Více času na podstatné

V hlavní roli bude opět novela zákona o odpadech

13.08.2014 14:08

Na konci srpna projedná Senát novelu zákona o odpadech, kterou sám inicioval. Novela se původně zaměřovala pouze na problematiku sběren a výkupen odpadů. Nakonec při projednávání v poslanecké sněmovně se novela rozšířila o omezení skládkování nebo o povinný sběr kovů a biologicky rozložitelného odpadu.

Poslanci ve třetím čtení novelu ještě rozšířili o povinné třídění kovů a biologického rozložitelného odpadu a o omezení skládkování veškerého směsného komunálního odpadu, využitelného a recyklovatelného odpadu v termínu roku 2024. Na skládky budou moci provozovatelé ukládat méně materiálu na její zabezpečení, a to nejvýše pětinu celkové hmotnosti. Dále by se podle schváleného pozměňovací návrhu mělo také Ministerstvo zemědělství ČR podílet na prováděcích předpisech, které souvisejí právě s biologicky rozložitelným odpadem.

Novela krajům umožní zrušit nebo změnit rozhodnutí o udělení souhlasu k provozování sběrny nebo výkupny odpadů v případě, že poruší zákaz výkupu odpadů, které jsou stanoveny prováděcím právním předpisem od fyzických osob.

Senátoři se zatím neshodují na tom, jak se postaví ke druhému pokusu Sněmovny, která chce zakázat skládkování komunálního odpadu od roku 2024. Předseda senátorů ODS Jaroslav Kubera předpokládá, že horní komora tuto kritizovanou snahu odmítne. Předseda senátního výboru pro životní prostředí Ivo Bárek za ČSSD si chce ale postup ještě vyjasnit s ministerstvem životního prostředí.

"Předpokládám, že Senát setrvá na svém stanovisku a nebude s tím, souhlasit, protože to propašovali zase někam jinam," řekl ČTK Kubera. Bárek si chce ale nejprve vyžádat stanoviska zúčastněných stran. Problém vidí také v tom, že Poslanci chtějí omezit množství odpadu, které může provozovatel skládky použít na její zabezpečení. Bude moci tvořit nejvýše pětinu celkové hmotnosti skládkovaných odpadů. "Odborníci mluví o tom, že by to nemuselo stačit pro to, aby ta skládka byla řádně postavena," uvedl Bárek.

Jednání Senátu ČR  se uskuteční 27. srpna 2014 od 9 hodin.

 

Text navrhované novely zákona:

§ 17 včetně nadpisu zní:

„§ 17 Povinnosti a oprávnění obce a fyzických osob při nakládání s komunálním odpadem

(1) Na obce se vztahují povinnosti původců podle § 16, pokud dále zákon nestanoví jinak.

(2) Obec ve své samostatné působnosti stanoví obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na jejím katastrálním území. Obecně závaznou vyhláškou může stanovit také systém nakládání se stavebními odpady produkovanými na jejím katastrálním území nepodnikajícími fyzickými osobami.

(3) Obec je povinna zajistit místa pro odkládání veškerého komunálního odpadu produkovaného fyzickými nepodnikajícími osobami na jejím katastrálním území. Obec je povinna zajistit místa pro oddělen é soustřeďování složek komunálního odpadu, minimálně nebezpečných odpadů, papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů. Ministerstvo může stanovit vyhláškou podrobnosti rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek komunálníc
h odpadů.

(4) Původci, kteří produkují odpad podobný komunálnímu odpadu, mohou na základě smlouvy s obcí využít systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů zavedeného obcí. Smlouva musí být písemná a musí obsaho vat vždy výši sjednané ceny za tuto službu.

(5) Fyzické osoby a původci odpadů zapojení do systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů zavedeného obcí jsou povinni v souladu s obecně závaznou vyhláškou obce komu nální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu třídit a odkládat odděleně na místa k tomu obcí určená, pokud s odpadem nenakládají nebo se jej nezbavují jiným způsobem stanoveným tímto zákonem.

(6) Obec může vybírat úhradu za shromažďování, sběr, přepravu, tří dění, využívání a odstraňování komunálních odpadů od fyzických osob na základě smlouvy. Smlouva musí být uzavřena písemně a musí obsahovat výši úhrady. Vybírá-li obec tuto úhradu, nemůže stanovit poplatek za komunální odpad podle § 17a ani místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle zákona o místních poplatcích.

 

1. V § 21 se na konci odstavce 5 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena d) a e), která znějí:
„d) seznam odpadů, které je možné využívat jako technologický materiál na technické zabezpečení skládky, a požadavky na jejich využívání,
e) výčet recyklovatelných a využitelných odpadů, které je od roku 2024 zakázáno ukládat na skládku.“.

 

2. V § 21 se doplňují odstavce 6 a 7, které znějí:

"(6) Jako technologický materiál na technické zabezpečení skládky je možné využívat pouze odpady stanovené prováděcím právním předpisem, které svými technickými parametry tomuto účelu odpovídají.

(7) Na skládky je od roku 2024 zakázáno ukládat směsný komunální odpad a recyklovatelné a využitelné odpady stanovené prováděcím právním předpisem.“.

 

3. V § 45 odst. 3 se doplňuje věta „Maximální celkové množství odpadů uložených na skládku jako materiál pro technické zabezpečení skládky může dosa
hovat maximální výše 20 % celkové hmotnosti odpadů uložených na skládku v daném kalendářním roce.“.

 

4. V § 73 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní: „(2) Ministerstvo zemědělství spolupracuje na tvorbě prováděcích práv ních předpisů, které se týkají nakládání s biologicky rozložitelnými odpady.“.

 

5. V § 78 odst. 4 písm. b) se za slova „v právních předpisech“ vkládají slova „nebo poruší zákaz výkupu odpadů stanovených prováděcím právním předpisem od fyzických osob“.

 

Čl. II
Přechodné ustanovení

Správní řízení podle § 78 odst. 4 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, která nebyla pravomocně skončena před nabytím účinnosti tohoto zákona, se dokončí podle dosavadních právních předpisů.

 

Čl. III
Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2015, s výjimkou ustanovení čl. I bodu 6, který nabývá účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.

 

 

Zdroj: TřetíRuka.cz, ČTK, Senat ČR