Více času na podstatné
Věcný záměr zákona o podpoře výzkumu, vývoje a inovací je v připomínkovém řízení
Věcný záměr má stanovit rámce pro přípravu budoucí právní úpravy financování VaVaI, a to jak v oblastech, které jsou přímo regulovány evropskou legislativou, tak v oblastech, které náleží čistě do pravomoci členských států. Záměrem je nastavit takový rámec, který povede k zavedení těch nástrojů z přímo použitelných předpisů EU, které dosud ve stávajícím zákoně č. 130/2002 Sb. nemají procesní oporu, ke zjednodušení procesů poskytování účelové i institucionální podpory, k zavedení způsobů podpory, které napomohou udržitelnosti systému VaVaI, ke sjednocení roztříštěné státní správy v oblasti VaVaI. Předkladatelem je Úřad vlády České republiky. Termín připomínek je stanoven na 5. října 2015.
Cílem návrhu je podle předkladatele vytvořit ve společnosti podmínky pro zvýšení kvality a konkurenceschopnosti výzkumu a vývoje v ČR, k čemuž je potřeba prostřednictvím legislativního rámce zajistit udržitelný rozvoj systému VaVaI, zajistit efektivnost výdajů na VaVaI a potřeby ekonomiky a společnosti. Splnění tohoto cíle je podle názoru předkladatele podmíněno zásadní změnou dosavadního systému podpory výzkumu, vývoje a inovací, kterou již nelze jak pro její kvalitativní, tak kvantitativní parametry zapracovat prostřednictvím novely do stávajícího platného zákona.
Na základě shody relevantních představitelů vědecké veřejnosti, poskytovatelů podpory, jakož i dlouhodobě analyzovaných poznatků a zkušeností předkladatele se ke splnění vymezeného cíle jeví jako nezbytné provést změny ve třech stěžejních oblastech. V prvé řadě je to nové nastavení podmínek, zásad a kritérií podpory tak, aby zajišťovaly výrazně lépe než dosavadní pravidla ekonomický rozvoj a udržitelnost systému podpory VaVaI. Rovněž musí být legislativně vyřešena absence inovací v systému státní podpory VaVaI.
V neposlední řadě je pak třeba uvést, že všechna nová, byť sebelepší pravidla nemohou v praxi úspěšně fungovat a přinést žádoucí změnu bez vybudování zcela nové struktury státní správy a administrativní podpory VaVaI, která odstraní dosavadní roztříštěnost správy způsobenou jak několikanásobně novelizovanou a v některých směrech ne zcela provázanou právní úpravou, tak mnohdy i historicky nastolenými stereotypy ve vztazích mezi jednotlivými relevantními správními úřady, majícími tendenci působit jako tradice, kterou je nežádoucí až riskantní měnit. Při přípravě věcného záměru byly posuzovány jednotlivé varianty zejména právě ve vztahu k budoucímu uspořádání státní správy výzkumu, vývoje a inovací – od v zásadě ponechání stávajícího stavu, případně s podřízením GA ČR pod MŠMT a TA ČR pod MPO, až po vytvoření nového ministerstva, případně též se zahrnutím oblasti vysokých škol. Jako v současnosti optimální varianta, jejíž náklady budou vyváženy nespornými přínosy v oblasti VaVaI, bylo vyhodnoceno zřízení nového Ministerstva pro výzkum a vývoj (dále jen „MVV“) a ponechání gesce pro oblast vysokých škol Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy.
K realizaci těchto základních cílů se zejména navrhuje:
- zavést nové kategorie podpory dle přímo použitelných předpisů EU, které v dosavadní právní úpravě nemají procesní oporu a nastavit principy a pravidla jejich využívání. Přitom některé z těchto nově zavedených kategorií podpory současně napomohou udržitelnosti systému financování výzkumu a vývoje v ČR (např. financování tzv. národních infrastruktur).
- zjednodušit procesní pravidla poskytování podpory, stanovit jednoznačně definované přezkumné mechanismy, odbourat nadbytečnou administrativní zátěž jak na straně příjemců, tak i poskytovatelů.
- založit zcela nový systém hodnocení výzkumných organizací, včetně podmínek pro jeho postupný náběh.
- zrevidovat systém státní správy VaVaI, stanovit nové kapacity státní správy a administrativní podpory koordinace a řízení VaVaI, precizovat vymezení pravomocí jednotlivých správních úřadů, vytvoření centrálního úřadu (ministerstva) odpovědného za koordinaci VaVaI. Minimalizovat odchylky od standardního vnitřního uspořádání některých organizačních složek státu a zjednodušit strukturu jejich orgánů (GA ČR a TA ČR).
- stanovení jednoznačné hierarchie strategických a koncepčních dokumentů pro oblast VaVaI, včetně jejich provázání na přípravu návrhu výdajů státního rozpočtu na VaVaI, a to s důrazem na jejich dlouhodobé „plánování“.
Návrh dále reaguje na podněty z aplikační praxe dosavadního zákona o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. Dalším jeho cílem je proto odstranění některých výkladových problémů a celkové zkvalitnění a zefektivnění právní úpravy podpory výzkumu, vývoje a inovací.
Předpokladem pro vznik nového centrálního úřadu pro VaVaI dle doporučení Mezinárodního auditu VaVaI by bylo vybudování vlastního nezávislého organizačního, ekonomického a technického zázemí Ministerstva pro výzkum a vývoj (dále jen „MVV“). Vedle potřebných mzdových prostředků pro zaměstnance MVV (předpokládá se cílový stav 150 osob) je tento záměr spojen s výdaji na pronájem vhodných prostor (pokud by se nepodařilo dohledat volné prostory mezi nemovitostmi, které jsou v hospodaření státu), pořízení, správa a údržba informačních technologií, a s dalšími běžnými výdaji na provoz. Vyčíslení nároků na pořízení majetku (kancelářská technika, výpočetní technika apod.) odpovídá pořízení majetku nového; v případě, že by došlo k převodu majetku, který je nyní ve správě Úřadu vlády ČR a který mají stávající pracovníci k dispozici, byly by toto náklady na pořízení výrazně nižší. Na základě shora uvedeného se předpokládají celkové výdaje v prvním roce fungování MVV zhruba 165 mil. Kč, v dalších letech necelých 200 mil. Kč.
Dokument ke stažení: