Více času na podstatné

S CNG vozem na dovolenou: kde tankovat a na co si dát pozor?

17.06.2015 09:11

Díky stále rostoucímu počtu vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) se dnes řada tuzemských domácností chystá odjet na dovolenou právě automobilem na tento pohon. Jaká je ale situace v okolních zemích, pokud jde o možnosti tankování CNG? Vyplatí se kvůli ceně doplnit nádrž ještě v České republice? Přinášíme také praktické rady, na co si dát pozor při tankování CNG v zahraničí.

I když nejpohodlnější a nejkratší cesta na dovolenou k moři je cesta letadlem, řada českých motoristů stále preferuje jízdu vlastním automobilem. Nejen z cenových důvodů se jako dobrá volba pro cestu dlouhou tisíce kilometrů jeví vozy na stlačený zemní plyn (CNG), které dokážou jezdit až o 50 % levněji než ty s benzínovým či naftovým motorem. A protože cílové destinace, jako je například Chorvatsko, Itálie, Francie nebo Španělsko, nejsou právě „za rohem“, je dobré si cestu pečlivě naplánovat.

 

V Chorvatsku si tankování dobře promyslete

Nejpopulárnějším cílem českých motoristů je Chorvatsko. Při cestě přes Rakousko a Slovinsko nebudete mít s tankováním CNG žádné problémy. Před odjezdem z České republiky lze navíc využít poslední plnicí stanici v Břeclavi „V Rakousku je v současnosti v provozu 173 plnicích stanic, přičemž po cestě jich potkáte asi 40, ve Slovinsku pak 3,“ říká Radek Patera, odborník na CNG ze společnosti E.ON Energie, a.s. O něco horší je situace přímo v Chorvatsku, kde jsou v provozu zatím stále pouze stanice v Rijece a Záhřebu. Je proto dobré si spotřebu paliva dobře naplánovat.

Naopak pokud zvolíte cestu do Itálie, problémy s tankováním se vám vyhnou. V Itálii je dnes v provozu ohromujících 974 plnících stanic, které jsou rozloženy od severní hranice až po jižní Sicílii. Jeden háček to ale má. „V Itálii je dost často potřebná speciální redukce, protože u některých plnicích stanic mají jiné koncovky na plnicí pistoli,“ doplňuje Radek Patera.


Ve Francii je stanic méně

Při cestě do Francie zvolí absolutní většina motoristů průjezd Německem. To má se svými 918 stanicemi jednu z nejhustších sítí plnicích stanic v Evropě. Trochu jiná je situace přímo ve Francii, která při své rozloze disponuje jen 39 stanicemi. „Jsou ale rozmístěny tak, že cesta na pláže Středozemního moře i Atlantiku nepředstavuje žádný větší problém. Jednu ‚specialitu‘ zde však naleznete. Při tankování musíte u některých typů plnicích stanic držet zelené tlačítko po celou dobu plnění,“ upozorňuje Radek Patera.

Nejdelší trasa pak čeká motoristy při cestě do Španělska, kam český řidič s velkou pravděpodobností pojede přes Německo a Francii. Přímo ve Španělsku je v provozu 32 plnicích stanic, které jsou rozmístěny především podél hranice s Francií, v širokém okolí Madridu a také podél pobřeží. Pro cestu do nejjižnějších částí Španělska, kde je stanic podstatně méně, je ale dobré předem trasu naplánovat.

 

Tankujte v ČR, vyplatí se to

V České republice je v současnosti v provozu 87 plnicích stanic. Pro motoristy vyrážející za hranice pak jsou posledními možnostmi, kde natankovat CNG stanice v Českých Budějovicích, Břeclavi či třeba v Nýřanech u Plzně. „Ceny CNG v Itálii a Rakousku jsou srovnatelné s cenami v České republice. V západních státech je potom 1 kg CNG v průměru o cca 3 Kč dražší. Mimo Česko však motorista nemůže použít CNG kartu, zaplatit může bankovní kartou nebo hotovostí,“ upřesňuje Radek Patera.

Bez ohledu na cenu paliva bude mít motorista, který pro svou cestu na dovolenou zvolí CNG vůz, výrazně nižší náklady než při cestě automobilem na benzín. Například pojedete-li na ostrov Hvar, může cesta vyjít až o 3 až 4 000 Kč levněji. Vždy ale záleží na vzdálenosti – například při cestě do Řecka na Olympskou riviéru, při níž řidiči najedou tam i zpět přes 3 000 kilometrů, může být úspora na palivu i dvojnásobná.