Více času na podstatné

Obce odmítají novelu vodního zákona a požadují přepracování

09.12.2015 21:07

Poplatkovou novelu vodního zákona zřejmě nečeká lehký legislativní proces. Už v připomínkovém řízení ji odmítá Svaz měst a obcí ČR, který požaduje její přepracování. Podle něj jde novou daň z odběru pitné vody. Svaz průmyslu a obchodu ČR považuje zákon za klíčový pro konkurenceschopnost průmyslu. Ten novelu zákona neodmítl, nicméně na ministerstvo zaslal dvanáct stran připomínek. K novele vodního zákona bylo možné se vyjádřit do 7. prosince.

Svaz měst a obcí ČR (SMO ČR) je toho názoru, že předložená novela se věnuje hlavně zvyšování poplatků, aniž by zajišťovala efektivní využití těchto prostředků pro systematické zlepšování vodního hospodářství v Česku či potřebné zajištění financování opatření pro zmírnění následků sucha a dále radikálním způsobem mění postupy prokazování splnění limitů vypouštění a výběru poplatků.

Všechny navrhované změny jsou natolik zásadního charakteru, že pravděpodobně dojde ke znejistění celého systému. Svaz novelu vodního zákona tak odmítá jako celek a požaduje její úpravu a nové předložení.

Podle Ministerstva životního prostředí, jako předkladatele novely, je cílem novely zvýšení poplatků za vypouštění odpadních vod a motivace znečišťovatelů ke zlepšení čištění odpadních vod. Zlepšení čištění na stávajících technologiích je možné jen instalací dosud nepoužívaných nových technologií s řádově vyššími investičními i provozními náklady, které není možné získat jinak než násobným zvýšením stočného, upozorňuje Svaz.

Motivační úloha nových poplatků podle Svazu nebude mít žádné účinky na zlepšení čištění odpadních vod, protože platit budou všichni, prakticky bez možnosti jejich významného snížení. Ve skutečnosti jde tedy o nové daně a to z odběru pitné vody z veřejných zdrojů. V Evropském kontextu jde o zavedení unikátních daní, které spolu s rovněž nevídanou výší DPH ze stočného staví Česko do čela zemí významně vydělávajících na hromadném odvádění a čištění komunálních odpadních vod. Svaz soudí, že výsledkem bude další snižování spotřeby pitné vody, která je v ČR již dnes velmi nízká a to pod hranicí doporučovaných hygienických minim.

Svaz dále soudí, že rozhodnutí o udělení exkluzivity laboratořím Povodí na rozbory vypouštěných odpadních vod z ČOV neznamená žádnou úsporu nákladů pro jejich provozovatele, jak uvádí předkladatel návrhu zákona. S tím souhlasí i Svaz průmyslu a obchodu ČR, který se k novele vodního zákona také vyjádřil.

Ten považuje předložený zákon za klíčový zákon, který významně ovlivňuje konkurenceschopnost průmyslu, proto byla věnována projednání zákona maximální pozornost a veškeré připomínky byly důkladně pro diskutovány napříč všemi odvětvími. Za naprosto zásadní právě označil připomínku týkající se zachování stávajícího systém u nastavení systému monitoringu, tzn. systém u akreditovaných laboratoří soutěžících na trhu v běžných komerčních podmínkách. Za další zásadní připomínku označil také změnu sazeb poplatků.

Jelikož Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK ČR) není oficiálním připomínkovým místem, byly připomínky k zákonu projednány se Svazem měst a obcí a výsledný materiál byl jménem SMO ČR zaslán na Ministerstvo životního prostředí. SOVAK ČR se zcela ztotožňuje s připomínkami Svazu měst a obcí.

Podrobné připomínky resp. jejich úplné texty jak Svazu průmyslu a dopravy tak Svazu měst a obcí je uveden na konci textu. O dalším vývoji vás budeme pochopitelně informovat.

 

Mezi klíčové body novely patří:

  • Novelizace poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových - Dochází ke změně limitů a sazeb pro zpoplatnění vypouštění odpadních vod do vod povrchových.
  • Novelizace poplatku za odebrané množství podzemní vody - Dochází ke změně limitů a sazeb pro zpoplatnění odběrů podzemních vod. Poplatek za odběr podzemních vod má být stejný nebo vyšší, než je platba za odběr povrchových vod a nedocházelo tak k přednostnímu využívání podzemních vod.
  • Novelizace správy poplatků - Dochází k přenesení většiny kompetencí ve správě poplatků z ČIŽP na SFŽP, jakožto hlavního příjemce výnosu z poplatků. Mimo zjednodušení systému, které plyne z aplikace daňového řádu (zákon č. 280/2009 Sb.) místo správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) a z centralizace celého procesu, je pozitivem tohoto řešení také snížení administrativní zátěže ČIŽP, která je a měla by být primárně orgánem kontrolním. S touto změnou souvisí i změna získávání podkladů pro výpočet poplatků za vypouštění odpadních vod, kdy zjišťování koncentrace znečištění v odpadních vodách bude v režii SFŽP.
  • Novelizace ustanovení vodního zákona týkající se odpadních vod - Dochází k upřesnění definice pojmu odpadní voda a způsobů likvidace odpadních vod podle  vodního zákona. Za odpadní vodu budu považována směs obsahující nejméně devadesát osm hmotnostních procent vody. U průmyslových odpadních vod, jež jsou zneškodňovány na průmyslové čistírně odpadních vod, nebude minimální obsah vody limitován. Odvádí - li se odpadní voda a srážková voda společně jednotnou kanalizací, stávají se srážkové vody vtokem do této kanalizace vodou odpadní. Dále novela nově stanovuje, že kdo akumuluje splaškové odpadní vody vznikající převážně jako produkt lidského metabolismu a činností v domácnostech a neobsahující nebezpečné závadné látky (§ 39 odst. 3) v bezodtokové jímce, je povinen zajišťovat jejich zneškodňování odvozem na čistírnu odpadních vod. Odvoz může provádět pouze osoba oprávněná.
  • Novelizace ustanovení vodního zákona týkající se povinností při haváriích a úhrady nákladů na opatření k nápravě závadného stavu ze zvláštního účtu kraje - Dochází k rozšíření možností ČIŽP při šetření havárií na vodách a ke zjednodušení čerpání finančních prostředků ze zvláštního účtu krajského úřadu (§ 42 odst. 5).
  • Novelizace ustanovení vodního zákona týkající se ochrany před povodněmi - Dochází k zezávaznění dnes nepovinného stanovení omezujících podmínek v záplavovém území podle míry povodňového nebezpečí nebo ohrožení vodoprávním úřadem.
  • Novelizace a upřesnění sankčních ustanovení vodního zákona - Dochází k úpravě sankčních ustanovení v reakci na výše uvedené změny a k opravě některých legislativně technických nedostatků.
  • Naplnění požadavků plynoucích z usnesení vlády č. 72 ze dne 30. ledna 2013 (tzv. ekoaudit) - Dochází k omezení administrativy v oblasti poplatků, kdy v návrhu novely je upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků (zrušení záloh). Zrušen byl institut odkladu a prominutí poplatku, neboť tyto postupy jsou upraveny daňovým řádem, podle kterého se nově poplatky spravují. Dále byla omezena povinnost ohlašování údajů podle § 38 přes systém ISPOP až na zdroje, které vypouštějí více než 6000 m3 odpadních vod za kalendářní rok.

 

Odkaz na podrobné připomínky:

Svaz měst a obcí ČR

Svaz průmyslu a dopravy ČR

 

Související článek:

Změna poplatků je tu! Novela vodního zákona jde do připomínkového řízení (7.11.2015)

Budeme pít německou vodu, plánují v Chebu. Vyjde levněji než ta česká (10.12.2015, iDNES.cz)