. června 2016 s výjimkami. Výjimkou by měl být i ponížený imisní limit pro částice PM2,5 a to s účinností od 1. lednu 2020. Novela dále navrhuje zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech. Navržená úprava má i umožnit, aby byly v nízkoemisních zónách v ČR uznávány i německé emisní plakety. Novinkou je i úprava pravidel pro vyhlašování a ukončování smogových situací a regulací. Další podrobnosti k novele zákona najdete níže.

Vláda dnes také schválila novému nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech, které minulý týden odložila. Nové nařízení vlády podle původních plánů mělo nahradit už v polovině prosince 2015 stávající nařízení č. 61/2003 Sb. Z pohledu přílohy č. 7 byl nový předpis pro vládu připraven variantně. Vláda nakonec schválila variantu č. II. (tedy zachování číselných hodnot BAT v příloze č.7) a účinnost bude posunuta. Podotýkáme, že Ministerstvo životního prostředí připravuje i nové nařízení, které řeší limity pro vypouštění odpadních vod do vod podzemních. To by mělo platit od 1. února 2016 a nahradit současné nařízení č. 416/2010 Sb. Pro kategorii výrobků CE má platit přechodné ustanovení.

 

Čtěte také:

Ombudsmanka: Vláda nesouhlasí s opatřením ke zlepšení kvality vody (15.12.2015)

 

 

Výsledky jednání vlády:

  • Novela zákona o ochraně ovzduší - schváleno

  • Návrh nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastechárodní program snižování emisí - schváleno
  • Východiska pro určení gesce ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU ze dne 22. října 2014 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva - schváleno

  • Návrh Plánu legislativních prací vlády na rok 2016 - schváleno

  • Plán rekonstrukce objektů, v působnosti článku 5 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU ze dne 25. října 2012 o energetické účinnosti, pro rok 2016 s výhledem do roku 2020 - schváleno

 

Náhrada NV č. 61/2003 Sb.

Konkrétní témata, která návrh nařízení vlády zakotvuje oproti platné právní úpravě je jednak transpozice směrnice 2013/39/EU, kterou se mění směrnice 2000/60/ES a 2008/105/ES, pokud jde o prioritní látky v oblasti vodní politiky, dále vybrané definice – např. „průmyslové odpadní vody“, „městské odpadní vody“, jejichž absence vyvolávala v praxi nejasnosti a zpřesnění náležitostí a podmínek povolení podle § 38 odst. 12 vodního zákona. Jedná se o výjimečné povolení umožňující vypouštět odpadní vody po přechodnou dobu – např. při zkušebním provozu - v emisních limitech neodpovídajících emisním standardům stanovených v nařízení vlády.

Mezirezortní připomínkové řízení bylo ukončeno v dubnu 2015, nicméně návrh nařízení vlády je předkládán se 2 rozpory. První rozpor se týká právě přílohy č. 7. Jde o rozpor s MPO, MZE, MPSV a HK ohledně přílohy č. 7 návrhu nařízení vlády, která v souladu se zmocněním podle § 38 odst. 8 vodního zákona zakotvuje „specifikaci“ nejlepších dostupných technologií (BAT). Oproti platné právní úpravě obsažené v nařízení vlády č. 61/2003 Sb., je navrhováno vypuštění číselných hodnot BAT z přílohy č. 7. BAT jsou jedním ze vstupů do tzv. kombinovaného přístupu, kterým musí být v souladu s citovaným zákonným ustanovením a Rámcovou směrnicí o vodách (čl. 11 směrnice 2000/60/ES), stanoveny emisní limity pro vypouštění odpadních vod do vod povrchových.

K návrhu nařízení vlády jako celku nebyla zpracována RIA. Podstatou připomínek MPO, MZE a MPSV ve vztahu k příloze č. 7 bylo nicméně právě nezpracování RIA k vypuštění číselných hodnot z této přílohy. Na základě uvedené připomínky MŽP přistoupilo k dodatečnému zpracování dílčí RIA k této otázce, zhodnocení dopadů bylo nicméně připomínkovými místy označeno za nedostatečné.

HK vedle nezpracované RIA k příloze argumentovala také obavou z narušení právní jistoty oprávněných z platných povolení k nakládání s vodami. Tuto obavu se MŽP nedopařilo vyvrátit, přestože se s ní neztotožňuje, neboť podle něj vodoprávní úřad nedisponuje v souladu s § 12 vodního zákona - ustanovením, které reguluje postupy při změně/zrušení povolení k nakládání s vodami - pravomocí změnit či dokonce zrušit platné povolení k vypouštění odpadních vod z moci úřední, dojde-li ke změně právní úpravy, na základě které bylo povolení vydáno (nařízení vlády č. 61/2003 Sb.).

V návrhu nařízení vlády je tak příloha č. 7 uvedena variantně - varianta I reflektuje návrh MŽP, varianta II představuje platné znění nařízení vlády č. 61/2003 Sb., a odpovídá požadavku připomínkových míst - zvolení právní úpravy je ponecháno na rozhodnutí vlády.

