Více času na podstatné
Řidiči už mají k dispozici více než 100 veřejných stanic k tankování CNG
V České republice mají řidiči letos možnost tankovat už u dalších 31 nových veřejných CNG stanic a Česká republika tak právě překročila první stovku. Dochází k ještě rychlejší výstavbě než v loňském roce, kdy přibylo 26 CNG stanic za celý rok. Na konci roku 2016 by mohlo být v ČR už 150 až 160 veřejných CNG stanic, do roku 2030 pak (jak uvádí i vládou 20. listopadu schválený Národní akční plán čistá mobilita) nejméně 300 stanic.
Procentuální nárůst spotřeby CNG odhaduje Český plynárenský svaz letos také zcela jistě ještě vyšší, než v předešlých 2 letech. Do listopadu přibylo jen letos na českých silnicích více než 3 tisíce CNG vozidel, dnes už jich jezdí u nás přes 12 tisíc. Za první polovinu letošního roku přibylo 2 krát tolik vozidel, než v předešlých 2 letech vždy za celý rok. Za 15 let by mělo jezdit v ČR kolem 250 tisíc CNG vozidel.
- Meziroční nárůst registrací nových osobních CNG vozů na celkových registracích (1-9/2014 a 1-9/2015) byl 100 procent
- Meziroční nárůst spotřeby CNG se letos odhaduje vyšší než 40% v předešlých letech
- Za 15 let, v roce 2030, by mělo být v ČR více než 300 veřejných CNG stanic a 250 tisíc CNG vozidel
- V roce 2016 by 10% všech prodaných Octavií mělo jezdit v ČR na CNG
- Zvyšování počtu vozidel na CNG je součástí Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM)
Řidiči, kteří si pořídí vozidlo na CNG, mají v ČR už více než 100 veřejných stanic, u kterých mohou CNG natankovat. „Rádi bychom, aby během příštích 5 let přibylo v ČR více než 100 dalších CNG stanic, v roce 2030 již celkem bylo motoristům k dispozici pak 300 stanic a palivo CNG a LNG mělo nejméně desetiprocentní podíl na spotřebě pohonných hmot v ČR,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).
V ČR se v poslední době potkalo několik příznivých faktorů a to zásadním způsobem rozšířilo využívání stlačeného zemního plynu (CNG) pro dopravu. „Spotřeba CNG narůstá v ČR již dva roky po sobě o 40 procent ročně a letošní nárůst spotřeby CNG odhadujeme ještě vyšší. Jezdí tu už více než 12 tisíc CNG vozidel, poslední 2 tisíce přibyly jen za půl roku, ale stále je to podíl pouhých 1,25% na celkových registracích nových osobních vozů. Je ale velmi pozitivní, že firmy, živnostníci, ale i dopravní společnosti nebo taxislužby obnovují i celé své vozové parky za vozy na CNG,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. Jen ŠKODA Auto plánuje, že by v roce 2015 mělo 10 procent všech prodaných Octavií v Česku jezdit na CNG. Auta na alternativní pohon při svých nákupech bude preferovat i státní správa (NAP CM).
Přestárlá vozidla v ČR (starší 20 let) tvoří přibližně 1/4 vozového parku. Podle údajů TŰV SŰD činí průměrný věk osobních automobilů v EU 8,3 roku, v ČR ale dokonce 14,2 roku. Tato přestárlá vozidla sice mají velmi malý proběh kilometrů (cca 6 procent z předpokládaného celkového proběhu všech osobních automobilů), ale emitují 40 procent všech nebezpečných škodlivin (oxid uhelnatý, uhlovodíky, oxidy dusíku apod.), jimiž je zatěžováno ovzduší v ČR. V ČR tak nezbytně dochází k obměně velmi starých vozů a vozy na alternativní palivo CNG jsou dnes nejlepší ekologickou i ekonomickou volbou. „Vozy na CNG mají dnes nulovou silniční daň, poloviční náklady na palivo, umožnění vjezdu do ekologických zón center měst, podle vládou schváleného Národního akčního plánu se uvažuje nejpozději do roka rovněž o úlevách na dálničních známkách, možnosti rychlejšího odepisování aut, příspěvcích na koupi vozu a nepochybně CNG vozy budou mít ještě mnoho dalších výhod,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.
K rozvoji CNG přispěla v ČR už i velká města, která se rozhodla právě převést z velké části vozidla městské a příměstské dopravy na zemní plyn. Nyní jezdí v ČR jen v městské dopravě nejméně ve 45 ti městech například již více než 820 autobusů na CNG. Velké flotily vozů si ale již pořizují už i soukromí dopravci, taxislužby, autoškoly, ministerstvo vnitra aj.