Více času na podstatné
Poslanci schválili novelu stavebního zákona ve třetím čtení. Novely zákonů o vodách i o ovzduší jdou dál
Dnes byla zahájena 56. schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Poslanci mají na programu především třetí čtení novely stavebního zákona. Dále dle návrhu programu by se měli poslanci zaobírat ve druhém čtení novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, v prvním čtení novelou vodního zákona a zákona o ochraně ovzduší. Na programu je také znovu ratifikace Pařížské dohody a zpráva o životním prostředí České republiky 2015. Již první den by měli poslanci hlasovat o vetu prezidenta Zemana v souvislosti s novelou zákona o ochraně přírody a krajiny (jednotná pravidla pro národní parky).
Aktuality:
6.4.:
- Interpelace: ve věci třídění odpadů - více ZD E
- Interpelace: ve věci zákona o vodách - více ZDE
5.4.:
- Ochrana vod: Novela zákona o vodách, která původně obsahovala také zvyšování sazeb poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatku za vypouštění odpadních vod do vod povrchových postupuje do druhého čtení. V rámci prvního čtení byl jako garančním výborem zvolen Výbor pro životní prostředí. Novelu také projedná Zemědělský výbor. Lhůta pro projednání ve výborech nebyla zkrácena. Novela se týká například změnou správou poplatků, upřesněním definic, úpravě sankcí a povinnosti podávání poplatkových hlášení či ohlašování údajů do ISPOP, rušení záloh. Anotaci předpisu najdete níže.
- Ochrana ovzduší: Novela zákona o ochraně ovzduší transponující evropské směrnice z pohledu jakosti benzinu a motorové nafty postupuje do druhého čtení. Návrh dává například možnost dodavatelům motorového benzínu a motorové nafty do minimálního povinného podílu biopaliv zohlednit dvojnásobně množství biopaliva z použitého kuchyňského oleje, kafilerních tuků a pokročilá biopaliva. Garančním výborem byl zvolen Výbor pro životní prostředí. Lhůta na projednání byla zkrácena na 30 dnů. Anotaci předpisu najdete níže.
-
Stavební zákon: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) prošel třetím čtením. Poslanci podpořili následující pozměňovací návrhy označené písmeny: S (posunutí platnosti starých územních plánů z 31.12.2020 až do roku 31.12.2022), H2+H5+H9 (definice účastníků řízení), H3+H6+H8+H10 (doručování písemností), H4+H7+H11+H12 (námitky účastníků řízení), M1, O1+O2 (elektronická verze ÚPD), P5 (působnost KÚ), P6 (ruší povinnost zřídit MMR organizační složku státu), P1 (působnost MPO - jaderná zařízení), P7 (upřesnění pořizování územně analytických podkladů), P2+P3 (soulad s atomovým zákonem), P4 (upravuje kompetence MPO), Q (upřesnění okruhu staveb pro kolaudaci), R1+R2+R3 (jednoznačné zveřejňování politiky územního rozvoje), R17 (pojem: plochy změn v krajině), R18 až R21 (přestupky fyz. a práv. osob), A1 až A18 (změny výboru pro správu a reg. rozvoj), A20 až A26 (změny výboru pro správu a reg. rozvoj), A29 až 34 (změny výboru pro správu a reg. rozvoj), A36+A37, A39 (změna lhůty pro oznámení záměru stav. úřadem), A40 až A46, A47 (ochrana přírody: výjimky pro kácení dřevin pro rozvody tep. energie), F3 (účast env. spolků v navazujících řízení), R5, R6 (ochrana přírody: upřesnění definice kompenzačního opaření), R7, A48 (ZPF: formulace odnětí ZPF), R8 (ZPF: vyvlastňování), C44 (Energet. zákon: vyvlastňování - liniové stavby), E1 až E7 (Energetic. zákon: vyvlastňování věcným břemenem), B (EIA: ruší zvýšení počtu osob, zůstává 200), J1 až J16 (změny EIA), A52 (soudní přezkum do 1 roku), A53+A54 (výše správních poplatků - vinný sklep), L2 (zák. o urychlení výstavby...:doplnění infrastruktury pro zvládání sucha), R11, N, A55 (soulad ÚPD se zásady územního rozvoje), R12, A57+A58, H1, K1 (vedení 400kV nad zemí v zastavěném území), M2+M3, A59 (zákon o ochraně ovzduší), A60, P8. Vodní zákon - pozměňovací návrhy (A49 až A51) zahrnující vodní díla do společného povolovacího procesu nebyly přijaty. Do novely také nebyl zhrnut institut předběžné držby. Texty pozměňovacích návrhů ke stažení - ZDE. Novelu dále posoudí Senát. ČT24 k tématu - ZDE.
