Více času na podstatné

Novela zákona o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci

31.10.2014 08:48

BOZP Ministerstvo práce a sociálních věcí předložilo do připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb. o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Cílem návrhu je uvedení zákona do souladu s požadavky a poznatky praxe, které vyplynuly z jeho aplikace v uplynulých letech. Navrhované změny vycházejí zejména z výsledků kontrol Státního úřadu inspekce práce a oblastních inspektorátů práce na úseku bezpečnosti práce na pracovištích, především na staveništích, a dále z výsledků dvou projektů, které ministerstvo v této oblasti vyhlásilo a zadalo k řešení. Současně bylo využito poznatků ministerstva získaných z vlastních kontrol u držitelů akreditací, kteří zajišťují zkoušky fyzických osob z odborné způsobilosti k zajišťování úkolů v prevenci rizik a z odborné způsobilosti k činnostem koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi. Součástí návrhu jsou i teze navrhovaných změn prováděcích předpisů, tyto teze jsou předkládány pro informaci.

 

Mezi nejdůležitější navrhované změny patří:

  • 1. Vyloučit v § 1 (zákona č. 309/2006 Sb.) z působnosti části třetí zákona práce na staveništi prováděné při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem podle zvláštního právního předpisu, neboť bezpečnost práce je při těchto činnostech již upravena zákonem České národní rady č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláškou Českého báňského úřadu č. 55/1996 Sb., o požadavcích k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu při činnosti prováděné hornickým způsobem v podzemí, ve znění pozdějších předpisů.
  • 2. Specifikovat v § 3 (zákona č. 309/2006 Sb.) a v dalších ustanoveních části třetí zákona základní instituty práva na staveništích. Jedná se o požadavky na staveniště a pracovní prostředí na staveništi, které je nutno v tomto smyslu pro správnou aplikaci v praxi přesněji vymezit. Především se jedná o vymezení pojmů: zadavatel stavby, staveniště a zhotovitel, který stavbu provádí, buď sám anebo se na jejím provedení podílí apod. 
  • 3. Upřesnit v § 9 odst. 1 písm. a) (zákona č. 309/2006 Sb.) odpovědnost zaměstnavatele za BOZP nejen ve vztahu k předmětu jeho činnosti, ale šířeji ve všech oblastech jeho činnosti. Jedná se o upřesnění povinnosti zaměstnavatele při zajišťování BOZP, a to nejen při určité výrobě, pracovní činnosti, která tvoří hlavní předmět jeho činnosti, ale u všech činností, které tomu mohou předcházet nebo následovat, a kde zaměstnavatel působí. 
  • 4. Doplnit povinnosti zaměstnavatele v § 9 odst. 3 písm. d) až písm. f) (zákona č. 309/2006 Sb.) v oblasti BOZP o povinnosti zajistit účast odborně způsobilé osoby na pravidelném hodnocení BOZP, zařadit zaměstnance s odbornou způsobilostí k zajišťování úkolů v prevenci rizik, kterému je uložen výkon této činnosti pro zaměstnavatele, vhodně do organizační struktury k zajištění jeho nezávislosti a v neposlední řadě zajistit součinnost této odborně způsobilé osoby s ostatními odborně způsobilými osobami podle zvláštních právních předpisů. 
  • 5. Upřesnit ustanovení v § 9 odst. 7 (zákona č. 309/2006 Sb.), tj. kdo bude koordinovat činnost několika odborně způsobilých osob v prevenci rizik na pracovišti určených zaměstnavatelem. Navrhuje se, aby zaměstnavatel byl povinen písemně určit jednoho z nich koordinací. 
  • 6. Upřesnit zákonné předpoklady odborné způsobilosti fyzických osob v prevenci rizik dle § 10 odst. 1 pro fyzické osoby a zpřísnit zákonné předpoklady odborné způsobilosti fyzických osob dle § 10 odst. 2 (zákona č. 309/2006 Sb.) pro fyzické osoby (zvyšují se nároky na vzdělání a odbornou praxi) k činnostem koordinátora. Vychází se z toho, že provedení zkoušky fyzickou osobou a získání osvědčení hradí povinná fyzická osoba sama, a to ve výši stanovené v rozhodnutí ministerstva, kterým byla na základě žádosti žadatele o udělení nebo prodloužení akreditace udělena. Součástí je schválený projekt zkoušek na ověřování dané odborné způsobilosti, ve kterém je náhrada za zkoušku již stanovena. MPSV náhrady nákladů za zkoušku u jednotlivých držitelů akreditací již při udělení akreditace schválilo a není důvodu je v této souvislosti měnit. Zvýšení nároků na zákonné předpoklady odborné způsobilosti u koordinátorů BOZP, tj. na znalosti a dovednosti uchazečů o zkoušku a upřesnění oboru vzdělávání, nevyvolá žádné další finanční náklady. 
  • 7. Zřídit evidenci odborně způsobilých osob a stanovit povinnosti při jejím vedení. V současné době již vede MPSV seznam odborně způsobilých osob, který uveřejňuje, ale bez fyzických osob, které k uveřejnění nedaly souhlas. Pro prosazování politiky zvyšování úrovně odborné úrovně výkonu činností odborně způsobilých osob je sledování jejich počtu celkem a v regiónech a v průběhu času velmi důležité. Další využití údajů z této evidence spočívá v bezplatném poskytování těchto údajů ostatním orgánům veřejné správy podle zvláštních právních předpisů, např. pro povolování poskytování služeb v oblasti BOZP podle živnostenského zákona nebo při výkonu kontrol orgánů inspekce práce podle zákona o inspekci práce.
