Více času na podstatné
Poslanci schválili novelu zákona o odpadech i novelu zákona o prevenci závažných havárií
SLEDUJEME V polovině června byla zahájena další schůze poslanecké sněmovny. Poslanci ve třetím čtení přijali jednak novelu zákona o odpadech i novelu zákona o prevenci závažných havárií. Obě novely by měly být platné prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení. Novely musí ještě schválit Senát a podepsat prezident. Poslanci odložili na další schůzi novelu zákona o spotřebních daní, tedy podporu biopaliv, protože stále není dokončená notifikace ze strany EU. Poslanci by měli dále projednat v prvním čtení novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, novelu horního zákona. Na pořadu schůze jsou i novely vrácené Senátem, tedy novela zákona o ochraně veřejného zdraví a také novela zákona o místních poplatcích. Anotace k jednotlivým novelám najdete níže.
Aktuality:
- 8.7.: Zákon o odpadech:
- Výsledek: schváleno ve znění přijatých pozměňovacích návrhů (komentář MŽP k novele ZDE)
- Účinnost: první den kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení ve Sbírce zákonů
- Platné znění s vyznačením změn: ZDE (neobsahuje přijaté pozměňovací návrhy)
- legislativně technické úpravy: ANO
- pozměňovací návrh - Výbor pro ŽP: ANO (Změny se týkají označování nebezpečných vlastoností odpadů (nově "HP"), ke způsobu a rozsahu označování NO by mělo ministertvo vydat prováděcí předpis, rozšiřují se zákonné povinnosti v oblasti zpětného odběru pneumatik a definují se podmínky pro vznik kolektivního systém), dokument ZDE (MŽP souhlasí, více k návrhům ZDE)
- pozměňovací návrh - Josef Kott: ANO (Pozměňovací návrh řeší nedostatečnou právní úpravu podmínek předávání odpadů mezi provozovatelem čistírny odpadních vod a dalšími subjekty, a zároveň zachovává možnost, aby úpravu kalů prováděl subjekt, odlišný od provozovatele čistírny odpadních vod) - 07928-10484.doc
- pozměňovací návrh - Josef Kott: ANO (Označení a hodnocení nebezpečných vlastností odpadů + související legislativně technická úprava), 07929-10485.doc
- 8.7.: Prevence závažných havárií:
- Výsledek: schváleno ve znění přijatých pozměňovacích návrhů
- Účinnost: první den kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení ve Sbírce zákonů
- Platné znění s vyznačením změn: ZDE (neobsahuje přijaté pozměňovací návrhy)
- legislativně technické úpravy: ANO
- pozměňovací návrh - Výbor pro ŽP: ANO (Dokument ZDE)
- pozměňovací návrh - poslanec Zahradník: NE (vypuštění § 31 odst. 3 "Krajský úřad zajistí zpracování posudku k posouzení rizik závažné havárie předloženého provozovatelem podle odst.1 pověřenou právnickou osobou. Při zpracování posudku k posouzení rizik závažné havárie se postupuje podle § 18 a 19 obdobně, lhůta pro zpracování posudku však nesmí být delší než 20 dnů. V odůvodněných, zejména složitých případech, může být tato lhůta prodloužena, nejdéle však o dalších 20 dnů.
- 7.7.: Biopaliva: z důvodu nedokončené notifikace byl bod přerušen do příští schůze (odročeno)
- 24.6.: AVÍZO: Třetí čtení novely zákona o odpadech i prevenci závažných havárií je naplánováno na středu 8. července jako druhý resp. třetí bod jednání
- 17.6.: Biopaliva - St 17. 6., 1. bod v 17.00 hodin (pokračování - první čtené) - přerušeno
- 16.6.: Poslanci dnes projednali ve druhém čtené novelu zákna o odpadech a nevelu zákona o prevenci závažných havárií:
- Odpady - pozměňovací návrhy:
- VZP - dokument ZDE (MŽP souhlasí, více k návrhům ZDE)
- Josef Kott - 07928-10484.doc (26 KB) / PDF (Pozměňovací návrh řeší nedostatečnou právní úpravu podmínek předávání odpadů mezi provozovatelem čistírny odpadních vod a dalšími subjekty, a zároveň zachovává možnost, aby úpravu kalů prováděl subjekt, odlišný od provozovatele čistírny odpadních vod.)
