Více času na podstatné
První CNG autobusy za letošní dotace budou jezdit v Brně
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) prostřednictvím Státního fondu životního prostředí (SFŽP) vypsalo letos v lednu dotaci na výměnu nejstarších a životní prostředí nejvíce znečišťujících autobusů městské hromadné dopravy za ekologické autobusy na stlačený zemní plyn (CNG). Nyní ministr životního prostředí Richard Brabec podepsal v rámci 57. výzvy Operačního programu Životní prostředí seznam schválených a zamítnutých žádostí. Díky této podpoře získá několik měst v ČR desítky CNG autobusů, například město Brno 12 nových autobusů na CNG již tento měsíc a dalších 88 autobusů na přelomu roku 2014 a 2015.
Díky dotaci z Evropské unie bude v Brně v areálu vozovna Slatina vybudována také nejmodernější a nejkapacitnější plnicí stanice CNG v České republice. Otevřena bude již letos v létě a obslouží 100 autobusů denně.
V ČR jezdí 19 716 autobusů a více než polovina z nich je starší 10 let. Navíc průměrné stáří se zvyšuje, na konci roku 2010 to bylo 14,38 roku, na konci roku 2011 pak 14,56 roku a na konci roku 2013 je to už 14,76 roku. Přitom průměrné stáří autobusů v Evropské unii (EU) činí maximálně 11 let. Autobusů normy Euro 0 až III je v ČR asi 13 tisíc.
Studie ukazují, že CNG autobusy snižují emise oxidu uhličitého o 25 až 30 procent ve srovnání s dieselovými autobusy. Největší rozdíl je v karcinogenních a mutagenních pevných prachových částicích PM, ty jsou u CNG téměř nulové.
Využití CNG autobusů může snížit suspenze částic v atmosféře až o 60 až 97 procent a emise oxidu uhelnatého o 52 až 84 procent.
„Jsme rádi, že CNG autobusy tuto podporu dostaly, protože tím se výrazně snižuje návratnost investic a kromě finančních úspor, regionům výrazně uleví od škodlivých emisí,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS). „Stlačený zemní plyn má nejlepší ekologické i ekonomické parametry a tak ve většině dopravních podniků českých měst probíhá obnova vozového parku právě za autobusy na CNG. Podniky s 30 autobusy mohou ušetřit ročně přes deset milionů korun,“ dodává Jan Ruml.
„Hlavní cíle projektu jsou tři: snížit negativní vliv provozu autobusů na životní prostředí ve městě Brně až o 766 kilogramů prachových částic za rok, obnovit vozový park a tím zvýšit podíl nízkopodlažních autobusů ze 40 na 70 procent a snížit finanční náklady na provoz městské hromadné dopravy,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Mezi skupinou schválených žádostí figuruje celkem osm projektů v oblasti Alternativní doprava. V 57. výzvě OP ŽP byly podpořeny:
- Projekt - Nákup CNG autobusů pro Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s. (dotace 47 113 400 Kč).
- Pořízení autobusů MHD s pohonem na CNG - Brno-město (dotace 394 146 882 Kč)
- Projekt - Autobusy CNG v DPO - Dopravní podnik Ostrava a.s. (dotace 645 671 251 Kč).
- Projekt - Pořízení CNG autobusů - ČSAD Havířov a.s. (dotace 110 665 460 Kč).
- Projekt - Nákup autobusů s CNG pohonem - Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. (dotace 128 787 028 Kč).
- Projekt - Pořízení CNG autobusů - ČSAD Karviná a.s. (dotace 67 431 707 Kč).
- Projekt - Pořízení CNG autobusů - ČSAD Frýdek-Místek a.s. (dotace 96 732 151 Kč).
- Projekt - Zelená Opava - CNG - Městský dopravní podnik Opava, a.s. (dotace 90 881 284 Kč).
Celkové náklady těchto 8 projektů budou více než 2,4 miliardy korun. Podle Českého plynárenského svazu, který sleduje vývoj CNG a pravidelně zpracovává statistická data z této oblasti, jezdí v ČR zatím jen asi 2,5 procenta CNG autobusů ze všech, resp. 512 CNG autobusů v nejméně 35 městech. Během jednoho roku tak bude v ČR jezdit nejméně 750 CNG autobusů. V loňském roce bylo v ČR registrováno 891 nových autobusů, z toho těch na CNG jen 42. Ve světě dnes jezdí již téměř 782 tisíc CNG autobusů. Ve městech jako je Barcelona nebo Madrid jezdí 400 resp. 700 CNG autobusů. V Madridu pak plnicí CNG stanice dopravního podniku obslouží 150-180 autobusů za hodinu.
Dokument ke stažení:
Schválené žádosti z L., LVII. a LX. výzvy OPŽP, zamítnuté žádosti z L. a LX. výzvy OPŽP