Více času na podstatné
"Tetování" ovoce a zeleniny má být šetrnější než nálepky, teď ho zkouší Švédové
Švédské supermarkety začaly místo samolepicích etiket na ovoci a zelenině používat laserové značkování. Chtějí tak snížit náklady na materiály a energii potřebné ke značení ovoce a zeleniny a nabídnout spotřebitelům udržitelnější balení.
S laserovým "tetováním" plodů přišla španělská firma Laser Food. Technologie funguje tak, že laser odstraní pigment z nepatrné části slupky, čímž vytvoří nápis či logo, aniž by se narušila kvalita ovoce či zeleniny. Výhodou laserového značení je také, že na rozdíl od samolepek, které občas padají, zůstává nápis na zboží trvale.
Švédský řetězec ICA tímto způsobem zatím označuje bio ovoce a zeleninu, a to konkrétně avokádo a sladké brambory. Podle zkušeností jeho vedení totiž mají zájem o udržitelné balení hlavně zákazníci, kteří nakupují bio potraviny.
Laserové značení začal loni zkoušet také britský módní a potravinářský řetězec Marks & Spencer. K testování si vybral pomeranče. Podle technologa Andrewa Mellonieho, který na projekt dohlížet, tak řetězec ušetřil několik tun balení. Ukázalo se ale, že kvůli schopnosti citrusové kůry "regenerovat se" nebylo značení tak účinné, jak prodejce předpokládal. V současnosti jej nicméně používá na kokosové ořechy a plánuje ho rozšířit i na další produkty.
Velký boom laserového značení se pravděpodobně Česko v blízké době nečeká. "Nepředpokládáme, že by se v nejbližších letech podobné značení na českém trhu prosadilo, a to především kvůli vyšším nákladům," uvedla mluvčí obchodního řetězce Globus Pavla Hobíková. To potvrzuje i mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva. Pod něj by se nový trend v Česku mohl rozšířit až ve chvíli, kdy by zkušenosti zahraničních výrobců a prodejců ukázaly, že jde o finančně úspornější řešení.
Nenechte si ujít:
Zdroj: iHNED.cz