Více času na podstatné

Připomínky: Věcný záměr stavebního zákona

31.01.2019 17:35

Ministerstvo pro místní rozvoj předkládá do meziresortního připomínkového řízení na základě Plánu legislativních prací vlády na rok 2019 věcný záměr stavebního zákona. Věcný záměr byl zpracován ve spolupráci s Hospodářskou komorou České republiky.

V programovém prohlášení vlády se kromě jiného konstatuje, že vláda podpoří a zrychlí výstavbu v České republice a prosadí rekodifikaci veřejného stavebního práva, která povede ke zjednodušení a zkrácení přípravy staveb pro zvýšení konkurenceschopnosti České republiky. Z tohoto důvodu byla vyvolána potřeba reformy veřejné správy na úseku územního plánování, stavebního řádu a souvisejících řízení.

V předloženém věcném záměru jsou obsaženy takové zásadní změny, na základě kterých by mělo být dosaženo sledovaného cíle, tedy zkrácení povolovacích procesů tak, aby byly v maximální možné míře odstraněny překážky bránící vydání příslušného povolení stavebním úřadem či překážky toto vydání neúměrně prodlužující. Mezi nástroje, kterými má být uvedeného cíle dosaženo, patří zejména:

  • Vytvoření soustavy státních stavebních úřadů, kde se nová struktura stavebních úřadů více přiblíží současným potřebám a díky níž odpadne zejména prvek „systémové podjatosti“, čímž se také dále sníží riziko případné korupce.
  • Podání žádosti o povolení stavby u stavebního úřadu, který bude součástí státní stavební správy, v níž Ministerstvo pro místní rozvoj bude nadřízeným orgánem Nejvyššího stavebního úřadu, který bude nadřízeným orgánem krajských stavebních úřadů, jejichž územní pracoviště budou na pozicích dnešních obcí s rozšířenou působností, takže nedojde k odtržení stavebního úřadu od znalosti místního prostředí.
  • Oddělení státní správy a samosprávy na úseku povolování staveb. 
  • Reorganizace dotčených orgánů a jejich částečná integrace do státních stavebních úřadů.
  • Sjednocení obecných požadavků na výstavbu do jednoho právního předpisu.
  • Podávání žádostí v elektronické podobě na interaktivním formuláři a postupná úplná elektronizace stavební agendy.
  • Ukládání projektové dokumentace do centrálního úložiště, do kterého budou mít přístup jak stavební úřady, tak dotčené orgány, které tak budou mít k dispozici vždy její aktuální verzi.
  • Redukce počtu dotčených orgánů v návaznosti na revizi chráněných veřejných zájmů a stanovení pevné lhůty pro jejich vyjádření. Pokud se v této lhůtě nevyjádří a nevydají závazné stanovisko, nastane jeho vydání takzvanou „fikcí“, bude se mít za to, že s předloženou stavbou dotčený orgán souhlasí.
  • Úprava v nastavení hierarchie a obsahu závazných nástrojů územního plánování spočívající v zavedení územního rozvojového plánu jako celostátního nástroje územního plánování a územního plánu kraje přijímaného pro celé území kraje, nahrazujícího dnešní zásady územního rozvoje. Na úrovni obce bude ponechán územní plán obce a regulační plán.
  • Změny ve formě vydávání územně plánovací dokumentace – na celostátní úrovni nařízením vlády a na úrovni obcí a krajů variantně formou obecně závazné vyhlášky nebo formou upraveného opatření obecné povahy.
  • Posílení standardizace vybraných částí územně plánovacích dokumentací, resp. územně plánovacích podkladů.
  • V zákonem vyjmenovaných případech zavedení hrubého odhadu nákladů navrhovaných záměrů a opatření jako povinné obsahové náležitosti územně plánovací dokumentace.
  • Zavedení informačních systémů veřejné správy, kde budou k dispozici z hlediska úplnosti a správnosti garantované informace o území, a umožnění dálkového přístupu k těmto informacím na jednom místě.
  • Posílení významu plánovacích smluv.
 
Dokument ke stažení: