Více času na podstatné
Senát projedná novelu stavebního zákona
V rámci sedmé schůze Senátu ČR, která bude zahájena zítra 31. května, se budou senátoři zabývat až 7. června 2017 i novelou zákona o územním plánování a stavebním řádu (stavebním zákonem). Novelu, která má podle MMR zjednodušit a zrychlit povolovací procesy, schválili začátkem dubna poslanci s řadou pozměňovacích návrhů. Novelu doporučil zamítnout senátní ústavně právní výbor, naopak výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu doporučil novelu zákona přijmout. Senátní výbor pro veřejnou správu a územní rozvoj se dnes ani po více než tříhodinové debatě neshodl na doporučení.
Senát se tak na své středeční schůzi bude při projednávání novely muset obejít bez stanoviska tohoto garančního výboru. Ústavně-právní výbor už dříve doporučil novelu zamítnout, hospodářský výbor stejně jako komise pro rozvoj venkova ji chtějí schválit. Novela budí pozornost především kvůli protestům organizací na ochranu životního prostředí, kterým vadí to, že omezuje právo veřejnosti zúčastnit se povolovacích procesů. Odborníci oslovení ČTK uvádějí, že spolky na ochranu přírody by měly uplatňovat své námitky proti výstavbě pouze v rámci řízení EIA, maximálně v územním řízení, nikoliv však ve stavebním řízení. Schvalovací proces se tak zrychlí.
Ve výboru pro územní rozvoj nejprve neprošel návrh na doporučení zákon schválit. Senátoři pak v dílčích hlasováních sice podpořili některé pozměňovací návrhy, ale při hlasování o celkovém usnesení hlasovalo pro pět senátorů, stejný počet se jich zdržel. Členové výboru podpořili kromě jiného dva návrhy, které se týkají účasti veřejnosti a které předložila senátorka Jitka Seitlová (KDU-ČSL).
Jeden návrh zachovává v zákoně možnost ochranářských spolků účastnit se územního řízení, kdy se rozhoduje o umístění stavby. Druhý podpořený návrh v zákoně o ochraně přírody a krajiny ponechává právo spolků účastnit se správních řízení, a nikoli nově jen řízení podle uvedeného zákona. Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO) k nim zaujala neutrální postoj.
Podle názoru ochranářských organizací novela ve sněmovní verzi, a to v části novelizující zákon o ochraně přírody a krajiny, nově nedovoluje spolkům účastnit se územních a stavebních řízení. "V praxi jsou to přitom právě spolky, které jsou pro místní občany jedinou možností, jak se mohou vyjadřovat ke stavbám či kácení stromů v jejich okolí. Jednotliví občané se účastnit řízení nemohou, pokud nevlastní v bezprostředním okolí stavby pozemek," uvádějí organizace. Je mezi nimi Zelený kruh, Hnutí duha, Hnutí Brontosaurus nebo Česká společnost ornitologická.
Ministryně Šlechtová řekla, že ji mrzí, že se novela zjednodušuje na otázku účasti veřejnosti. Poukázala na to, šlo o poslanecké pozměňovací návrhy. Podle náměstkyně pro stavební právo Marcely Pavlové si ministerstvo nemyslí, že by novela brala veřejnosti její práva. Pavlová argumentovala tím, že podle názoru ministerstva se o rozvoji obce rozhoduje při pořizování územně plánovací dokumentace a tam má veřejnost přístup.
Rozsáhlá novela stavebního zákona a několika desítek souvisejících zákonů má za cíl zjednodušit a zrychlit povolovací řízení. Umožní mimo jiné sloučit územní řízení, stavební řízení i posuzování vlivu na životní prostředí (EIA).
Odborníci novelu stavebního zákona vítají, ekologové protestují
Spolky na ochranu přírody by měly uplatňovat své námitky proti výstavbě pouze v rámci řízení EIA, maximálně v územním řízení, nikoliv však ve stavebním řízení. Schvalovací proces se tak zrychlí. Uvedli to odborníci, které ČTK oslovila. S návrhem novely stavebního zákona, kterou by měl ve středu projednat Senát, souhlasí také Hospodářská komora. Naopak podle ekologických sdružení by se jednalo o největší omezení občanských práv po roce 1989, které je v rozporu s Ústavou. Dobu schvalování podle nich navíc nezkrátí.
"Původní úmysl překonat důsledky předchozího politického režimu a otevřít rozhodovací procesy širší veřejnosti se obrátil proti věci samé," uvedl pedagog Fakulty architektury ČVUT Praha Jiří Plos. Pravidla byla podle něj nastavena od samého začátku velmi nedokonale a široce a umožnila účast v podstatě neomezené škále různých sdružení, která často vznikají ad hoc pouze k zabránění konkrétnímu stavebnímu záměru. "Za ochranou přírody a krajiny se často skrývají soukromé zájmy, které by jinak nebylo možné prosazovat. Zásahům veřejnosti se tak otevřel i prostor velmi soukromý," doplnil Plos.
Členka České společnosti pro stavební právo Renáta Pintová Králová uvedla, že i s novou úpravou by byly možnosti chránit zájmy přírody a veřejnosti dostatečně široké. Česko by se zároveň posunulo blíže evropským standardům. "Účastníkem stavebního řízení se dnes může stát sdružení i na druhém konci republiky, bez jakéhokoliv vztahu k posuzovanému záměru. Navíc může vzniknout dokonce i v průběhu řízení. Postavení občanských sdružení bylo navíc zcela neadekvátně posíleno rozsudky správních soudů, které vždy účastenství občanským sdružením jednoznačně přiznávají," dodala Pintová Králová.