Druhý rozpor s HK se týká § 5 odst. 1 návrhu nařízení vlády. Ustanovení transponuje čl. 4 a 5 směrnice 91/271/EHS, o čistění městských odpadních vod. Podstata rozporu je taková, že MŽP zastává názor, že veškeré městské odpadní vody odváděné stokovými soustavami z aglomerací o velikosti nad 2000 EO musí být v souladu se směrnicí před vypouštěním do povrchových vod podrobeny čištění minimálně na úroveň emisních standardů odpovídajících velikosti aglomerace. HK se domnívá, že úroveň čištění nemá být odvozována od velikosti aglomerace, ale od přítokového zatížení jednotlivých ČOV v aglomeraci.

Rozsah změn si vyžádal zpracování nového nařízení vlády namísto novely platného nařízení vlády č. 61/2003 Sb., které bude tak zrušeno. Nové nařízení vlády by mělo být účinné od 15. prosince 2015.

 

Náhrada NV č. 416/2010 Sb.

V současné době probíhá i příprava nového nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních, která nahradí v současnosti plané nařízení vlády č. 416/2010 Sb. Návrh nařízení vlády mění oproti platné právní úpravě obsažené v nařízení vlády č. 416/2010 Sb. zejména náležitosti povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních (§ 2 návrhu), a maximální přípustné hodnoty znečištění odpadních vod vypouštěných do vod podzemních a způsob jejich stanovení (§ 3, příloha č. 1 a příloha č. 2 návrhu). Předpokládá se účinnost dnem 1. února 2016, přičemž minimální požadavek na kategorii výrobku označovaného CE podle § 3 odst. 6 stanovený pro ukazatel Ncelk bude nutné splnit do nejpozději do 18 měsíců od účinnosti nařízení. Jakmile bude nové NV zařezeno na jednání vláda, tak vás budeme informovat.

 

Novela zákona o ochraně ovzduší

Novela navrhuje zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech. Navržená úprava má umožnit, aby byly v nízkoemisních zónách v ČR uznávány i německé emisní plakety, přičemž Německo již uznávání českých emisních plaket upravilo. Novinkou je i úprava pravidel pro vyhlašování a ukončování smogových situací a regulací. Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje dnem 1. června 2016 s vyjimkami.

Navrhuje se zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech. Jedním z nejvýznamnějších zdrojů jemných prachových částic jsou spalovací stacionární zdroje na tuhá paliva používané k vytápění domácností. Problémem v České republice je velké zastoupení zastaralých spalovacích zařízení (odhořívací a prohořívací kotle 70–80 %), která nesplňují přísnější emisní parametry a umožňují, aby v nich jejich provozovatelé v rozporu se zákonem spalovali i odpad. Ačkoli zákon o ochraně ovzduší obsahuje nástroje k regulaci emisí ze spalovacích zdrojů v domácnostech (zákaz spalování odpadu, emisní parametry zdrojů uváděných nově na trh, povinné kontroly stavu zdroje a jeho provozu, od roku 2022 pak i zákaz provozu zdrojů s nejhoršími emisními parametry), bez možnosti přímých kontrol zdrojů provozovaných v domácnostech jsou tyto nástroje nevymahatelné. Navrhuje se proto zavést povinnost provozovatelů spalovacích stacionárních zdrojů umístěných v rodinných domech, bytech nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci umožnit osobám pověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji a jeho příslušenství a k používaným palivům za účelem kontroly dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Podmínkou je, že v průběhu 1 roku vznikne příslušnému orgánu ochrany ovzduší (obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností) opakovaně podezření, že stacionární zdroj je provozován v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší. V případě prvního podezření orgán ochrany ovzduší provozovatele pouze písemně upozorní a poučí o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje. V návaznosti na druhé podezření na porušování zákona bude obecní úřad obce s rozšířenou působností oprávněn provést kontrolu zdroje.

V návaznosti na několikaleté bilaterální jednání mezi Německem a Českou republikou o vzájemném uznávání systémů nízkoemisních zón se navrhuje se doplnit ustanovení, dle kterého by se v nízkoemisních zónách v České republice (dosud zde nebyla žádná vyhlášena) uznávaly i emisní plakety vydané ve státech, v kterých je nastavení systému nízkoemisních zón obdobné jako nastavení systému nízkoemisních zón v České republice. V tuto chvíli se jedná pouze o emisní plakety vydané v Německu. Vzory kompatibilních emisních plaket zveřejní ministerstvo ve Věstníku Ministerstva životního prostředí. Německo již uznávání českých emisních plaket upravilo.

Evropská komise zahájila dne 2. září 2014 šetření v rámci tzv. systému EU Pilot ve věci provedení směrnice 2008/50/ES, v kterém mj. upozornila na nesoulad české právní úpravy se směrnicí v rozsahu stanovení národního cíle a mezní hodnoty (česká právní úprava používá pojem „imisní limit“) pro částice PM2,5. Imisní limit pro ochranu zdraví v bodě 1 přílohy č. 1 k zákonu se proto navrhuje změnit z 25 μg.m-3 na 20 μg.m-3, nicméně účinnost tohoto novelizačního bodu se navrhuje až k 1. lednu 2020, od kterého je tento imisní limit dle směrnice 2008/50/ES pro členské státy závazný.

