Více času na podstatné
V supermarketech lidé loni odevzdali 50,2 tuny použitých baterií
Recyklace použitých baterií roste, celorepublikově meziročně o 13 %. Baterie odevzdávají děti ve škole i zaměstnanci ve firmách. Stále větší oblibu získávají také sběrné boxy v maloobchodních sítích – zde loni skončilo 50,2 tuny baterií, což je 14% růst oproti roku 2014 (po zpětném připočtení výsledků Skupiny COOP). Nejvíce, přes 10 tun, jich vytřídili ve Skupině COOP, nejlepší prodejnou byl s 846 kg Globus v Poděbradské ulici v Pardubicích.
Odevzdávat použité baterie v maloobchodních řetězcích se učí stále více lidí. Loni jich právě tam skončila 4 %. „Odevzdávat baterie tam, kam chodíme nakupovat, je velmi snadné – jak z hlediska času, tak dostupnosti. S obchodními řetězci intenzivně spolupracujeme již několik let a aktuálně zajišťujeme svoz použitých baterií ze 4 300 provozoven,“ vysvětluje Petr Kratochvíl, jednatel neziskové společnosti ECOBAT. V roce 2015 bylo v maloobchodech odevzdáno 50,2 tuny použitých baterií. Oproti roku 2014 se jedná o 14% nárůst.
Nejvíce baterií Češi odevzdali v obchodech Skupiny COOP, přes 10 tun. Tento řetězec těží především z dobré dostupnosti i v lokalitách vzdálených od větších aglomerací. COOP tak nejen díky tomu tvoří téměř 50 % sběrných míst v rámci prodejní sítě. „Díky působnosti v regionech a menších obcích fungují naše prodejny coby jedno z míst setkávání občanů. Naše prodejny tvoří důležitý sociální prvek na menších obcích. Družstevní prodejny COOP jsou osobnější než konkurence, vždyť zákazníci a zaměstnanci se často dobře znají a jsou sousedy. Velký důraz tak klademe na zaměstnanost a rozvoj regionů. To souvisí s šetrným nakládáním s odpady i podporou například oblasti recyklace baterií,“ upřesňuje Pavel Březina, předseda Skupiny COOP. „Prodejny Skupiny COOP jsou dobrým příkladem fungování zpětného odběru – nejezdíme totiž na jednotlivé prodejny, ale COOP sám shromažďuje baterie na centrálních místech, odkud je pak svážíme. K ekologii tak vlastně pomáhá dvakrát,“ doplňuje Petr Kratochvíl.
Sběr použitých baterií v maloobchodních řetězcích
2014 svozy (kg) |
2015 svozy (kg) |
vývoj 2015/2014 |
|
Skupina COOP |
10 846 |
10 331 |
-4,7 % |
Kaufland |
5 509 |
7 652 |
38,9 % |
Billa |
5 404 |
7 284 |
34,8 % |
Lidl |
4 232 |
5 987 |
41,5 % |
Globus |
4 000 |
5 869 |
46,7 % |
Ahold |
3 684 |
4 434 |
-5,7 % |
Tesco |
2 708 |
3 497 |
29,1 % |
Penny market |
3 636 |
2 075 |
-42,9 % |
Hruška |
1 025 |
1 673 |
63,2 % |
Rosa market |
1 159 |
688 |
-40,6 % |
Norma |
513 |
513 |
0,1 % |
Makro |
224 |
203 |
-9,4 % |
Celkem |
43 957 |
50 206 |
14,2 % |
Sběr v supermarketech roste, jsou ale výjimky
Ve většině maloobchodních řetězců došlo v počtu vybraných baterií k růstu, někdy i v desítkách procent. To je případ např. Globusu s růstem 46,7 %, Lidlu s 41,5 % nebo Kauflandu, kde do sběrných boxů přibylo o 38,9 % baterií více. Řetězec Globus pak má další unika – z jedné provozovny bylo k recyklaci odevzdáno v průměru 391 kg, nejvíce ze všech řetězců a prodejna Globus v Roztylské ulici v Pardubicích byla s 846 vybranými kilogramy nejlepší provozovnou v roce 2015. Některé řetězce ale naopak na recyklaci baterií tak trochu zapomínají. „Například společnost Ahold, která vždy patřila k velkým podporovatelům třídění baterií, zaznamenala v meziročním srovnání pokles o 5,7 %,“ dodává Petr Kratochvíl.
Nejlepší prodejny ve zpětném odběru baterií v roce 2015
Prodejna |
Adresa |
Kg |
Globus |
Poděbradská 293, Pardubice |
846 |
Albert hypermarket |
Roztylská 2321/9, Praha |
804 |
Globus Zličín |
Sárská 5/133, Praha |
630 |
Globus |
Pražská 39/248, Olomouc |
514 |
Globus Čakovice |
Kostelecká 823, Praha |
504 |
Globus |
Hradecká 40, Brno |
465 |
Billa |
Tilleho náměstí 793/1, Praha |
378 |
Kaufland |
Italská 50, Kladno |
369 |
Kaufland |
B. Egermanna 881, Nový Bor |
359 |
Kaufland |
Štemberkova 1640, Rychnov nad Kněžnou |
322 |
Jak vypadají sběrné boxy v supermarketech
Z pohledu zákazníků je důležité, aby sběrné nádoby byly umístěny na viditelném místě. Nejčastěji je mohou v supermarketech nalézt u vstupu do prodejny, např. u balicích pultů či informačního koutku pro zákazníky.