- Josef Kott - 07929-10485.doc (18 KB) / PDF (Označení a hodnocení nebezpečných vlastností odpadů)
- Josef Nekl - 07969-10525.odt (49 KB) (Legislativně technické úpravy)
- Výsledek: ukončeno druhé čtení
- PZH - pozměňovací návrhy:
- VZP - dokument ZDE
- Jan Zahradník - navrhuje vypuštění § 31 odst. 3 ve znění: "Krajský úřad zajistí zpracování posudku k posouzení rizik závažné havárie předloženého provozovatelem podle odst.1 pověřenou právnickou osobou. Při zpracování posudku k posouzení rizik závažné havárie se postupuje podle § 18 a 19 obdobně, lhůta pro zpracování posudku však nesmí být delší než 20 dnů. V odůvodněných, zejména složitých případech, může být tato lhůta prodloužena, nejdéle však o dalších 20 dnů."
- Výsledek: ukončeno druhé čtení
- Odpady - pozměňovací návrhy:
Anotace předpisů:
Novela zákona o odpadech
Novela zákona o odpadech je zejména reakcí na infringementové řízení, které je s ČR vedeno ze strany Evropské komise k nesprávné transpozici směrnice o odpadech a to v oblasti působnosti zákona, definic, hierarchie nakládání s odpady, obsahu plánů odpadového hospodářství a vymezení jednotlivých způsobů využívání a odstraňování odpadů v přílohách č. 3, 4 a 12.
Navrhovaným zákonem je dále zajišťována implementace předpisů EU v oblasti odpadních baterií a akumulátorů, recyklace lodí a přepravě odpadů.
Novela také reaguje rovněž na podněty z tzv. ekoauditu a to ve vztahu k elektronizaci přepravy nebezpečných odpadů a některých evidenčních povinností. Návrh též zajišťuje převod statistického zjišťování týkajícího se údajů o poplatcích za ukládání odpadů na skládky, které je v gesci Ministerstva životního prostředí, z působnosti zákona o státní statistické službě do působnosti zákona o odpadech.
Výbor pro životní prostředí k tzv. infringementové novele zákona o odpadech navrhuje celkem dvanáct pozměňovacích návrhů (více ZDE). Změny se týkají označování nebezpečných vlastoností odpadů (nově "HP"), ke způsobu a rozsahu označování nebezpečných odpadů by mělo ministertvo vydat prováděcí předpis, rozšiřují se zákonné povinnosti v oblasti zpětného odběru pneumatik a definují se podmínky pro vznik kolektivního systém.
Na březnové schůzi PSP ČR prošla novela prvním čtení.
Prevence závažných havárií
- Dochází k rozšíření působnosti nového zákona o prevenci závažných havárií, a to ve vztahu k podzemním zásobníkům plynu.
- Návrh nového zákona o prevenci závažných havárií dále přesněji vymezuje povinnosti provozovatelů týkající se kategorizace jimi užívaných objektů a upřesňuje postup v případě, že se podmínky pro zařazení objektu do příslušné skupiny mění.
- Dalšími změnami v návrhu zákona jsou transponovány požadavky směrnice jak dosáhnout stanovených cílů v oblasti informování a zapojení veřejnosti a zajištění odpovídající úrovně kontroly plnění povinností provozovatelů.
- Proces schvalování bezpečnostní dokumentace krajskými úřady doznal změny oproti současné právní úpravě, kdy krajské úřady využívají jako jeden z podkladů pro své rozhodnutí o schválení bezpečnostní dokumentace vyjádření Ministerstva životního prostředí.
- V návrhu nového zákona o prevenci závažných havárií dochází k výslovnému zakotvení posudku bezpečnostní dokumentace jako odborného podkladu pro rozhodnutí krajského úřadu o jejím schválení. Úloha Ministerstva životního prostředí při projednávání návrhu bezpečnostní dokumentace tak bude vyloučena, což je žádoucí s ohledem na skutečnost, že ministerstvo plní úlohu odvolacího orgánu ve vztahu k rozhodnutím krajského úřadu o schválení či neschválení tohoto návrhu.
- Vydání rozhodnutí krajského úřadu o schválení bezpečnostní dokumentace se nově zpoplatňuje, a to za účelem zajištění finančních prostředků potřebných pro zabezpečení činností spojených s odborným posouzením těchto dokumentů. Výše správního poplatku je navrhována diferencovaně v závislosti na jednotlivých typech schvalované bezpečnostní dokumentace a odvíjí se od jejich povahy a náročnosti jejich posouzení. Dopad těchto nákladů je analyzován v návrhu variant.
