Více času na podstatné
Potencionální energetické úspory hledají v TPCA i specializované ESCO týmy
Kolínská automobilka TPCA Toyota Peugeot Citroën Automobile se sama nazývá „zelenou továrnou“. Vedle standardního nástroje používaného ke snižování environmentální zátěže využívá společnost i tzv. ESCO týmy. Například změna systému vypínání ventilátorů na pecích po ukončení výroby ušetřilo společnosti 124 MWh elektrické energie.
Vedle standardního nástroje používaného ke snižování environmentální zátěže – kaizenu, neboli zlepšovacího návrhu, využívá společnost i tzv. ESCO týmy. Jde o proškolené specializované týmy pracovníků údržby, kteří jsou zaměřeni na vyhledávání možných úspor energií. Neuvěřitelné totiž je, že i když stroj nevyrábí, spotřebovává až 80% energie potřebné pro plný chod při výrobě. Právě úpravou pracovních postupů při odstávkách, náběhu, či dojezdu výroby, je možné uspořit významné množství elektrické energie. Dosavadních 16 realizovaných projektů tak TPCA ušetřilo celkem 9,6 milionu korun a 2 613 tun emisí CO2.
Konkrétní projekt: snížení spotřeby na vypalovacích pecích lakovny
- Změna systému vypínání ventilátorů na pecích po ukončení výroby:
Podle původního nastavení systému se ventilátory ve vypalovacích pecích v lakovně vypínaly najednou po ukončení výroby. Změnou systému na postupné vypínání ventilátorů po projetí posledního vozu se snížila při nulových nákladech spotřeba energie o 123,6 MWh. Do ovzduší se díky tomu nedostalo 62 tun CO2, které by vyprodukovala elektrárna při výrobě uspořeného množství energie.
- Změna systému zapínání chladících zón pecí při nájezdu výroby:
Před realizací projektu se chladící zóna pece zapínala ihned po spuštění výroby. Zapínáním chladící zóny až při vjezdu prvního vozu TPCA šetří ročně 76 MWh energie a 38 tun CO2 nevypuštěných do ovzduší při výrobě energie.
"Zástupcům kolínských firem jsme chtěli ukázat, že velké úspory energií či snižování množství produkovaných odpadů není vždy jen o velkých projektech, které si vyžádají vysoké počáteční investice. Nejzajímavější projekty jsou právě ty, které jsou postaveny na nápadech zaměstnanců firmy, nevyžadují velké náklady a přitom jejich přínos je mnohdy stejně významný jako obrovské investice do technologií,“ přiblížil důvody k uspořádání semináře prezident automobilky Satoši Tačihara. Zástupci státní správy, obcí a místních podniků si tak mohli vyslechnout od vedení firmy, jak je důležité zakotvit ochranu životního prostředí již do samotné firemní vize.