Více času na podstatné
POTENCIÁL SNIŽOVÁNÍ EMISÍ ZNEČIŠŤUJÍCH LÁTEK V ČESKÉ REPUBLICE K ROKU 2020
Vláda dnes projednala a schválila "POTENCIÁL SNIŽOVÁNÍ EMISÍ ZNEČIŠŤUJÍCH LÁTEK V ČESKÉ REPUBLICE K ROKU 2020". Dokument Potenciál snižování emisí znečišťujících látek v České republice k roku 2020 navazuje na předchozí materiál pro schůzi vlády ČR s názvem Informace o přípravě potenciálu snižování emisí znečišťujících látek v České republice k roku 2020, který vláda vzala na vědomí svým usnesením ze dne 18. května 2011 č. 372. V tomto předchozím dokumentu MŽP popsalo stručně vývoj úrovně emisí znečišťujících látek v ČR od roku 1990 spolu s nutností dále tyto emise snižovat. Současně byl detailně rozebrán nástroj národních emisních stropů použitý v rámci Úmluvy EHK OSN o dálkovém přenosu znečišťujících látek (CLRTAP) a převzatý legislativou EU (směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/81/ES o národních emisních stropech, NECD). Byl nastíněn způsob přípravy emisních inventur včetně identifikace jejich nejistot. Dále byl stručně popsán model GAINS, který slouží k výpočtu emisí znečišťujících látek a vychází ze spotřeb energií a paliv v jednotlivých sektorech a z dalších tzv. aktivitních údajů, jež jsou pro výše emisí klíčové (např. počty hospodářských zvířat, dopravní intenzity apod.). V neposlední řadě byly předloženy předpoklady vývoje opatření ke snižování emisí a úrovně jejich nasazení a popsány jejich úpravy, které MŽP v minulosti provedlo. Vzhledem k rozsahu těchto částí se výše uvedeným tématům současný dokument již dále nevěnuje.
Výše uvedené usnesení vlády č. 372 uložilo MŽP vypracování aktualizovaných výpočtů emisí a to na základě předpokladů spotřeb energií, jež jsou uvažovány v rámci přípravy aktualizace státní energetické koncepce. Ministerstvo průmyslu a obchodu dodalo v březnu 2012 údaje o spotřebách energií v požadované struktuře a MŽP ve spolupráci se svými rezortními organizacemi připravilo výpočet emisí znečišťujících látek k roku 2020, jenž je hlavním obsahem tohoto materiálu.
Z údajů v tabulce 1 je zřejmé, že pokles emisí v uplynulých deseti letech není příliš výrazný, s výjimkou roku, kdy došlo k uplatnění nových emisních stropů podle Národního plánu snižování emisí z LCP a v důsledku snížení spotřeby paliv k poklesu emisí NOx a SO2. Od roku 2008 je pak výrazný pokles emisí většiny látek způsobený především ekonomickým poklesem nebo v případě amoniaku propadem stavů hospodářských zvířat.
Jedním z významných nástrojů ochrany ovzduší jsou národní emisní stropy pro znečišťující látky, které představují maximální množství emisí, jež může být počínaje cílovým rokem vyprodukováno ze všech antropogenních zdrojů na území daného státu za rok.
Tento materiál je překládán pro účely stanovení národní pozice k novým emisním stropů v rámci revize Göteborského protokolu Úmluvy o dálkovém přenosu znečišťujících látek (CLRTAP), která bude přijímána na 30. zasedání Výkonného výboru Úmluvy ve dnech 30. dubna až 4. května 2012.
Pro výpočet emisí byl dle znění usnesení vlády č. 372 ze dne 18. května 2011 použit model GAINS (Greenhouse gas and air pollution interactions and synergies). Vstupní údaje připravilo MPO s využitím výstupů modelu EFOM, který modeluje spotřeby energií v jednotlivých sektorech. Specializovaný emisní model GAINS byl pro tyto účely vyvinut a pro výpočet použit jak ostatními státy v Evropě tak i příslušnou odbornou skupinou Úmluvy CLRTAP a bude využíván i v budoucnosti a to i pro stanovení závazných stropů v rámci revize směrnice EU o národních emisních stropech, proto je pro ČR klíčová dobrá znalost fungování modelu. Použití jiného modelu by výrazně oslabilo vyjednávací pozici ČR snížením interpretovatelnosti jeho výstupů a obtížnou porovnatelností jeho předpokladů a výstupů s modelem GAINS, komplikovalo by také případné budoucí využití nově zaváděného tzv. flexibilního mechanismu posuzování se stropy, kdy bude možná „úprava stropů“ v jasně definovaných případech: např. při změně emisních faktorů využitých v modelování a v přípravě emisní inventury, v případě nových zdrojů emisí dosud nezahrnutých v emisní inventuře či v případech, kdy opatření předpokládaná v emisní projekci při stanovení stropů nepřinesla předpokládaný efekt.