4.4.:
- Ochrana přírody a krajiny: Poslanecká sněmovna přehlasovala veto prezidenta Zemana. Novela zákona o ochraně přírody a krajiny přinese národním parkům podle MŽP pro životní prostředí stabilitu díky tomu, že se stanovené zóny nebudou moci řadu let měnit, i otevírání národních parků, především Šumavy, šetrné turistice. Zákon počítá s rozdělením parků do čtyř zón - na bezzásahovou zónu přírodní, zónu přírodě blízkou, zónu soustředěné péče o přírodu a zónu kulturní krajiny, kterou by tvořilo zastavěné území parku. Vymezí se například taky cesty a trasy a místa pro táboření nebo pro splouvání řek. Zruší se zákazy rozdělávání ohňů v obcích nebo vjezdu mimo silnice. Stát nebude moci v národních parcích prodávat žádné své pozemky, na ostatní má mít předkupní právo. Zákon má být účinný od začátku druhého kalendářního měsíce po vyhlášení s výjimkou některých pravidel pro České Švýcarsko. Ta začnou platit až od počátku příštího roku. „Dneškem však naše práce nekončí. Naopak vše pro správy národních parků teprve začíná. Ty nyní čeká návrh a následné projednávání nových dokumentů, které je potřeba s novelou zákona nově zpracovat a dohodnout. Jedná se o zásady péče (dříve plán péče), novou zonaci (nově budou stanovené 4 zóny namísto tří) a také bude nutné do dvou let od účinnosti zákona zahájit jednání o vymezení klidových území. Změny se budou týkat i návštěvních řádů, které nově nebudou plnit funkci regulační, ale pouze informativní. V každém případě, tím úplně prvním krokem, který nastane, bude svolání jednání rad ve všech národních parcích a v nich opětovné prodiskutování nového znění zákona se zástupci obcí a regionů i zájmových spolků s cílem dohodnout se na společném harmonogramu dalších kroků a stabilizovat tak všechny parky co nejdříve,“ uvedl po hlasování ministr životního prostředí Richard Brabec. Nová pravidla pro národní parky ale možná skončí u Ústavního soudu, protože si na ně chce prostřednictvím senátorů stěžovat Svaz obcí Národního parku Šumava.
Přehled programu:
- Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/6/ - vrácený prezidentem republiky (Út 4. 4., 2. bod)
- Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/ - třetí čtení
- Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1003/ - druhé čtení
- Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 930/ - prvé čtení
- Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 924/ - prvé čtení
- Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Pařížská dohoda /sněmovní tisk 932/ - prvé čtení
Návrh zákona, který byl původně vládě předložen dne 21. března 2016 a následně se zapracováním připomínek Legislativní rady vlády dne 20. července 2016. S ohledem na nedohodu v otázce zvyšování sazeb poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatku za vypouštění odpadních vod do vod povrchových již předkládaný návrh zákona toto zvýšení neobsahuje.
Sazby poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatku za vypouštění odpadních vod do vod povrchových zůstávají tak ve výši stanovené platným vodním zákonem.
Obsahem předkládané novely vodního zákona je přenos správy poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových na Státní fond životního prostředí České republiky a úprava procesních záležitostí týkajících se obou typů poplatků v souladu s daňovým řádem.
Dochází k upřesnění definice pojmu odpadní voda a způsobů likvidace odpadních vod podle vodního zákona. Dále dochází k úpravě sankčních ustanovení v reakci na výše uvedené změny a k opravě některých legislativně technických nedostatků.
Dochází k omezení administrativy v oblasti poplatků, kdy v návrhu novely je upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků (zrušení záloh). Zrušen byl institut odkladu a prominutí poplatku, neboť tyto postupy jsou upraveny daňovým řádem, podle kterého se poplatky spravují. Dále byla omezena povinnost ohlašování údajů podle § 38 přes systém ISPOP až na zdroje s povoleným vypouštěním větším než 6000 m3 odpadních vod za kalendářní rok.
Nejzásadnější body a cíle novely:
- Převod poplatkové agendy ve vodním zákoně a úprava povinností zpoplatněných subjektů
- Novelizace ustanovení vodního zákona týkající se:
- geologických prací spojených se zásahem do pozemku;
- zavedení možnosti posouzení možnosti zhoršení stavu záměrem dotčených vodních útvarů;
- odpadních vod a závadných a nebezpečných látek;
- speciálních servisních zařízení jako součásti vodní cesty;
- ochrany před povodněmi a záplavových území;
- Novelizace a upřesnění sankčních ustanovení a vodoprávního dozoru ve vodním zákoně.
Ochrana ovzduší
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů. Cílem návrhu zákona je provedení částečné transpozice směrnice Rady (EU) 2015/652, kterou se stanoví metody výpočtu a požadavky na podávání zpráv podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty, a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/1513, kterou se mění směrnice 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty a směrnice 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů.
Hlavní navržené změny:
- Návrh dává možnost dodavatelům motorového benzínu a motorové nafty do minimálního povinného podílu biopaliv podle § 19 zákona o ochraně ovzduší zohlednit dvojnásobně množství biopaliv vyrobených ze surovin obsažených v příloze IX části A i B směrnice 2015/1513 (biopaliva z použitého kuchyňského oleje, kafilerních tuků a pokročilá biopaliva).
