Více času na podstatné
Prodeje aut na zemní plyn stoupají
V roce 2014 bylo podle SDA registrováno v ČR 1 703 nových osobních a dodávkových CNG vozidel, v roce 2015 pak 3 242. To byl největší meziroční nárůst registrací prodejů nových CNG osobních a dodávkových vozidel v ČR v historii a činil téměř 100 procent. Celkově (včetně ojetých CNG vozů, nových CNG autobusů, nákladních vozů atd.) na českých silnicích v roce 2015 přibylo více než 4 tisíce CNG vozidel, aktuálně jich jezdí u nás již 13 tisíc. Tomu odpovídal i meziroční nárůst prodeje paliva CNG, který dosahoval za rok 2015 u některých prodejců i více než 130-140 procent.
Podle dat Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) je v ČR celkově registrováno 7,07 milionu vozidel. Podíl těch s pohonem na CNG tak tvoří necelé dvě desetiny procenta. V roce 2015 bylo v ČR registrováno podle Sdružení dovozců automobilů (SDA) celkem 230 857 nových osobních automobilů, z nichž 3 242 bylo nových osobních a dodávkových vozů s pohonem na CNG. V roce 2014 bylo podle SDA registrováno v ČR 1 703 nových osobních a dodávkových CNG vozidel, v roce 2015 pak 3 242. To představuje meziroční nárůst 90,4 procenta. Lídrem trhu nových CNG registrací v roce 2015 byl koncern Volkswagen: Škoda (1 909 vozů), Volkswagen (489 vozů), Audi (122 vozů), Seat (98 vozů). Následují Fiat (460 vozů), Mercedes-Benz (68 vozů), Iveco (55 vozů), Opel (39 vozů) a Piaggio (2 vozy).
V ČR se dá dnes natankovat CNG u 111 veřejných CNG stanic. Asi 45 procent z nich, celkem 50 CNG stanic, postavily plynárenské společnosti. Dalších 35 stanic postavili také dva členi Českého plynárenského svazu, Bonett Gas Investment a Vítkovice Machinery Group. 40 CNG stojanů (ze 111) je dnes umístěno na běžných čerpacích stanicích. Do konce letošního roku by mělo být v ČR nejméně 150-160 stanic, do roku 2020 pak celkem 200-300 CNG stanic. Tyto informace zazněly dnes na největší CNG a LNG akci roku v ČR, konferenci Českého plynárenského svazu, Perspektivy a užití zemního plynu v dopravě.
„Celkově ale včetně registrací ojetých CNG vozů, nových CNG autobusů, nových nákladních vozů atd. na českých silnicích v roce 2015 přibylo více než 4 tisíce CNG vozidel, což byl největší meziroční přírůstek CNG vozidel v historii,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu. Podíl registrací ojetých vozidel činí v ČR podle AutoSAP cca 35 procent a podle SDA v roce 2015 vzrostly o 25,7 procent. Aktuálně jezdí u nás již více než 13 tisíc CNG vozidel.
V roce 2015 také úspěšně pokračoval společný projekt hlavního města Prahy, Pražských služeb, a. s., a Pražské plynárenské, a. s., týkající se převodu svozových a čisticích vozidel na stlačený zemní plyn. V roce 2015 bylo do provozu uvedeno dalších 22 CNG komunálních vozidel, celkově jich tak v Praze jezdí 107. CNG komunální vozidla jsou využívána především v ekologicky nejvíce zatížených oblastech v centru města Prahy. Pražská plynárenská nabízí i všem řidičům možnost vyzkoušet si jízdní vlastnosti CNG vozidel ve své autopůjčovně v Praze 4 - Michli.
Také bezprašných autobusů na CNG provozují Dopravní podniky v ČR již 936, v loňském roce dokonce každý čtvrtý nově zakoupený autobus byl na palivo zemní plyn. Na velký meziroční nárůst mělo vliv poskytnutí dotace Ministerstva životního prostředí více než 1,3 miliardy korun na výměnu nejstarších, a životní prostředí nejvíce znečišťujících, autobusů městské hromadné dopravy za ekologické autobusy na CNG. V letošním roce tomu bude zřejmě podobně, Ministerstvo pro místní rozvoj již vyhlásilo další výzvu v Integrovaném regionálním operačním programu s názvem „Nízkoemisní a bezemisní vozidla“ a opět je možné čerpat více než 1,3 miliardy korun. O nákupu dalších CNG autobusů uvažují například města Brno (dalších 30 CNG autobusů), České Budějovice, Chomutov a Jirkov, Kutná hora a mnoho dalších. Žádosti je možné podávat do konce července 2016.
Registrace nových CNG (stlačený zemní plyn) vozidel 2015:
- 1,19 procent ze všech osobních automobilů
- 2,86 procent ze všech lehkých užitkových vozidel
- 26 procent ze všech autobusů
Čtěte také:
Stanic se zemním plynem není málo, ale chybějí vhodná auta (HN, 24.2.)