- V návrhu zákona je dále stanoven přístup veřejnosti k informacím o rizicích spojených s nebezpečnými látkami umístěnými v objektech; každému je garantováno právo žádat informace o objektech, v nichž jsou nebezpečné látky umístěny, a to postupem podle zákona o právu na informace o životním prostředí. Vedle toho budou krajské úřady povinny aktivně zpřístupňovat informace o rizicích spojených s užíváním těchto objektů, o bezpečnostních opatřeních přijímaných s cílem předcházet vzniku závažných havárií v těchto objektech a žádoucím chování obyvatel v případě, kdy k závažné havárii dojde.
- Dochází rovněž ke zpřehlednění právní úpravy kontroly dodržování povinností ukládaných zákonem o prevenci závažných havárií nebo na jeho základě provozovatelům objektů, v nichž jsou umístěny nebezpečné látky, a nastavení pevného harmonogramu kontrol prováděných v jednotlivých objektech, s možností prodloužit interval mezi jednotlivými kontrolami v konkrétním objektu, pokud výsledky předešlých kontrol takový postup ospravedlňují.
Horní zákon:
Účelem návrhu novely zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství, ve znění pozdějších předpisů, týkající se právní úpravy úhrad z dobývacích prostorů a z nerostů vydobytých na výhradních ložiskách (dále jen „z vydobytých nerostů“) je změna poměru rozdělení příjmů z úhrad z vydobytých nerostů mezi státní rozpočet České republiky a obce a zjednodušení a zprůhlednění postupu při výpočtu, vybírání a vymáhání úhrad a navýšení příjmů z úhrad z vydobytých nerostů.
Zatímco úhrady z dobývacích prostorů se od počátku jejich zavedení do současného horního práva staly příjmem obcí, na jejichž katastrálním území se dobývací prostory nacházely, úhrady z vydobytých nerostů se rozdělily tak, že polovina se stala příjmem obcí, na jejichž území se nerosty vydobyly, a druhá polovina se stala příjmem státního rozpočtu. V roce 2000 byl zákonem č. 366/2000 Sb. s účinností od 22. listopadu 2000 původní poměr rozdělení úhrad z vydobytých nerostů změněn tak, že 75 % se stalo příjmem obcí a 25 % příjmem státního rozpočtu České republiky. Tím se na úkor státního rozpočtu podstatně zvýšila kompenzace poskytovaná obcím. Prostředky odváděné státnímu rozpočtu jsou účelově používány k nápravě škod na životním prostředí způsobených dobýváním výhradních ložisek. Obecný, poměr rozdělení výnosu je nově navrhován takto – 38 % výnosu připadne obcím a 62 % státnímu rozpočtu.
Dále je navrhováno, aby sazba úhrady z dobývacích prostorů byla zvýšena na 1000 Kč, pouze v případě dobývacích prostorů, kde není povolena v příslušném ustanovení specifikovaná hornická činnost, je sazba úhrady stanovena na 300 Kč. Způsob výpočtu úhrady zůstane stejný. Příjem z těchto úhrad bude jako doposud v plném rozsahu příjmem obcí.
Obecně se navrhuje zvýšit výnos z úhrad z jednotlivých druhů vydobytých nerostů o cca 100 % (tj. 2x). Výjimkou je černé uhlí, hnědé uhlí dobývané hlubinně, radioaktivní nerosty, ropa a hořlavý zemní plyn, kde se zvýšení výnosu z úhrad nepředpokládá.
Změna způsobu výpočtu úhrady z vydobytých nerostů by měla zajistit požadované zjednodušení jeho provedení a současně zefektivnění kontroly. Změna spočívá v tom, že úhrada se nadále nebude počítat z tržeb za prodej výrobků zhotovených z vydobytých nerostů a upustí se od dosud používaného složitého vzorce. Způsob výpočtu úhrady se bude provádět jednoduchým součinem množství vydobytého nerostu a sazby úhrady.