Vstupem do modelu je projekce ekonomického vývoje, růstu populace a aktivitních údajů (dopravní výkony, počty hospodářských zvířat apod.) a dále sada účinnosti a míry uplatnění použitelných snižujících opatření v jednotlivých sektorech a jejich cena. Výstupem jsou pak emise z jednotlivých sektorů a vyčíslení redukce acidifikace a eutrofizace ekosystémů a dopadů na zdraví člověka.
Vstupy pro předložený emisní scénář dodaly jednotlivé resorty: MPO spotřeby paliv ve stacionárních i mobilních zdrojích v jednotlivých sektorech, MZe údaje o počtech hospodářských zvířat a spotřebě minerálních hnojiv, Centrum dopravního výzkumu v.v.i. dodalo některé podkladové informace o stavu dopravy.
MŽP ČR vyhodnotilo možnosti snížení emisí v klíčových sektorech se zvážením dopadů připravované a stávající legislativy a za pomocí modelu GAINS vyčíslilo potenciál dalšího snížení emisí znečišťujících látek v ČR k roku 2020.
Prezentovány jsou pak výsledné hodnoty emisí dotčených znečišťujících látek k roku 2020 vypočtené modelem GAINS na základě upraveného národního scénáře za předpokladu platnosti stávající legislativy. Velký důraz byl kladen na zhodnocení dopadů směrnice o průmyslových emisích včetně uplatnění přechodného národního plánu, implementace směrnice o kvalitě benzínových a naftových paliv stanovující nejvyšší povolený obsah síry a také na nařízení EU vyžadující zavádění limitních hodnot Euro VI u nákladních vozidel od roku 2014. Předložený emisní scénář nepředpokládá realizaci dodatečných opatření a představuje pouze vyčíslení v současnosti platné či výše uvedené plánované legislativy. Proto v tomto materiálu nejsou navrhována nová opatření ke snižování emisí.
V rámci revize Göteborského protokolu (protokolu o omezení acidifikace, eutrofizace a přízemního ozonu) Úmluvy CLRTAP jsou připravovány emisní projekce k roku 2020. Oproti roku 2010 se počet regulovaných látek (nyní SO2, NOx, VOC a NH3) rozšíří o částice PM2,5.
Stanovení emisního stropu pro tuhé částice frakce PM2,5 předcházela důkladná vědecká analýza v rámci pracovních skupin Úmluvy CLRTAP, která identifikovala význam nejmenších frakcí tuhých částic pro dálkový přenos znečišťujících látek a jejich výrazný vliv na lidské zdraví. ČR podpořila přijetí stropu pro tuhé částice PM2,5 a to v rámci mezirezortně projednávaných instrukcí k jednáním příslušné pracovní skupiny Rady EU.
Emisní stropy budou stanoveny formou relativního snížení oproti základnímu roku 2005. Tyto stropy jsou sice právně závazné, ale v případě jejich nedodržení Úmluva neumožňuje uložit smluvní straně žádné sankce.
Relativní snížení u PM2,5 je vyhodnoceno vzhledem k modelované úrovni emisí roku 2005, v ostatních případech je snížení vyjádřeno vzhledem k aktualizovaným údajům emisní inventury. U SO2 a NOx je navrženo stanovit závazný strop tak, jak je uvedeno v tabulce, a to s ohledem na možné nejistoty budoucího vývoje spotřeb energií a dopadů aplikace snižujících technologií.
Stanovení stropu u NH3 se odvíjí od počtů hospodářských zvířat, které jsou uvažovány poměrně optimisticky vzhledem k současným stavům především prasat, které představují dlouhodobé historické minimum. Emise roku 2010 jsou o 16 % nižší než v roce 2005, stanovený emisní strop nabízí tedy v dalším období růst emisí až o 8 kt.
V průběhu mezirezortního připomínkového řízení byla identifikována některá problematická místa v předpokladech modelu vedoucí k nesouladu údajů o emisích s emisní inventurou. Následně byly provedeny tyto dodatečné úpravy vstupních dat a předpokladů modelu: byl změněn způsob rozdělení části spotřeby hnědého uhlí mezi sektory vytápění domácností a veřejná energetika tak, aby hodnoty emisí SO2 v sektoru vytápění domácností odpovídaly emisní inventuře, byly sníženy poněkud optimistické předpoklady v sektoru dopravy a to s ohledem na zastoupení alternativních paliv (elektřina a CNG) a rychlost obměny vozového parku.
Prognózu vývoje emisí v sektoru energetiky lze považovat za spolehlivou, o čemž svědčí shoda s názorem oborových svazů.
Pozice ČR pro vyjednávání emisních stropů je stanovena v mezích uvedených v tabulce 21. Současně jsou v závěrečných tabulkách uvedeny hodnoty navržené Evropskou komisí jako snížení uplatněné ČR.
Dokument "POTENCIÁL SNIŽOVÁNÍ EMISÍ ZNEČIŠŤUJÍCH LÁTEK V ČESKÉ REPUBLICE K ROKU 2020" ke stažení ZDE