Více času na podstatné
Třicet českých peletáren hlásí rekord. Dřevních pelet se u nás loni vyrobilo 365 tisíc tun
Už pátým rokem dosahuje meziroční růst výroby dřevních pelet dvojciferných čísel. Třicet českých peletáren v roce 2017 vyrobilo o 11 % více ekologického topiva než v předcházejícím roce. 96 % loňských pelet navíc mělo mezinárodní certifikaci nejvyšší kvality ENplus A1. Díky kotlíkovým dotacím také vzrostl počet kotlů na pelety v českých domácnostech na 27 000. Češi v nich spálili celkem 100 tisíc tun pelet, zbytek domácí výroby se vyvezlo do Německa, Rakouska a Itálie.
Každým rokem u nás roste výroba dřevních pelet. Ekologické topivo se vyrábí ze zbytků v dřevozpracujících závodech, slisováním pilin a dalších dřevních zbytků, v celkem třiceti závodech rozmístěných po celé České republice. Nejvýkonnější je pila Mayr-Melnhof Holz v Paskově (85 tisíc tun ročně), druhé místo má pila ve Stora Enso ve Ždírci nad Sázavou (75 tisíc tun). Třetí v pořadí je Pfeifer Holz s peletárnami v Chanovicích a Trhanově (60 tisíc tun).
„Ve Ždírci se bude brzy stavět druhá peletárna a Pfeifer Holz plánuje navýšení své výrobní kapacity během následujících dvou let až na 110 tisíc tun,“ odhaluje plány největších hráčů na trhu Vladimír Stupavský, předseda Klastru Česká peleta, který sdružuje většinu domácích výrobců a připravuje pravidelné statistiky souhrnné pro celé peletové odvětví. Produkce se navýší i v Chanovicích. „V našem závodě vyrábíme 4 000 tun pelet měsíčně, ale v blízké budoucnosti plánujeme obnovu peletovací linky i sušárny. S tím bude spojené razantní navýšení peletové výroby,“ prozradil Hynek Mandula, oblastní zástupce skupiny Pfeifer pro prodej pelet ve střední a východní Evropě.
Pelet z českého dřeva tedy bude dostatek i do budoucna. „Stále se setkáváme s naprosto zbytečnou obavou, že snad někdy v budoucnu bude pelet nedostatek. Opak je pravdou. Na rozdíl od uhlí je dřevo obnovitelný zdroj energie, stále dorůstá, stále se těží, a pelet se vyrábí pořád víc, protože pro pily je výhodné zpracovat také piliny, které při zpracování dřeva přirozeně vznikají,“ uvádí Stupavský.
Jen mizivé procento českých pelet ještě nemá mezinárodní certifikaci. Kulatým razítkem ENplus s označením nejvyšší jakosti A1 se v roce 2017 pyšnilo 96 % u nás vyrobených pelet. Jsou to pelety vyrobené pouze z chemicky neošetřených zbytků dřeva bez příměsí kůry a obsahující méně než 0,7 % popela. Naopak u pelet bez certifikace hrozí více popela a nepovolených přísad, a tedy nižší výhřevnost. Certifikaci uděluje Klastr Česká peleta od roku 2012, k celoplošnému navýšení kvality domácí výroby tak došlo během pouhých pěti let.
A jak se kontroluje kvalita pelet v systému ENplus? „Stanovené parametry musí být naplněny nejen při výrobě, ale také při skladování a manipulaci s peletami. Tak je zajištěno, že koncový zákazník dostane skutečně kvalitní topivo. Jednou za rok jsou peletárny podrobeny auditu, ale také průběžně se odebírají vzorky, které se okamžitě zkouší z pohledu kvality a uchovávají se pro pozdější kontroly nebo reklamace,“ vysvětluje Vladimír Stupavský.
Kulaté razítko ENplus je zároveň nutnou podmínkou pro cestu na západo-evropské trhy, kde skončí aktuálně dvě třetiny pelet vyrobených v ČR. Nejvíce českých pelet se prodá každoročně v Rakousku, Německu a Itálii. „Na tuzemský trh jsme dodali více jak čtvrtinu našeho vyrobeného objemu, zbytek bylo určeno pro export,“ uvádí Tomáš Krčil, manažer prodeje ze společnosti Stora Enso Wood Products Ždírec s.r.o.
V roce 2017 stoupnul počet peletových kotlů a kamen v českých domácnostech na 27 000. Domácí spotřeba pelet se pohybovala kolem 100 tisíc tun ročně. Český trh s peletami aktuálně ovlivňují především tzv. kotlíkové dotace, které umožňují snadnou výměnu starého, neekologického kotle na tuhá paliva za kotel peletový. Z kotlíkové dotace je možné uhradit až 85 % ceny nového automatického kotle na dřevní pelety, maximálně 127 500 Kč.
Do propagace peletového vytápění v České republice investují i významní hráči domácího trhu. „Stora Enso má zájem rozvíjet a podpořit český trh. Poptávka po peletách byla poslední dva roky stabilní, proto se chystáme vynakládat nemalé prostředky na informační kampaň o výhodách peletového vytápění a podporu tuzemské spotřeby pelet,“ prozradil Tomáš Krčil, manažer prodeje ze společnosti Stora Enso Wood Products Ždírec s.r.o.