Více času na podstatné
Praha má první analýzu pro regulaci dopravy při smogových situacích
Hlavní město má první podklad pro tvorbu regulačního řádu, který by umožnil při vyhlášení smogových situací účinně regulovat automobilovou dopravu. Ta je v Praze největším zdrojem znečištění ovzduší. Rešerše srovnává dopravní opatření používaná evropskými zeměmi a městy k rychlému snížení znečišťujících látek v ovzduší při vzniku smogové situace.
Operativní opatření je možné rozdělit do následujících skupin:
- omezení vjezdu automobilů
- omezení rychlosti jízdy
- rozšíření podpory MHD
- motivování obyvatel k dobrovolnému nepoužívání osobních automobilů
Opatření na omezení vjezdu jsou uplatňována buď formou omezení určité skupiny vozidel s příslušným stářím a emisemi, nebo formou zákazu vjezdu části vozidel bez kvalitativního výběru. První způsob se využívá zejména tam, kde je zaveden systém emisních známek, popřípadě permanentních nebo dočasných nízkoemisních zón (příkladem je Francie, Itálie, Německo). Druhý způsob představuje redukci vjezdu na základě koncového čísla registrační značky vozidla a omezuje tak celkový počet automobilů bez ohledu na jejich emisní charakteristiky (příkladem je Španělsko, Norsko). Některá města kombinují oba výše zmíněné přístupy.
Druhým opatřením je omezení rychlosti v části města, popřípadě na hlavních komunikacích přivádějících dopravu do města (Grenoble, Madrid). Míra omezení rychlosti je pro vybraná města individuální.
Kromě omezování osobní, popřípadě nákladní, dopravy řada měst využívá městskou hromadnou dopravu v podobě navýšení spojů anebo snížení ceny za přepravu. Dále podporu elektromobilů a sdílení automobilů a některá města podporují nebo plánují umožnit práci z domu u zaměstnanců města nebo podporu cest do zaměstnání mimo dopravní špičku (Bergen, Stuttgart). Všechna města pak apelují na své obyvatele, aby využívali hromadnou dopravu místo osobních automobilů, a to i tam, kde žádná jiná opatření nezavádějí.
Hlavní město nyní bude vypracovávat další podklady a analýzy, které by určily, jaká opatření by byla vhodná konkrétně pro Prahu. Zde bude nutné brát v úvahu například skutečnost, že město nemá v současné době stanoveny nízkoemisní zóny, které mohou mít při omezování automobilové dopravy v době smogových situací významnou roli.
Čtětet také:
Praha připravuje regulační řád pro oblast dopravy při smogových situacích (21.2.2017)