V průběhu vypořádání připomínek uplatnil Magistrát hlavního města Prahy připomínky, na jejichž základě byla do návrhu doplněna změna zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Do přílohy zákona o správních poplatcích se navrhuje doplnit novou položku, která stanoví poplatky za úkony spojené s vydávání výjimek pro vjezd do nízkoemisní zóny.

Nový návrh také upravuje podmínky pro vyhlašování a odhlašování smogové situace a regulace. Cílem je jejich včasné vyhlašování a ukončování tak, aby byly brány v potaz lokální a krátkodobé nárůsty koncentrací. Pro částice PM10 bude vyhlašování smogových situací a regulací posuzováno na základě 12hodinových klouzavých průměrů, které mají zajistit co nejmenší prodlevu mezi vyhlášenou situací a naměřenou koncentrací.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav (úprava přílohy č. 2 vyjmenované stacionární zdroje a pravidel pro sčítání zdrojů...) zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s téměř tříletou aplikační praxí zákona o ochraně ovzduší. Cílem navrhovaných změn je odstranit výkladové pochybnosti a vypustit úpravu povinností, které představují z hlediska dopadů na ovzduší neodůvodněnou administrativní a aplikační zátěž pro provozovatele nebo pro orgány ochrany ovzduší. V návaznosti na vypořádání připomínkového řízení byly do návrhu doplněny změny přílohy č. 10 upravující požadavky na uvádění kotlů na trh. Na základě připomínky Ministerstva financí se návrhem vypouští možnost zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv podle § 19 odst. 2 zákona.

Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje dnem 1. června 2016. Výjimkou jsou ustanovení upravující odstranění možnosti zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv, jejichž účinnost se na základě připomínky Ministerstva financí navrhuje k 1. lednu 2016. Účinnost ustanovení upravujících novou pravomoc obecních úřadů obcí s rozšířenou působností kontrolovat spalovací stacionární zdroje v domácnostech se navrhuje k 1. lednu 2017. Odložená účinnost je navržena také u změn přílohy č. 10 (Požadavky na spalovací stacionární zdroj platné od 1. ledna 2020 do 31. prosince 2021). Účinnost ustanovení upravujícího imisní limit pro částice PM2,5 je v souladu s termínem stanoveným pro plnění tohoto imisního limitu ve směrnici 2008/50/ES navržena až na 1. leden 2020.

 

Informace o kvalitě ovzduší a spojených zdravotních rizicích v roce 2014:

Ovzduší v České republice nadále nejvíce znečišťuje polétavý prach PM10, případně PM2,5 a rakovinotvorný benzo(a)pyren. V místech, která zatěžuje doprava, zejména v Praze, Brně a Ostravě, se k nim přidává oxid dusičitý.Dokument uvádí, že nadlimitnímu působení znečištěného ovzduší bylo vystaveno 54,2 procenta obyvatel. Vloni se ale oproti roku 2013 zmenšilo území, na kterém byly překročeny imisní limity pro roční průměrné koncentrace prachových částic.

Imisní limity pro benzo(a)pyren byly loni opakovaně překračovány na 10,7 procenta plochy ČR, kde žije více než polovina obyvatel republiky. Oproti předloňskému roku se množství této nebezpečné látky snížilo ve Zlínském a Olomouckém kraji, v Brně a v zóně Moravskoslezsko. Nejvíce zatíženou oblastí však nadále zůstává Ostravsko a Karvinsko.

Benzo(a)pyren je v uhelném dehtu, automobilových výfukových plynech nebo tabákovém kouři. Kromě toho, že je karcinogenní, dráždí oči, nos, krk a průdušky. Negativně ovlivňuje těhotenství, chromozomy i kvalitu spermií a rodí se kvůli němu více dětí s nízkou porodní váhou a nedostatečností.

Z hodnocení provozu smogových regulačních systémů v ČR vyplývá, že v předchozí zimní sezoně bylo vyhlášeno šest smogových situací, které trvaly 16,5 dne, a jedna regulace. V zimě 2013 až 2014 bylo vyhlášeno pět smogových situací o celkové délce 7,5 dne a žádná regulace.

 

Přehled bodů na jednání vlády dne 14.12.2015:

  • Novela zákona o ochraně ovzduší

  • Informace o kvalitě ovzduší a spojených zdravotních rizicích v roce 2014
  • Návrh nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastechárodní program snižování emisí

  • Návrh nařízení, kterým se stanoví sazba poplatku za činnost Energetického regulačního úřadu

  • Východiska pro určení gesce ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU ze dne 22. října 2014 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva

  • Návrh Plánu legislativních prací vlády na rok 2016

  • Plán rekonstrukce objektů, v působnosti článku 5 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU ze dne 25. října 2012 o energetické účinnosti, pro rok 2016 s výhledem do roku 2020