Více času na podstatné
Senát projednal novelu zákona o ochraně ovzduší - poplatky se budou zvyšovat
Senát vrací návrh zákona o ochraně ovzduší Poslanecké sněmovně ČR ve znění pozměňovacích návrhů. Níže uvádíme schválené sazby poplatků:
Sazby poplatků za znečišťování a koeficienty úrovně emisí
1. Znečišťující látky, které podléhají zpoplatnění a sazby poplatků za znečišťování v jednotlivých letech (v Kč/t)
2013 až 2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
|
TZL |
4 200 |
6 300 |
8 400 |
10 500 |
12 600 |
14 700 |
SO2 |
1 350 |
2 100 |
2 800 |
3 500 |
4 200 |
4 900 |
NOx |
1 100 |
1 700 |
2 200 |
2 800 |
3 300 |
3 900 |
VOC |
2 700 |
4 200 |
5 600 |
7 000 |
8 400 |
9 800 |
2. Koeficienty úrovně emisí podle dosahovaných emisních koncentrací v celém poplatkovém období vyjádřených v procentech horní hranice úrovně emisí spojené s nejlepšími dostupnými technikaminebo v případě, že nejlepší dostupné techniky nejsou specifikovány, v procentech specifického emisního limitu
50-60 % |
> 60-70 % |
> 70-80 % |
> 80-90 % |
> 90 % |
0,2 |
0,4 |
0,6 |
0,8 |
1 |
Schválený pozměňovací návrh zákona zachovává poplatky v podobě, která v zásadě odpovídá vládní verzi navyšování sazeb poplatků, s tím rozdílem, že tento návrh neobsahuje skokové navýšení sazeb mezi roky 2021 a 2022. Pozměňovací návrh současně umožňuje snižování poplatků, pokud bude provozovatel snižovat emise nad rámec horní hranice legislativních požadavků. K tomu slouží navržené koeficienty úrovně emisí, které se tak stávají významným motivačním nástrojem pro průmyslové podniky. To znamená, že úplně každý může dosáhnout snížení poplatku za znečišťování ovzduší.
Pozměňovací návrh jednoznačně zvýhodňuje provozovatele, kteří snižují emise více, než je vyžadováno, na rozdíl od provozovatelů, kteří balancují na zákonem vyžadované hranici. I z prezentací průmyslových svazů vyplývá, že poplatky za znečišťování ovzduší i po jejich navrhovaném zvýšení nebudou mít významný dopad do ekonomiky velkých podniků, kde budou dominantní a rozhodující roli hrát povolenky na emise CO2.
S ohledem na snížení administrativní zátěže spojené s novým systémem poplatků se zvýší hranice, od níž by se poplatky platily, z 5 000 Kč na 50 000 Kč. Tím dojde ke snížení počtu zpoplatněných zdrojů, které představují asi jen 5 % emisí. Jedná se zejména o menší stacionární zdroje s malými emisemi, kde by bylo technicky i ekonomicky obtížné dosáhnout na navrhované úlevy – např. kotelny ve veřejných budovách, pekárny nebo zpracovatelský průmysl. Pro tyto provozovatele by postupné zvyšování sazeb poplatků mohlo představovat významnou finanční zátěž.
Senát dále přijal část směrnice o průmyslových emisích. Přijetím směrnice 2010/75/EU (dále jen směrnice IED), která upravuje mimo jiné i oblast stacionárních spalovacích zdrojů s celkovým jmenovitým tepelným příkonem 50 MW a vyšším (dále jen zdroje LCP), dochází k poměrně značnému zpřísnění požadavků na předmětné zdroje. Bude nutné realizovat investice v rozsáhlé části energetického sektoru a zároveň reflektovat bezpečnost dodávek elektřiny a zejména tepla. Do příslušné derogace je zapojeno také Finsko, Litva, Polsko, Slovensko, Rumunsko, nebo Velká Británie.
V Senátu byl také přijat pozměňovací návrh k nízkoemisním zónám. Ten vedle výjimek, které už schválila Poslanecká sněmovna, dává obcím možnost povolit vjezd do nízkoemisní zóny také rezidentům, kteří bydlí uvnitř této zóny. Přijatý pozměňovací návrh tak představuje rozumné řešení, které umožní místním zastupitelům zvážit, zda je nutné dávat rezidentům výjimku či ne a zohlednit místní sociální situaci, parkovací možnosti apod.
Další informace:
Usnesení Senátu (zatím není dostupné)
Stanovisko Hospodářského výboru
Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí