Více času na podstatné

Prodejci komunální techniky byli potrestáni za kartelové dohody ve veřejných zakázkách

27.11.2014 13:03

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal v minulých týdnech tři rozhodnutí, v nichž uložil sankce v celkové výši 5 070 000 korun za kartelové dohody o rozdělení trhu a o slaďování nabídek mezi uchazeči o veřejné zakázky na dodávky komunální techniky. Porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže Úřad prokázal celkem osmi společnostem.

V prvním rozhodnutí byly pokutovány za uskutečňování zakázaných dohod společnosti GARNEA a.s. a GARDEN Studio, s.r.o., které slaďovaly své nabídky v zadávacím řízení Národního památkového ústavu „Nákup zahradní techniky“. Soutěžitelé svým jednáním ovlivnili výsledek uvedeného zadávacího řízení, čímž narušili hospodářskou soutěž na trhu komunální techniky. Za porušení zákona byla společnosti GARNEA uložena sankce 1 518 000 Kč a společnosti GARDEN Studio 74 000 Kč. Uvedené rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad.

Druhé rozhodnutí se týkalo protisoutěžního jednání mezi společnostmi KIS plus, a.s., a GARDEN Studio ve výběrovém řízení „Dodávka 1 ks komunálního vozidla s nástavbami“ zadavatele Plzeňské městské dopravní podniky, a.s., z roku 2010. Za ovlivnění výsledku zadávacího řízení a narušení hospodářské soutěže na trhu komunální techniky byla společnosti KIS uložena pokuta ve výši 1 501 000 Kč a společnosti Garden Studio 74 000 Kč. Uvedené rozhodnutí už je pravomocné.

Ve třetím rozhodnutí byly uloženy sankce v celkové výši 1 903 000 Kč společnostem GARDEN Studio, s.r.o. (388 000 Kč), CHLEBIŠ s.r.o. (185 000 Kč), ŠKÝZ s.r.o. (62 000 Kč), AGROCAR s.r.o. (536 000 Kč) a podnikajícím fyzickým osobám M.Š. (614 000 Kč) a T.M. (118 000 Kč). Úřad prokázal, že uvedené firmy si mezi sebou nejméně v období od 22.3.2010 do 14.8.2012 podle územního principu rozdělily zákazníky a dodávky komunální techniky. Tito účastníci v průběhu správního řízení využili možnosti dosáhnout narovnání s Úřadem, uznali tedy právní kvalifikaci svého nezákonného jednání, za což jim byly pokuty sníženy o 20 %. Rozklad nebyl podán a rozhodnutí již nabylo právní moci.

Ve všech případech bylo protisoutěžní jednání prokázáno na základě zajištěné komunikace mezi účastníky kartelu a porovnáním jejich nabídek. Největší z uvedených správních řízení, vedené původně i se společností KIS plus, a.s., muselo být z procesních důvodů rozděleno na dvě, neboť tento účastník neměl zájem přistoupit na proceduru narovnání zahájenou Úřadem.

Kartelové dohody mezi uchazeči o veřejné zakázky, tzv. bid rigging, patří k nejzávažnějším typům porušení soutěžního práva, neboť zcela vylučuje soutěž o veřejnou zakázku a narušuje tak efektivní vynakládání veřejných prostředků. Odhaduje se, že cena zakázek se v důsledku kartelu navýší přibližně o 20 %.