Více času na podstatné
Peter Liese o dohodě o emisích z letecké dopravy: Je to nejlepší možný kompromis.
Snahy o ekologizaci letecké dopravy se i nadále vyznačují kontroverzností. Když EU zavedla svůj systém obchodování s emisemi (ETS), setkala se s velkým odporem ze zemí mimo EU. 3. dubna poslanci schválili neformální dohodu s Radou, podle které se obchodování s emisemi z letecké dopravy do začátku roku 2017 týká jen letů v rámci EU. Parlamentní zpravodaj, německý lidovec Peter Liese, vysvětlil důsledky dohody.
Jaký máte z přijetí dohody pocit?
Myslím, že za těchto okolností je to ta nejlepší možnost, ale respektuji také kolegy z Výboru pro životní prostředí, kteří tam tento kompromis zamítli, protože to není ideální řešení.
Je to kompromis, a myslím, že je to ten nejlepší možný kompromis, ale s vývojem v posledních sedmi letech spokojený nejsem. Myslím, že pro náš systém obchodování s emisemi máme naprosto legitimní důvody, ale bohužel se nám nepodařilo přesvědčit třetí země. Moc doufám, že se to v příštích dvou a půl letech změní.
Co dohoda přinese?
Znamená pokračování ETS, a to je to nejdůležitější. ETS bude pokrývat lety uvnitř EU, a je jedno, jestli to budou lety British Airways, nebo Air China. Vztahuje se na všechny letecké společnosti na stejných trasách.
Světu jsme poslali jasnou zprávu. Buď budeme mít v roce 2016 globální dohodu, nebo se od roku 2017 vrátí v plném rozsahu systém EU pro obchodování s emisemi (který by pak zahrnoval i mezikontinentální lety, pozn. red.).