Podle ochranářských organizací novela ve sněmovní verzi, a to v části novelizující zákon o ochraně přírody a krajiny, nově nedovoluje spolkům účastnit se územních a stavebních řízení. "V praxi jsou to přitom právě spolky, které jsou pro místní občany jedinou možností, jak se mohou vyjadřovat ke stavbám či kácení stromů v jejich okolí. Jednotliví občané se účastnit řízení nemohou, pokud nevlastní v bezprostředním okolí stavby pozemek," uvádějí organizace. Je mezi nimi Zelený kruh, Hnutí duha, Hnutí Brontosaurus nebo Česká společnost ornitologická.
"Výsledek sněmovního hlasování je fiasko, které Senát, doufejme, napraví. Nejenže by přijaté znění ani o den nezkrátilo povolovací lhůty, ale ještě by lidem vzalo možnost ohlídat, jestli se v jejich okolí staví smysluplně a podle předpisů," doplnil vedoucí právní poradny Frank Bold Vojtěch Dědek.
Hospodářská komora dnes senátory vyzvala, aby novelu stavebního zákona schválili. "Při schvalování takto důležité normy je třeba vnímat odvětví stavebnictví také v nejširším kontextu. Ze statistik OECD a Světové banky vyplývá, že Česko je v délce povolovacích řízení a realizace staveb hluboko pod evropským průměrem. Neefektivní pravidla tak nedůvodně snižují konkurenceschopnost naší země na mezinárodním poli," uvedla právní expertka hospodářské komory Markéta Schormová.
Program:
- Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /senátní tisk č. 108/ (5. bod dopoledního jednání ve středu 7. června)
Anota:
Stavební zákon
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) mění kromě zákona o územním plánování a stavebním řádu i dalších 43 souvisejících právních předpisů. Novela stavebního zákona má podle předkladatele - ministerstva pro místní rozvoj (MMR) přinést zefektivnění povolovacích řízení, jejich zkrácení a současně i zavádí možnost pouze jednoho povolovacího řízení - tzv. koordinované řízení. Změny provedené ve stavebním zákoně jsou promítnuté i do dalších souvisejících zákonů. Rozsáhlejší změny jsou provedeny v zákoně o posuzování vlivů na životní prostředí a v zákoně o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury.
Na úseku územního plánování dochází mimo jiné k těmto změnám stavebního zákona:
- zkrácení procesu pořizování změn a aktualizací územně plánovacích dokumentací v případech, kdy nebudou vyžadovány varianty řešení; v takových případech na rozhodnutí o pořízení aktualizace nebo změny bude navazovat přímo zpracování návrhu, v těchto případech se dále navrhuje sloučit společné jednání a veřejné projednání návrhu změny nebo aktualizace územně plánovací dokumentace,
- cyklus úplných aktualizací územně analytických podkladů bude prodloužen z 2 na 4 roky, ustanovení o průběžných aktualizacích doplňujících databáze při vzniku nových skutečností se nemění,
- bude umožněno využití údajů o území a územně analytických podkladů pro veškeré činnosti veřejné správy (dosud omezeno na územní plánování),
- ve vztahu k správnímu řádu a soudnímu řádu správnímu budou zkráceny lhůty pro podání návrhu na přezkum opatření obecné povahy na 1 rok ode dne nabytí jeho účinnosti, dosavadní 3 roky u územně plánovací dokumentace působí velkou nestabilitu a nejistotu v území a zejména komplikují přípravu území pro výstavbu,
- v navazujících řízeních, v rámci kterých budou posuzovány záměry na provedení změn v území, budou soulad s územně plánovací dokumentací, stejně jako naplňování cílů a úkolů územního plánování a koordinace využití území zajišťovány formou závazných stanovisek úřadu územního plánování nebo krajského úřadu,
- podmínkou účinnosti aktualizace a změny územně plánovací dokumentace bude zveřejnění úplného znění této dokumentace po aktualizaci nebo změně z důvodu odstranění pochybností o aktuálním znění platné územně plánovací dokumentace,
- územní studii bude smět nechat zpracovat i žadatel/investor, a to z důvodu urychlení přípravy území pro realizaci záměru na provedení změny v území,
- dokumenty územního plánování budou povinně zveřejňovány na internetu.
Na úseku územního rozhodování a stavebního řádu dochází mimo jiné k těmto změnám stavebního zákona:
- zavedení možnosti spojení územního a stavebního řízení do jednoho společného řízení (v dosavadním legislativním procesu nazývaným koordinované řízení) s vydáváním jednoho rozhodnutí, a to jak u jednotlivé stavby, tak i u souboru staveb (vybraných staveb speciálních a jiných); příslušným k vedení tohoto řízení u obecných staveb bude obecný stavební úřad, u vybraných dopravních staveb speciální stavební úřad, u vodních děl příslušný vodoprávní úřad, u vybraných energetických staveb Ministerstvo průmyslu a obchodu,
- integrace procesu posuzování vlivů na životní prostředí do koordinovaného řízení nebo do samostatného územního řízení,
- navrácení kolaudačního řízení v případech, kdy nebude možné vydat kolaudační souhlas.