Více času na podstatné
Školáci jdou příkladem – jak v třídění odpadů, tak v předcházení jejich vzniku
Ekologická výchova je běh na dlouhou trať. Navíc – zaujmout školáky je někdy pořádné umění. Školní program Recyklohraní aneb Ukliďme si svět to však zvládá hravě. Jeho základem je už jedenáctým rokem podpora environmentálního vzdělávání na školách primárně zaměřená na třídění a recyklaci baterií a drobného elektroodpadu. V posledních letech svou pozornost zaměřuje také na otázku předcházení vzniku odpadů. A výsledky se dostavují!
Do Recyklohraní je aktuálně zapojeno přes 3 750 mateřských, základních a středních škol z celé republiky. Program má dlouholetou podporu kolektivních systémů ECOBAT, Asekol a Elektrowin. Záštitu nad ním drží MŠMT České republiky.
Nejen samotné školy, ale stále více měst a obcí, programu Recyklohraní fandí. Uvědomují si, že kvalitní práce s dětmi má velký význam. Zejména pro pochopení, proč a jak třídit odpady. Děti dobře znají, že i když je použitá baterie malá, do koše rozhodně nepatří, a že je třeba ji odnést na sběrné místo. Vědí, kde takové místo najdou. Mají poměrně jasnou představu k čemu je dobrá recyklace a jaké suroviny díky ní z baterií získáváme. Prohlubují si správné návyky, které si udrží i v dospělosti. Pomáhají také s osvětou – svými znalostmi a postoji už dnes ovlivňují mnohé dospělé – v první řadě své rodiče.
Hravé a praktické vzdělávání
Recyklohraní pro školy připravuje tematické hry, osvětové úkoly a vyzývá je k realizaci menších projektů. Školy mohou využít také lektorské programy Recyklace hrou, Recyklace očima mladého vědce a Hrátky s Asíkem a Batem. Zároveň školy, které jsou do programu zapojené mají k dispozici sběrné boxy, do kterých mohou žáci a studenti nosit použité baterie. Ve škole mohou také odevzdávat drobné vysloužilé elektrozařízení. V praxi tak mohou uplatnit to, co slyší od svých učitelů, a to je důležité. Za sběr a aktivitu školy dostávají odměny ve formě bodů, za které si mohou nakupovat pomůcky, hry či knížky.
Pro pedagogy připravilo Recyklohraní materiály EKOABECEDA, které poskytují praktické informace, tipy a scénáře pro pedagogy. Největší srdcaři mezi pedagogy se mohou stát držiteli certifikátu EKOUČITEL ROKU.
Změny v názorech žáků potvrdil i průzkum
Podle průzkumu společnosti INESAN, žáci ze základních škol, které jsou zapojené do Recyklohraní, využívají materiály EKOABECEDA, nezůstávají jen u teoretické průpravy, ale k ekologickému vzdělávání přistupují prakticky a hravě, dokážou získané znalosti lépe aplikovat ve svém chování.
„Před dvěma lety jsme školám zapojeným do našeho enviromentálního programu nabídli k využití výukové materiály EKOABECEDA, které jsou založeny na názorné a hravé ekovýchově,“ říká k tomu Hana Ansorgová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Recyklohraní a dodává: „Když nyní srovnáváme znalosti a názory školáků v základních školách, které EKOABECEDU využívají, a v nezapojených školách, vidíme pozitivní rozdíly, zejména v oblasti předcházení vzniku odpadů.“
Největší rozdíl přinesl program EKOABECEDA v tom, jak proškolení žáci nahlíží na prevenci vzniku odpadů. Častěji si například vybírají výrobky, které mají méně obalů (pozitivní efekt +24 %). Jsou také ochotni si půjčovat málo používané věci od sousedů či kamarádů, aby si zbytečně nemuseli kupovat vlastní (pozitivní efekt +12 %). Dále jsou ochotni si brát si menší porce jídla, aby žádné nezbylo a zbytečně se jím neplýtvalo (+ 5 %), nakupovat nebalené potraviny (+5 %), dávají častěji opravit porouchané spotřebiče, které by dříve rovnou vyhodili (pozitivní efekt +4 %), jsou ochotni též kupovat si jiné výrobky, než na které jsou žáci zvyklí jen proto, že mají méně obalů (4 %).
Dveře pro zapojení dalších škol jsou stále otevřené
Recyklohraní je otevřený program a registrovat se do něj může každá MŠ, ZŠ i SŠ v České republice. Veškeré potřebné informace pro přihlášení jsou k dispozici na www.recyklohrani.cz.