- Doplňuje se ustanovení, na jehož základě si dodavatelé motorového benzínu a motorové nafty budou moci do snížení emisí skleníkových plynů zohlednit zemní plyn či zkapalněný ropný plyn, čistá a vysokoprocentní biopaliva, elektřinu a případně vodík, které pro dopravní účely dodali oni sami či je dodala jiná osoba, s kterou uzavřou smlouvu o společném plnění povinnosti.
- Dle směrnice Rady 2015/652/EU mohou nově dodavatelé motorového benzínu a motorové nafty snížit emise skleníkových plynů z pohonných hmot i prostřednictvím tzv. snížení emisí z těžby. Navrhuje se proto vložit nový § 20a, který stanoví možnost zohlednění snížení emisí z těžby do povinnosti snižování emisí skleníkových plynů z pohonných hmot obsažené v § 20 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší a povinnost pro dodavatele motorového benzínu a motorové nafty zasílat Ministerstvu životního prostředí zprávy (hlášení) o ušetřených emisích z těžby.
- Navrhuje se úprava sankce za nesplnění povinnosti snížení emisí skleníkových plynů podle § 20 zákona o ochraně ovzduší. Platné znění zákona umožňuje uložit pouze pokutu do výše 10 milionů Kč, která by však v praxi neměla odrazující charakter. Výše pokuty za nesnížení emisí skleníkových plynů se proto navrhuje stanovit jako součin množství emisí skleníkových plynů v kg CO2, které zapříčinilo nesplnění povinnosti, a částky 15 Kč.
Stavební zákon
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) mění kromě zákona o územním plánování a stavebním řádu i dalších 43 souvisejících právních předpisů. Novela stavebního zákona má podle předkladatele - ministerstva pro místní rozvoj (MMR) přinést zefektivnění povolovacích řízení, jejich zkrácení a současně i zavádí možnost pouze jednoho povolovacího řízení - tzv. koordinované řízení. Změny provedené ve stavebním zákoně jsou promítnuté i do dalších souvisejících zákonů. Rozsáhlejší změny jsou provedeny v zákoně o posuzování vlivů na životní prostředí a v zákoně o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury.
Na úseku územního plánování dochází mimo jiné k těmto změnám stavebního zákona:
- zkrácení procesu pořizování změn a aktualizací územně plánovacích dokumentací v případech, kdy nebudou vyžadovány varianty řešení; v takových případech na rozhodnutí o pořízení aktualizace nebo změny bude navazovat přímo zpracování návrhu, v těchto případech se dále navrhuje sloučit společné jednání a veřejné projednání návrhu změny nebo aktualizace územně plánovací dokumentace,
- cyklus úplných aktualizací územně analytických podkladů bude prodloužen z 2 na 4 roky, ustanovení o průběžných aktualizacích doplňujících databáze při vzniku nových skutečností se nemění,
- bude umožněno využití údajů o území a územně analytických podkladů pro veškeré činnosti veřejné správy (dosud omezeno na územní plánování),
- ve vztahu k správnímu řádu a soudnímu řádu správnímu budou zkráceny lhůty pro podání návrhu na přezkum opatření obecné povahy na 1 rok ode dne nabytí jeho účinnosti, dosavadní 3 roky u územně plánovací dokumentace působí velkou nestabilitu a nejistotu v území a zejména komplikují přípravu území pro výstavbu,
- v navazujících řízeních, v rámci kterých budou posuzovány záměry na provedení změn v území, budou soulad s územně plánovací dokumentací, stejně jako naplňování cílů a úkolů územního plánování a koordinace využití území zajišťovány formou závazných stanovisek úřadu územního plánování nebo krajského úřadu,
- podmínkou účinnosti aktualizace a změny územně plánovací dokumentace bude zveřejnění úplného znění této dokumentace po aktualizaci nebo změně z důvodu odstranění pochybností o aktuálním znění platné územně plánovací dokumentace,
- územní studii bude smět nechat zpracovat i žadatel/investor, a to z důvodu urychlení přípravy území pro realizaci záměru na provedení změny v území,
- dokumenty územního plánování budou povinně zveřejňovány na internetu.
Na úseku územního rozhodování a stavebního řádu dochází mimo jiné k těmto změnám stavebního zákona:
- zavedení možnosti spojení územního a stavebního řízení do jednoho společného řízení (v dosavadním legislativním procesu nazývaným koordinované řízení) s vydáváním jednoho rozhodnutí, a to jak u jednotlivé stavby, tak i u souboru staveb (vybraných staveb speciálních a jiných); příslušným k vedení tohoto řízení u obecných staveb bude obecný stavební úřad, u vybraných dopravních staveb speciální stavební úřad, u vodních děl příslušný vodoprávní úřad, u vybraných energetických staveb Ministerstvo průmyslu a obchodu,
- integrace procesu posuzování vlivů na životní prostředí do koordinovaného řízení nebo do samostatného územního řízení,
- navrácení kolaudačního řízení v případech, kdy nebude možné vydat kolaudační souhlas.