Více času na podstatné
Vláda projedná také Národní akční plán čisté mobility
Akční plán v příštích letech počítá s masivním rozvojem počtu plnících na CNG a nabíjecích stanic po celé České republice. Konkrétně by jich mělo dohromady do roku 2020 vzniknout až 1600. Materiál stanovuje I počet 5 plnících stanic na LNG v ČR do roku 2025. Z Evropských fondů je pro rozvoj „čisté“ dopravní infrastruktury připraveno více jak 3 miliardy korun.
Ministerstvo životního prostředí uspořádalo minulý týden další ročník konference čisté mobility, která se zaměřila zejména na podporu alternativních pohonů v automobilové dopravě. Konference se zúčastnili zástupci ministerstev životního prostředí, dopravy, průmyslu a obchodu a pro místní rozvoj. Jednotlivé resorty představily možnosti financování, které jsou zohledněny v Národním akčním plánu čisté mobility, který Ministerstvo průmyslu spolu s Ministerstvem životního prostředí předloží 20. listopadu vládě.
Materiál Národní akční plán čisté mobility (NAP CM) vychází z požadavku směrnice Evropského parlamentu a Rady o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva 2014/94/EU, která požaduje po každém členském státu předložit Evropské komisi svojí vnitrostátní strategii, tj. obecné a specifické cíle pro zavádění infrastruktury pro alternativní paliva definovaná směrnicí pro CNG a LNG, elektřinu a výhledově vodík. Směrnice EU (finálně přijata Evropským parlamentem i Radou dne 29. září 2014), nařídila členským státům, aby vypracovaly (a pravidelně v tříletém horizontu aktualizovaly) národní politické rámce pro rozvoj trhu alternativních paliv a infrastruktury u paliv CNG, LNG, elektřiny a vodíku.
AVÍZO: Dne 20. listopadu má vláda dále na programu:
- Statistiku odpadů dle metodiky MŽP/ČSÚ
- Zprávu o životním prostředí České republiky v roce 2014 (Statistická ročenka životního prostředí České republiky 2014 - ZDE)
EFEKT 2016 (připomínkové řízení, více ZDE)
- Národní akční plán čisté mobility (připomínkové řízení, více ZDE)
- Ekologické zemědělství
Národní akční plán (NAP) Čistá mobilita v příštích letech počítá s masivním rozvojem počtu plnících a nabíjecích stanic po celé České republice. Konkrétně by do roku 2020 mělo vzniknout až 300 nových plnících stanic na CNG a 1300 dobíjecích stanic pro elektromobily. Materiál dále stanovuje počet 5 plnících stanic na LNG v ČR do roku 2025. Rozvoj umožní plánované investice z evropských dotací, zejména z Operačního programu Doprava v gesci Ministerstva dopravy (OPD), Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK) v gesci Ministerstva průmyslu a Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v gesci Ministerstva pro místní rozvoj.
Z EU fondů je pro rozvoj „čisté“ dopravní infrastruktury připraveno až 1,2 mld. Kč z OPD, dále je v programu IROP pro podporu vozidel veřejné hromadné dopravy na nízkoemisní či bezemisní vozidla připraveno cca 1,1 mld. Kč a část z 1 mld. Kč je připravena z OPPIK na demonstrativní projekty v oblasti podpory elektromobility pro podnikatele. Plán počítá i s nepřímými pobídkami pro rozvoj čisté mobility v podobě úlevy z placení dálničních známek u vozidel na alternativní paliva, zvýšení odpisů firmám, které provozují auta na alternativní pohon či dobíjecí a plnicí infrastrukturu, nebo v podobě možnosti využívat pruhy pro veřejnou dopravu, taxi i pro vozidla na elektropohon, a akční plán počítá i s možností parkovného zdarma pro vozidla s alternativním pohonem a mnoha dalších výhod.
Ministerstvo životního prostředí v Loučni mimo jiné prezentovalo výsledek 57. výzvy Operačního programu Životní prostředí 2007–2013 na obměnu starých autobusů za autobusy CNG. Během té se vyměnilo 303 autobusů s dotací 1,4 mld. Kč. MŽP představilo i výzvu na podporu osvěty v oblasti čisté mobility ve výši 20 mil. Kč, kde aktuálně finišuje závěrečné vyhodnocení přihlášených projektů. Realizace projektů se uskuteční zejména v příštím roce. MŽP prezentovalo také svůj záměr skloubit podporu nákupu vozidel s alternativním pohonem s plánem na omlazení zastaralého vozového parku.
Na konferenci se debatovalo také o podpoře výzkumu a vývoje v oblasti čisté mobility, představeny byly vodíkové technologie a jejich potenciál v dopravě a v oblasti ukládání energie nebo aktuální nabídky jednotlivých výrobců automobilů na poli alternativních technologií.