Více času na podstatné
Reakce na článek v LN „ČEZ v Bruselu lobbuje za úlevy pro znečišťovatele“
Cítím povinnost se vyjádřit ke kritickému článku k činnosti ČEZ v rámci pracovní skupiny IPPC Velká spalovací zařízení. Osobně se mi to dotýká a to už proto, že jsme kdysi MPO doporučili, aby ČEZ převzal řízení této skupiny. Jen zasvěcení a obeznámení s praktickými problémy specifického průmyslového odvětví mohou identifikovat nástrahy, které českou ekonomiku podvazují v podobě nových návrhů BREF, limitů a pod.
Jednoduše řečeno, IPPC je proces, ve kterém se musí angažovat odborníci. Vždy mě překvapí, když k ryze odborné záležitosti se vyjadřuje laická obec a ještě k tomu, když své domněnky a podezření vydávají za skutečnost a prokázaný fakt. Za celou dobu práce pracovní skupiny jsem nezaznamenal, že by v ní ČEZ vnucoval ostatním členům své zájmy a jednostranné pohledy.
K vlastnímu problému zastávám tento občanský, nikoliv politický postoj. Nepovažuji za žádné hrdinství, pokud se národní ekonomika přihlásí k limitům, které vyžadují špičkovou technologii, která je však pro reálný průmysl nedosažitelná. Jak se říká, každá legrace nás všechny něco stojí! Zdůrazňuji, nás všechny a nejen podnikatele. A nevidím žádný smysl v tom, abychom ze sebe dobrovolně udělali laciný terč kritiky ze strany EK. Můžu Vás ubezpečit, že každá tzv. vyspělá ekonomika se v tomto ohledu chová velmi pragmaticky, takže nejsme v Evropě jediní, jak potvrzuje i následný text, kteří se k návrhům nových BREF dokumentů vyjadřují.
Fakta jsou taková, že stav životního prostředí se díky průmyslu po roce 1989 v ČR zásadně zlepšil a tento proces trvá dál. V posledních letech se stále více ukazuje, že nejen průmysl se musí na tomto trendu podílet. Všichni jsme za to zaplatili kusem životní úrovně. Jsem však přesvědčen, že většina z nás toho nelituje. Zda dokážeme i v budoucnu řešit všechny výzvy, které po nás trvalé zvyšování kvality životního prostředí bude vyžadovat, bude záviset jen a jen na silné a moderní ekonomice vycházející z vyspělého a kulturního potenciálu budoucích generací.
Předčasné pouštění žilou v podobě vynaložených prostředků na nereálné cíle je nezodpovědný hazard a to zejména vůči budoucím generacím. Toto si bohužel nemlčící menšina v evropské společnosti nechce připustit a v tom vidím hlavní problém celé kauzy!
Ing. Jiří Študent, výkonný ředitel
České ekologické manažerské centrum
IPPC - tvorba BREF, aktuální činnost Technické pracovní skupiny IPPC „Velká spalovací zařízení“; reakce na článek v Lidových novinách ze dne 5.3.2014: „ČEZ v Bruselu lobbuje za úlevy pro znečišťovatele“
Technická pracovní skupina Velká spalovací zařízení (dále jen TPS LCP) by zde chtěla uvést na pravou míru informace, které byly zveřejněny v článku Lidových novin „ČEZ v Bruselu lobbuje za úlevy pro znečišťovatele“ (redaktor Jan Charvát) ze dne 5.3.2014. Redaktor Lidových novin odkazuje na iniciativu České republiky k vytvoření pracovní podskupiny „Domácí paliva“ v rámci revize BREF Velká spalovací zařízení coby lobbingu jednoho z českých provozovatelů velkých spalovacích zařízení – elektráren a tepláren.
TPS LCP by ráda zdůraznila, že její aktivity týkající zmiňované iniciativy jsou standardními pracovními postupy, které jsou zcela v souladu s pravidly pro revizi BREF a které využívají i další členské státy hájící své národní zájmy. Iniciativa ČR přitom získává stále širší podporu mezi ostatními členskými státy.
Členové technické pracovní skupiny Velká spalovací zařízení (dále jen „TPS LCP“) se ohrazují proti zkresleným a tendenčním informacím souvisejícími s činností TPS LCP, které znevažují její dlouhodobou činnost. Přitom ze samotného článku vyplývá, že autor nerozumí postupům, které jsou standardní v rámci tvorby či revize každého BREF a přebírá bez věcného ověření jednostranné a podjaté informace.
TPS LCP tímto zdůrazňuje, že veškeré zaslané připomínky k návrhu BREF (dostupnému jejím členům od 28.6.2013) stejně jako aktuální iniciativa „Domácí paliva“, která směřuje k vytvoření pracovní podskupiny v rámci probíhající revize BREF LCP, je oficiální iniciativou TPS LCP, která probíhá v plné součinnosti všech členů včetně zastoupených institucí – Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva životního prostředí. TPS LCP spojuje nejen zástupce dotčených průmyslových odvětví a ministerstev, ale i zástupce akademické sféry a dalších odborných a profesních organizací.
TPS LCP má za Českou republiku dva zástupce s přímou mezinárodní působností. Jsou to Milena Drašťáková (zástupkyně MPO) a František Vaněk (ze společnosti ČEZ, a. s.), který byl do funkce vedoucího skupiny jmenován MPO v roce 2003 a podílel se již na přípravě v současnosti platného BREF LCP z r. 2006. Oba zástupci na evropské půdě předávají připomínky, na kterých se konsenzuálně shodli členové pracovní skupiny.
