Více času na podstatné
Stanovení základního rámce pro EPE
1.1 Stanovení základního rámce pro EPE
Ve fázi plánování stanovujeme základní parametry procesu hodnocení environmentálního profilu, především však:
· jakým cílovým skupinám, jakým způsobem a jaké informace budeme předávat;
· co budeme hodnotit a proč;
· podle jakých kriterií budeme hodnotit;
· z jakých dat a jakým způsobem zpracování potřebné informace získáme;
· jaké prostředky a zdroje budeme nezbytně potřebovat.
Obsahově přitom vycházíme z podmínek v organizaci, především z významných environmentálních aspektů, které můžeme nějak ovlivnit, dále z našich kritérií environmentálního profilu, postojů a stanovisek externích zainteresovaných stran.
Nezapomeneme přitom na skutečný a úplný rozsah svých aktivit, výrobků a služeb, organizační strukturu, celkovou i dílčí podnikatelské strategie a samozřejmě na svou environmentální politiku.
Potřebovat budeme i informace potřebné ke splnění právních a jiných požadavků; základní znalost environmentálních nákladů a přínosů našich aktivit a informace potřebné pro analýzu finančních důsledků, které souvisí s environmentálním profilem.
Informace pro hodnocení environmentálního profilu musíme shromažďovat důsledně.
Pro pochopení některých trendů ve vývoji environmentálního profilu můžeme potřebovat i informace o místním, regionálním, národním nebo globálním stavu životního prostředí a kulturních a sociálních faktorech, které mohou ovlivnit náš environmentální profil.
Management organizace musí identifikovat definovat a zajistit finanční, materiální a lidské zdroje, které jsou pro provedení EPE zapotřebí.
Při nedostatku zdrojů či informací může organizace výchozí rámec EPE organizace omezit na ty prvky svých činností, výrobků a služeb, které management pokládá za prvořadou prioritu. Časem bude potřeba výchozí rámec EPE rozšířit tak, aby pokrýval i ty prvky činností, výrobků a služeb, které se dříve v rámci EPE nehodnotily.
Příklad postupu stanovení rámce EPE:
· Identifikujte environmentální aspekty, jejich relativní významnost a možné dopady u vlastních činností, výrobků a služeb organizace.
· Použijte informace o stavu okolního životního prostředí k identifikaci činností, výrobků a služeb organizace, které ho mohou významně ovlivnit.
· Zjistěte co víte o svých materiálových a energetických vstupech, produkovaném znečištění, zejména odpadech a emisích do ovzduší a vod a určete míru rizika, které s nimi souvisí.
· Zjistěte názory zainteresovaných stran (zaměstnanců i externích) a použijte těchto informací ke stanovení významných environmentálních aspektů organizace.
· Identifikujte činnosti organizace, na něž se vztahují právní regulace a požadavky.
· Proveďte posouzení produktů vaší organizace s ohledem na environmentální dopady, které s nimi souvisí, především jejich návrh, vývoj, výrobu, distribuci, údržbu, použití, opakované použití, recyklaci a likvidaci.
· Stanovte a je-li to možné, vyhodnoťte ty činnosti organizace, které mají nejvýznamnější environmentální náklady nebo přínosy.