Více času na podstatné
Šance pro budovy: Ministryně Jourová zatím selhává v nastavení svého operačního programu
Šance pro budovy zveřejnila hodnocení posledních dostupných verzí návrhů operačních programů k čerpání podpory z evropských fondů z pohledu úspor energie v budovách. Jednotlivé programy oznámkovala jako ve škole: od jedničky do pětky. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), v jehož čele stojí Věra Jourová, zatím za návrh "svého" programu dostalo nejhorší známku ze všech, čtyřku. A to i přesto, že prostřednictvím Národního orgánu pro koordinaci má na starosti přípravu všech operačních programů.
Integrovaný regionální operační program v gesci MMR je třeba razantně vylepšit, nebo umožnit tzv. "tematickou koncentraci", kterou doporučuje Evropská komise, a přesunout podporu úspor energie v bytových domech pod daleko kvalitněji připravený Operační program Životní prostředí.
Čerpání prostředků z evropských fondů v rámci jednotlivých operačních programů by mělo nabídnout stabilní podpůrný mechanismus pro realizaci úspor energie majitelům všech typů nemovitostí: bytových domů a veřejných i komerčních budov – kromě rodinných domů, které z evropských zdrojů není možné financovat. Ty jsou podpořeny v programu Nová zelená úsporám. Celkově mohou podpůrné programy vytvořit 35 tisíc pracovních míst a přinést 1 % k růstu českého HDP ročně.
Nové operační programy musí také pomoci naplnit český závazek úspor energie do roku 2020, který vyplývá z evropské směrnice o energetické náročnosti. Ministerstvo průmyslu a obchodu jej vyčíslilo na 48 PJ a celý jej lze zrealizovat jen renovacemi budov. Pokud se to nepovede, budou se muset do plnění závazku zapojit i energetické firmy a průmysl.
„Chápu, že paní ministryně se nejdříve musí rozkoukat a také že hasí problémy s čerpáním stávajících evropských fondů. Zároveň se jí však krátí čas i pro nastavení nových operačních programů. A zde zatím selhává. Reálně nyní hrozí, že obyvatelé bytových domů budou jedinou skupinou, které stát nebude nabízet kvalitní podpůrný program pro energeticky úsporné renovace.“ komentoval Petr Holub, ředitel aliance Šance pro budovy v tiskové zprávě.
Vysvědčení připravenosti jednotlivých operačních programů z hlediska úspor energie v budovách
Operační program Životní prostředí (OPŽP) v gesci Ministerstva pro životní prostředí (MŽP)
Celkové hodnocení: 2
Hodnocena je verze 4 z prosince 2013. Prioritní osa 5 obsahuje podporu úspor energie ve veřejných budovách – školy, nemocnice, úřady a navazuje na nejúspěšnější linku čerpání stávajícího OPŽP.
+ kvalitně sepsané podmínky podpory
+ požaduje důkladné renovace na nákladově‐efektivní úrovni
+ předpokládá možnost spolufinancování technologických opatření metodou Energy Performance Contracting, tj. energetických služeb se zárukou, kdy se investice do úsporných opatření financují až z reálně dosažených úspor; metoda umožňuje účelné využití veřejných prostředků.
+ zahrnuje podporu novostaveb s tzv. "téměř nulovou spotřebou"
+ MŽP pravidelně organizuje pracovní skupinu a konzultuje přípravu programu s důležitými zainteresovanými skupinami
– nedostatečná alokace (na program je vyčleněno pouze 13 mld. Kč, efektivně využitelná absopční kapacita činí přitom 30 mld.)
Integrovaný regionální operační program (IROP) v gesci Ministerstva pro místní rozvoj (MMR)
Celkové hodnocení: 4
Hodnocena je verze 5 z 28. 2. 2014. Specifický cíl 2.5 obsahuje podporu úspor energie v bytových domech.
+ v operačním programu jsou zahrnuty úspory energie v bytových domech
– program vyžaduje pouze 30% výpočtovou úsporu energie; tato podmínka není dostatečná pro nákladově‐efektivní úroveň renovace; nekvalitní renovací zablokuje část ekonomického potenciálu úspor energie a pouze minimálně přispěje k naplnění českého cíle pro energetickou efektivitu do roku 2020
– program neobsahuje podporu novostaveb v pasivním energetickém standardu jako motivaci pro developery stavět bydlení s budoucími nízkými provozními náklady
– program neumožňuje realizaci projektů na území hlavního města Prahy
– nedostatečná alokace (13 mld. Kč oproti 45 mld. Kč efektivně využitelné absorpční kapacity)
– MMR nesvolává pracovní skupiny k přípravě programu; připomínky od zainteresovaných skupin reflektuje pouze omezeně
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO)
Celkové hodnocení: 1–
Hodnocena je verze 5 z 28. 2. 2014. Specifický cíl 3.2 obsahuje podporu úspor energie v průmyslu, včetně průmyslových a komerčních administrativních budov.
+ zřejmě dostatečná alokace 19 mld. Kč (ale z těchto prostředků budou financovány i úspory energie ve výrobních procesech)
+ umožňuje kombinaci s metodou EPC a tedy efektivní využití veřejných prostředků
+ MPO pravidelně svolává pracovní skupinu a konzultuje přípravu programu s důležitými zainteresovanými skupinami
+ program obsahuje zmínku o podpoře novostaveb s tzv. "téměř nulovou spotřebou"
– podmínky podpory jsou formulovány velmi obecně (byť to je možné vnímat jako důsledek širokého zaměření tohoto specifického cíle)
Operační program Praha – pól růstu v gesci Magistrátu hlavního města Prahy
Celkové hodnocení: 1–
Hodnocena je verze 5 z 28. 2. 2014. Specifický cíl 2.1 obsahuje podporu renovací budov veřejné správy na území hlavního města se zapojením inteligentních prvků řízení.
+ doplňkový program k OPŽP pro několik desítek vybraných budov na území hlavního města Prahy
+ progresivní energetická kritéria; příkladné renovace na vysoký energetický standard
+ předpokládaná alokace 600 mil. Kč odpovídá zaměření programu
+ Magistrát HMP/Útvar rozvoje města pravidelně konzultuje přípravu s důležitými zainteresovanými skupinami
– částečná, ne zcela zdůvodněná duplicita s OPŽP
Čtěte také:
EurActiv: Do roku 2020 Česko investuje až 240 miliard, aby ušetřilo na energiích (19.3.2014)
Zdroj: TZ Šance pro budovy