Česká republika se aktivně účastní procesu připomínkování návrhu revidovaného BREF LCP a neměla by být osočována na mezinárodní ani na národní úrovni z neobjektivních postupů, když se za pomoci standardních nástrojů pro revizi BREF (tzn. v souladu s rozhodnutím Komise 2011/C 146/3) snaží o objektivizaci navržené úpravy jeho znění. Navíc, když se touto snahou řadí po bok rozvinutějších evropských zemí, které nalezly v návrhu revidovaného BREF velké množství nesrovnalostí a snaží se je v následném postupu odstranit.
Proto je stěžejní, aby Česká republika na různých pracovních úrovních nadále obhajovala připomínky k návrhu revidovaného BREF. Jen pro zajímavost, připomínek k 1.návrhu revize BREF LCP bylo za ČR 167. Podobné stanovisko zastávají i další evropské státy s jinak orientovanou energetickou základnou – např. Dánsko a Finsko podaly dohromady přes 690 připomínek a celkem se sešlo cca 8500 zdůvodněných připomínek ode všech účastníků, viz následující přehled.
Industry |
Member states |
Environmental NGO |
|||
CEFIC |
560 |
Austria |
132 |
EEB |
154 |
CEPI |
108 |
Belgium |
62 |
|
|
CONCAWE |
63 |
Cyprus |
3 |
|
|
COGEN |
8 |
Czech Republic |
167 |
|
|
EPPSA |
424 |
Denmark |
359 |
|
|
EURACOAL |
175 |
Finland |
332 |
|
|
EURELECTRIC |
2348 |
France |
166 |
|
|
EURITS |
6 |
Germany |
171 |
|
|
EUROFER |
231 |
Greece |
240 |
|
|
EUROGYPSUM |
12 |
Ireland |
31 |
|
|
EUROHEAT & POWER |
517 |
Italy |
198 |
|
|
EUROMOT |
170 |
Malta |
48 |
|
|
ETN |
70 |
Netherlands |
77 |
|
|
EUTURBINES |
106 |
Norway |
42 |
|
|
MARCOGAZ |
246 |
Poland |
200 |
|
|
OGP |
82 |
Portugal |
105 |
|
|
VDMA |
75 |
Romania |
1 |
|
|
|
|
Serbia |
55 |
|
|
|
|
Slovakia |
23 |
|
|
|
|
Spain |
162 |
|
|
|
|
Sweden |
138 |
|
|
|
|
UK |
443 |
|
|
Subtotal |
5201 |
|
3155 |
|
154 |
Total |
8510 |
|
|
|
|
Zdroj: JRC IPPC Bureau, 2013
Důležité je zdůraznit fakt, že veškeré navrhované změny za ČR zcela respektují evropskou směrnici 2010/75/EU o průmyslových emisích, kterou byl přijat balík významných zpřísňujících požadavků na průmyslové zdroje EU, z velké části uplatňovaných od r.2016.
V této době, kdy se česká iniciativa zabývající se zohledněním ekonomického využití domácích paliv snaží aktivně působit na evropském poli v zájmu České republiky, ji v LN uvedený článek bez řádného pochopení podstaty věci výrazně poškozuje. Tuto iniciativu podpořili nebo o ni projevili přímý zájem zástupci Polska, Španělska, Estonska, Bulharska, Rumunska, Slovenska, Maďarska a Řecka.
Téma ochrany životního prostředí vnímáme jako nanejvýš důležité. Je však třeba usilovat o udržitelný rozvoj, který v environmentálních požadavcích zohledňuje ekonomickou realitu a specifické podmínky jednotlivých provozovatelů velkých spalovacích zařízení. TPS LCP se iniciativou „Domácí paliva“ kromě jiného snaží o navrácení pozornosti k důležitosti jednoho z aspektů BAT, který je dle našeho názoru v aktuálním návrhu BREF LCP zanedbán, totiž aspektu ekonomické „dostupnosti“ nejlepších technik (a jim odpovídajících BAT-AELs, tj. úrovním emisí odpovídajících BAT). V současné době jsou totiž všechny nové BREF nebo návrhy revidovaných BREF vybaveny kapitolou Závěry o BAT, obsahující závazné požadavky. Dřívější BREF obsahovaly souhrny požadavků na úrovni doporučení.
Dále je třeba neustále dodržovat původní definiční chápání BAT jako nejlepší dostupné technologie. BAT je efektivní při dosažení vysoké obecné úrovně ochrany životního prostředí. Současně však při posuzování nasazení technologie BAT musí být zohledněny ekonomické a technické podmínky. Výhody technického nasazení BAT jsou pak zachovány při udržení rovnováhy jejich benefitů s náklady na pořízení a provoz této technologie.
Další podrobnější informace o probíhající revizi BREF LCP můžete nalézt na (www.ippc.cz), tzn. prostřednictvím informační platformy Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva životního prostředí.
Za TPS LCP
Ing. Jiří Švachula, CSc., Člen a tajemník TPS
Ing. Jiří Študent, výkonný ředitel CEMC, člen TPS
„ČEZ v Bruselu lobbuje za úlevy pro znečišťovatele“
Zdroj: Lidové noviny (5.3.2014)