Více času na podstatné

Vláda schválila aktualizaci státní politiky životního prostředí

23.11.2016 15:34

VÝSLEDKY Vláda dnes schválila aktualizace státní politiky životního prostředí. Hlavní změnou aktualizace SPŽP je nové pojetí tématu „Bezpečného prostředí“, které je zařazeno jako 4. tematická oblast SPŽP. Bezpečné prostředí zahrnuje předcházení a snižování následků přírodních nebezpečí (povodně, dlouhodobé sucho, extrémní meteorologické jevy, svahové nestability, eroze, apod.), omezování negativních dopadů změny klimatu na území ČR a předcházení vzniku nebezpečí antropogenního původu. Zohledňuje potřebu vnímání změny klimatu i starých ekologických zátěží jako možných zdrojů nebezpečí (sucho, povodně, extrémní výkyvy počasí, kontaminace). Konkrétní kroky pro adaptaci ČR budou dále rozpracovány v rámci Národního akčního plánu adaptace na změnu klimatu, který MŽP bude předkládat vládě v nejbližších měsících. Závěrečné vyhodnocení plnění Státní politiky životního prostředí předloží MŽP vládě v červnu 2020.

 

Malé vodní elektrárny - přijato neutrální stanovisko

Vláda bude řešit i podporu pro malé vodní elektrárny. Cílem návrhu novely energetického zákona (senátní návrh zákona - sněmovní tisk č. 944) je umožnit výrobnám elektřiny z obnovitelných zdrojů využívajícím energii vody o instalovaném výkonu do 10 MW, u nichž byla v období od 2. října 2013 do 31. prosince 2015 ukončena rekonstrukce nebo modernizace technologické části, jež zvýšila technickou a ekologickou úroveň stávajících výroben elektřiny, získat podporu výroby elektřiny. Má tak být odstraněn nežádoucí stav, kdy od ledna do září 2016 nebyla těmto malým vodním elektrárnám poskytována podpora výroby elektřiny, ačkoli jim být poskytována měla.

 

Program obnovy Krušných hor - schváleno

Vláda již schválila program obnovy Krušných hor, který by měl do roku 2030 stát až 4,1 miliardy korun. Na twitteru o tom informoval premiér Bohuslav Sobotka. Přibližně polovina peněz určených na obnovu lesů a vypořádání se s přemnoženou zvěří bude z evropských programů na rozvoj venkova a z operačního programu Životní prostředí. Plán na revitalizaci, který připravilo ministerstvo zemědělství. Více ZDE

 

Národní program reforem ČR 2016

Na dnešním jednání Výboru pro Evropskou unii přijala vláda Zprávu o realizaci Národního programu reforem České republiky 2016 včetně provádění doporučení Rady EU z roku 2016. Ta podává přehled o stavu provádění opatření vytyčených za účelem podpory dlouhodobého hospodářského růstu a stabilní zaměstnanosti. Zpráva uvádí, v jakém stavu se aktuálně nachází realizace jednotlivých opatření z různých oblastí hospodářské politiky, které si vláda ČR stanovila v letošním Národním programu reforem. Kapitolu věnovanou životnímu prostředí, účinnému využívání zdrojů a zemědělské politice najdete na straně 21.

 

Aktualizace Státní politiky životního prostředí ČR 2012 – 2020

Státní politika životního prostředí ČR 2012–2020 (dále též „SPŽP“) byla schválena vládou ČR dne 9. ledna 2013 usnesením vlády č. 6, jako vrcholný, zastřešující strategický dokument v oblasti ochrany životního prostředí. Tematicky je členěna do 4 oblastí, které se člení na priority a ty dále na cíle.
 