  • 8. Rozšířit okruh osob vymezený v § 12 (zákona č. 309/2006 Sb.) o nové písm. e), a to v souladu s novým občanským zákoníkem; jedná se o rozšíření o další členy rodiny, kteří jsou zúčastněni na provozu rodinného podniku. Z ustanovení § 12 písm. d) se navrhuje vyjmout pojem stavebník, který užívají stavební předpisy a pro oblast BOZP nemá širšího využití. 
  • 9. Upřesnit pojmy v § 14 odst. 1 (zákona č. 309/2006 Sb.).
  • 10. Odkázat v § 15 odst. 2 (zákona č. 309/2006 Sb.) na zmocnění pro schválení prováděcího právního předpisu, týkajícího se minimálních požadavků na plán. Ve stávající právní úpravě toto není upraveno a často jsou plány BOZP formální, příliš obsáhlé s ohledem na velikost a druh stavby a zahrnují věci, které do tohoto dokumentu nepatří. 
  • 11. V § 15 odst. 3 (zákona č. 309/2006 Sb.) upřesnit povinnost zadavatele stavby v oblasti BOZP. Ukládá se mu, aby zajistil, že v dokumentaci staveb zpracovávané ve fázi přípravy stavby byly zahrnuty požadavky na oblast BOZP v souladu s platnou právní úpravou, a to z toho důvodu, aby se náklady na BOZP zahrnuly do celkových nákladů na zhotovení stavby již v době, kdy je to výhodné, aby jednotliví zhotovitelé ucházející se o zakázku věděli, s jakou částkou budou muset v tomto konkrétním případě počítat na zajištění BOZP. 
  • 12. Upřesnit v § 16 (zákona č. 309/2006 Sb.) povinnosti zhotovitele a v § 18 povinnosti koordinátora BOZP při přípravě stavby a při její realizaci. Záměrem je tyto povinnosti upřesnit tak, aby bylo možno zhotovitele a koordinátory BOZP na staveništi lépe postihovat v případech, že neplní svoje povinnosti tak, jak jim zákon ukládá. Dosavadní poznatky inspektorů orgánů inspekce práce ukazují na to, že někteří z nich, zejména koordinátoři BOZP, ve snaze mít co nejvíce zakázek, uzavírají více smluv o výkonu činnosti koordinátora BOZP než jsou schopni nejen časově, ale i odborně zvládnout, a proto svoji činnost nevykonávají zcela správně. Jedním z důsledků tohoto stavu je, že pak koordinátoři BOZP nemají předpokládanou autoritu nejen u zadavatelů staveb, ani u jednotlivých zhotovitelů na stavbách, kteří právní předpisy v oblasti BOZP často podceňují.
  • 13. Upravit v § 18 odst. 3 (zákona č. 309/2006 Sb.) práva a povinnosti fyzické osoby, která byla pověřena zadavatelem stavby ke zpracování plánu BOZP místo koordinátora BOZP, který nemusel být s ohledem na nenaplnění zákonné podmínky pro jeho určení podle § 14 odst. 1 zákona, na dané stavbě určen. Jedná se, např. o plán BOZP na rekonstrukci transformační stanice vysokého napětí, na které budou vykonávány rizikové práce dle Přílohy č. 5 nařízení vlády č. 591/2006 Sb., ale pro kterou nemusí zadavatel stavby koordinátora určit. Plán tak bude muset být vypracován osobou se specifickým odborným vzděláním, např. v oboru elektro a v oboru bezpečnosti práce. 
  • 14. Upravit v § 20 (zákona č. 309/2006 Sb.) požadavky na MPSV v souvislosti s institutem udělování akreditací a dále požadavky na samotné držitele akreditací při provádění zkoušek. Kromě jiného se tímto návrhem umožňuje, aby uchazeči mohli uhradit náklady za zkoušku nejpozději ve stanovený den zkoušky ještě před jejím zahájením oproti stávající právní úpravě, která požaduje dodržet dobu 7 dnů před stanoveným termínem zkoušky. 
  • 15. Stanovit prováděcím právním předpisem požadavky i na praktické dovednosti uchazečů o zkoušku a stanovit obsah a způsob absolvování periodické zkoušky po ukončení platnosti jejich osvědčení, tj. po každých 5-ti letech od první úspěšně vykonané předchozí zkoušky. 
  • 16. Doplnit v § 17 odst. 1 (zákona č. 251/2005 Sb.) nové skutkové podstaty přestupků fyzických osob, a to v případě neplnění povinností zadavatele stavby jako fyzické osoby vyplývající z § 14 a § 15 odst. 2 (zákona č. 309/2006 Sb.) navrhované novely zákona. Stanovením nových skutkových podstat přestupků se umožní postihovat více než dosud nedodržování zákonných povinností zadavatelů staveb, které následně významným způsobem negativně ovlivňují bezpečnost práci ve výstavbě. 
  • 17. Doplnit v § 30 odst. 1 (zákona č. 251/2005 Sb.) nové skutkové podstaty správních deliktů právnických osob, a to v případě neplnění povinností zadavatele stavby jako právnické osoby vyplývající z § 14 a § 15 odst. 2 (zákona č. 309/2006 Sb.) v navrhovaném znění. Stanovením skutkových podstat nových správních deliktů se umožní více než dosud postihovat nedodržování stanovených povinností zadavatelů staveb, které následně významným způsobem negativně ovlivňuje bezpečnost práci ve výstavbě.

 

Další informace a podklady ke stažení ZDE