Výjimkou z tohoto pravidla je způsob výpočtu úhrady za hnědé uhlí dobývané povrchovým způsobem. V tomto případě se výše úhrady zjistí vynásobením úbytku zásob těžbou, tedy výše těžby, výhřevností vytěženého hnědého uhlí, aby tím byla zohledněna kvalita těženého uhlí, a sazby úhrady. Výhřevnost vytěženého hnědého uhlí se zjistí z výsledků laboratorních rozborů uhlí, a to váženým průměrem, aby kvalita uhlí, která není konstantní v celém prostoru dobývání, byla do výše úhrady promítnuta odpovídajícím způsobem. Sazba úhrady bude stanovena v Kč/GJ.
Zákon stanoví limit pro maximální výši sazby úhrady z vydobytých nerostů pro jednotlivé druhy vydobytých nerostů, a to ve výši maximální částky odpovídající 10 % tržní ceny za jednotku množství.
Dále je účelem tohoto návrhu přijetí opatření k zefektivnění státní statistické služby, a to redukcí počtu resortních statistických zjišťování a jejich převedení do působnosti resortních právních předpisů. V tomto konkrétním případě se jedná o vyřazení statistického výkazu Hor (MPO) 1-01 (Roční výkaz báňsko-technických a provozních údajů) z dalšího programu statistického zjišťování a jeho nahrazení evidencí vedenou v působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu.
Novela zákona o ochraně přírody a krajiny
Novela navrhuje změnu ustanovení vázaných na problematiku národních parků. Reaguje tak současně na snahy zákonem nově vyhlásit národní parky zřízené v roce 1991 nařízením vlády (především NP Šumava). Novela má tak jednotně řešit pravidla pro všechny národní parky při zachování hierarchie i kontinuity předpisů v této oblasti.
Podpora biopaliv
Předmětem navrhované právní úpravy je umožnit pokračování daňového zvýhodnění vysokoprocentních a čistých biopaliv, která splňují kritéria udržitelnosti biopaliv. Navrhované typy daňových zvýhodnění u jednotlivých biopaliv jsou proto následující:
- Pohonná hmota B30 (směs motorové nafty s metylestery řepkového oleje, který splňuje kritéria udržitelnosti biopaliv, kde podíl metylesteru ve směsi musí činit nejméně 30 % objemu) bude zdaněna sníženou sazbou spotřební daně ve výši 8 415 Kč/1 000 litrů (standardní sazba spotřební daně u motorové nafty činí 10 950 Kč/1 000 litrů). Snížená sazba spotřební daně ve stejné výši je u této pohonné hmoty platná již podle stávající právní úpravy.
- Pohonná hmota B100 (čisté metylestery mastných kyselin, které splňují kritéria udržitelnosti biopaliv) bude zdaněna sníženou sazbou daně 1 800 Kč/1 000 litrů. Podle stávající právní úpravy je tato pohonná hmota zcela osvobozena od spotřební daně. Daňové zvýhodnění etylesterů mastných kyselin je v souladu s Programem zrušeno.
- Rostlinné oleje určené k pohonu motorů, které splňují kritéria udržitelnosti biopaliv, budou zdaněny sníženou sazbou daně ve výši 1 180 Kč/1 000 litrů.
- Bioplyn (v kapalném nebo plynném stavu) učený k pohonu motorů bude i nadále zcela osvobozen od spotřební daně, resp. od daně ze zemního plynu a některých dalších plynů.
- Biopaliva druhé generace bude i nadále možné zcela osvobodit od spotřební daně na základě tzv. pilotních projektů technologického vývoje ekologicky příznivých paliv.
- Pohonnou hmotu E 95 bude i nadále možné zcela osvobodit od spotřební daně na základě tzv. pilotních projektů technologického vývoje ekologicky příznivějších palivových směsí obsahujících líh kvasný bezvodý zvláštně denaturovaný splňující kritéria udržitelnosti biopaliv.
- U pohonné hmoty E 85 bude možné uplatňovat nárok na vrácení daně ve výši 12 600 Kč/1 000 litrů z objemu lihu obsaženého ve směsi. Dosud bylo možné uplatnit nárok na vrácení daně ve výši 11 310 Kč/1 000 litrů.
Další podrobnosti ke změmě zákona o ochraně ovzduší (povinné přimýchávání) - ZDE (str. 4 a 28)
Přehled navržených bodu programu:
- Vládní návrh zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o prevenci závažných havárií) /sněmovní tisk 399/ - druhé/třetí čtení
-
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 409/ - druhé/třetí čtení
- Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 500/ - prvé čtení
- Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 418/ - prvé čtení
- Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - prvé čtení
- Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 219/7/ - vrácený Senátem
- Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 270/ 8/ - vrácený Senátem