  1. Ochrana a udržitelné využívání zdrojů (zahrnuje témata voda, odpady a půda a horninové prostředí);
  2. Ochrana klimatu a zlepšení kvality ovzduší (zahrnuje témata emise skleníkových plynů a dopady změny klimatu, znečištění ovzduší, obnovitelné zdroje energie);
  3. Ochrana přírody a krajiny (zahrnuje témata ekologické funkce krajiny, zachování přírodních a krajinných hodnot, prostředí v sídlech);
  4. Bezpečné prostředí (zahrnuje témata předcházení rizikům a snižování následků krizových situací);

V implementační části SPŽP jsou pro každou prioritu a cíle stanovena opatření a nástroje, a dále jsou samostatnou kapitolou nástroje průřezové. Pro každé opatření či nástroj je stanoven gestor, popř. i spolugestoři a termín plnění, popř. kontrolní termín.

Horizont SPŽP je stanoven rokem 2020, avšak vlastní SPŽP obsahuje střednědobé hodnocení jakožto monitorovací nástroj. Za tímto účelem tak významná část opatření a nástrojů obsahovala kontrolní termín, který byl stanoven k roku 2015.

S ohledem na zastřešující charakter SPŽP jsou definované priority a cíle pak v převážné většině detailněji rozpracovány dalšími národními či regionálními strategickými dokumenty, ať už v gesci MŽP nebo jiných resortů.

Hodnocení naplňování SPŽP probíhá ve dvou směrech:

  1. Pravidelné hodnocení stavu a vývoje v jednotlivých prioritních oblastech SPŽP s využitím navržených indikátorů SPŽP – informaci o vývoji a trendech hlavních oblastí je předkládáno vládě každoročně v rámci Zprávy o životním prostředí ČR
  2. Plnění jednotlivých opatření a nástrojů – bylo předloženo vládě v únoru 2016 jako Střednědobé vyhodnocení Státní politiky životního prostředí ČR 2012–2020.

V průběhu procesu přípravy hodnocení a na základě informací z finální verze Střednědobého vyhodnocení SPŽP byla shledána ze strany MŽP potřeba SPŽP revidovat a dále zvýšit kvalitu a aktuálnost tohoto strategického dokumentu v souladu s vývojem mezi lety 2012–2015. Tato revize SPŽP má podobu „malé“, lze říci implementační aktualizace, která je tedy v souladu s účelem nástroje střednědobého hodnocení SPŽP i obsahem vlastní SPŽP, schválené v roce 2013.

Na základě iniciace potřeby aktualizace SPŽP byli jednotliví gestoři, orgány ústřední státní správy, kontaktování a informování o plánu a podobě aktualizace a vyzváni k předložení případných dalších návrhů na změny. Tyto podněty byly dále zohledněny do předkládané podoby aktualizované SPŽP.

 

V rámci předkládané aktualizace SPŽP bylo přistoupeno k několika typům úprav SPŽP:

  1. změna struktury cílů SPŽP:
  • Cíl 1.1.1 Zajištění realizace Programů monitoringu povrchových a podzemních vod pro vyhodnocení všech opatření prováděných podle Rámcové směrnice, jako základního nástroje pro vyhodnocení jejich efektivity byl v aktualizované SPŽP přesunut z úrovně cíle do úrovně nástroje;
  • Cíl 1.3.4 Sanovat kontaminovaná místa, včetně starých ekologických zátěží, napravovat ekologickou újmu byl nově přeřazen do tematické oblasti 4 – Bezpečné prostředí;
  • Cíl. 2.1.1 Zvýšení schopnosti přizpůsobení se změnám klimatu – byl nově reformulován a přesunut do tematické oblasti 4 – Bezpečné prostředí;
  • Tematická oblast 4 byla kompletně restrukturována. Byly do ní přeřazeny původní cíle 1.3.4 a 2.1.1 a je nově dělena následovně:
    • priorita 4.1 Předcházení rizik
      • cíl 4.1.1 Předcházení vzniku zdrojů antropogenních rizik
    • priorita 4.2 Zmírňování dopadů nebezpečí, včetně mimořádných událostí a krizových situací
      • cíl 4.2.1 Zmírňování dopadů antropogenních rizik
      • cíl 4.2.2 Zmírňování dopadů přírodních nebezpečí
      • cíl 4.2.3 Zmírňování dopadů změny klimatu a adaptace
      • cíl 4.2.4 Sanace kontaminovaných míst, včetně starých ekologických zátěží, a náprava ekologické újmy

V souvislosti s výše uvedenými změnami došlo k přečíslování cílů dle nové struktury.

