Více času na podstatné
ŠKODA: Koncept nového SUV má jezdit i na elektřinu
ŠKODA rozšířila svou modelovou paletu a bude tak rozšiřovat nabídku vozů kategorie SUV. Se studií ŠKODA VisionS česká automobilka na autosalonu v Ženevě napoví, jak by mohl vypadat nový designový jazyk SUV značky ŠKODA. Zásadní novinkou studie ŠKODA VisionS je i její plug-in-hybridní pohon.
ŠKODA VisionS převádí nový designový jazyk značky do segmentu SUV: Design je viditelně ovlivněn českým kubismem a tradičním českým uměním výroby křišťálového skla. Linie jsou jasné, precizní a ostré. Na markantně konturovaných plochách vytváří hra světla a stínu silné efekty, zvýrazněné zelenou barvou Island.
S délkou 4,70 m, rozvorem 2,79 m, šířkou 1,91 m a výškou 1,68 m je ŠKODA VisionS na silnici nepřehlédnutelná. Automobil, postavený na bázi modulární platformy (MQB) koncernu Volkswagen, je prvním vozem značky ŠKODA se šesti sedaly uspořádanými ve třech řadách.
Další novinkou této studie je její plug-in-hybridní pohon. Vůz akceleruje se systémovým výkonem 165 kW (225 k) z 0 na 100 km/h za 7,4 s a dosahuje maximální rychlosti téměř 200 km/h. Na 100 km jízdy vystačí v normovaném cyklu s 1,9 litry benzinu (45 gramů CO2 na kilometry). ŠKODA VisionS ujede v čistě elektrickém režimu až 50 km, s oběma druhy pohonu ujede na jedno tankování/nabití až 1000 km.
Spalovací motor 1,4 TSI s výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 250 Nm spolupracuje s elektromotorem o trvalém výkonu 40 kW a maximálním točivém momentu 220 Nm. Ten je integrován do šestistupňové převodovky DSG, která přenáší výkon na přední kola. U zadní nápravy je umístěn druhý elektromotor o výkonu až 85 kW, s maximálním točivým momentem 270 Nm, který pracuje nezávisle na pohonu přední nápravy.
Studie má tedy inteligentní pohon všech kol, který se obejde bez mechanického propojení pohonu předních a zadních kol. Mezi všemi třemi motory vládne velice flexibilní souhra: řidič vozu ŠKODA VisionS může volit mezi několika provozními režimy – od čistě elektrického pohonu až po nabíjecí modus, vždy s cílem dosažení maximální efektivity. Li-Ion akumulátory o kapacitě 12,4 kWh jsou uloženy před zadní nápravou.
Podle mluvčího Jozefa Baláže není rozhodnuto, zda se hybridní pohon objeví v sériové verzi nového SUV, které má přijít v druhé polovině letošního roku, podle některých zdrojů pod označením Kodiaq. Nový generální ředitel Škody Bernhard Maier v rozhovoru pro časopis Forbes uvedl, že prvním hybridem značky by měl být Superb současné generace a na trh by se měl dostat ještě v tomto desetiletí.