  1. Znění cílů 1.2.2., 3.2.3 a 3.3.2 bylo z formálních důvodů v rámci vypořádání MPŘ upraveno.
  2. Formální či věcná reformulace znění relevantních opatření a nástrojů, jak vyplynulo z podnětů gestorů. Podněty byly sbírány v rámci přípravy Střednědobého vyhodnocení SPŽP, návrh formulací byl s gestory konzultován v rámci přípravy této aktualizace a v rámci meziresortního připomínkového řízení došlo k jejich finalizaci. U některých opatření a nástrojů byla navržena též změna gesce či s ohledem na dosavadní stav plnění a výhled realizace změněn termín plnění.
  3. Odstranění duplicit, dále již splněných opatření a nástrojů a taktéž odstranění nyní již nepříliš relevantních opatření a nástrojů, které byly kupříkladu navázány na dříve předpokládaný vývoj legislativy EU k roku 2012. Ukotvení úkolů k nemotorové dopravě a vyváženou strukturu společenstev, tedy úkolů, které vychází z platných strategií MD a MZe v návaznosti na jejich dřívější absenci v SPŽP.
  4. Úprava sady indikátorů SPŽP. Byly vypuštěny indikátory, pro které nejsou, a v době platnosti SPŽP nebudou, dostupná podkladová data. Naopak u všech indikátorů byl doplněn zdroj podkladových dat, vč. případné možnosti využití nově dostupného dálkového průzkumu Země. Byly doplněny indikátory sledující jevy, které indikátorová sada SPŽP dříve specificky neobsahovala.
  5. Faktické údaje v obecné části dokumentu byly aktualizovány dle nejnovějších dostupných informací. Byl také zohledněn posun v legislativním vývoji a ve strategických dokumentech ČR. SPŽP byla revidována i za účelem souladu s mezinárodními závazky ČR.
  6. Analytický text a popis priorit a cílů SPŽP je nově doplněn o bezprostřední přehled opatření a nástrojů, příslušející indikátory pro danou oblast a vazbu na relevantní existující zdroje a financování.
  7. Dokument je nově doplněn o přehledy
  • vazeb indikátorů a cílů SPŽP;
  • vazeb cílů SPŽP na další strategické dokumenty ČR;
  • souhrnný strukturovaný přehled všech opatření a nástrojů SPŽP;

Všechny úpravy předkládané v rámci aktualizace jsou navrhovány s důrazem na zachování věcného smyslu, cílů a priorit SPŽP schválené v r. 2013, s platností do roku 2020, a v souladu se stanoviskem SEA ze dne 10. 8. 2012. MŽP předložilo Aktualizaci do zjišťovacího řízení SEA dne 16. června 2016. To bylo ukončeno vydáním závěru zjišťovacího řízení 18. října 2016, který stanovuje, že předložená aktualizace nebude mít významný vliv na životní prostředí a nebude proto posuzována podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Tento závěr zjišťovacího řízení je přílohou předkládaného materiálu.

Realizace opatření a nástrojů SPŽP bude prováděna gestory a spolugestory v rámci disponibilních finančních prostředků.

K materiálu proběhlo vnější připomínkové řízení v termínu 3. 6. 2016 do 24. 6. 2016. V rámci tohoto připomínkového řízení obdrželo MŽP od připomínkových míst 240 připomínek, z čehož 141 bylo zásadních. Všechny připomínky byly v průběhu měsíců července - října průběžně vypořádány se souhlasným stanoviskem připomínkových míst. Materiál je tedy předkládán bez rozporu.