Více času na podstatné
Novela soutěžního zákona byla zveřejněna ve Sbírce zákonů, účinnosti nabude před koncem července
Pod číslem 226/2023 dnes byla ve Sbírce zákonů zveřejněna novela zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, a zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Novelizace obou předpisů nabudou účinnosti 15 dnů po vyhlášení, tedy 29. července 2023. Současně byla publikována také související vyhláška o podrobnostech žádosti o shovívavost a žádosti o mezinárodní spolupráci.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jakožto gestor předložil již v roce 2020 návrh novely zákona o ochraně hospodářské soutěže (dále jen ZOHS), jejímž smyslem je zejména transponovat do českého právního rámce směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1 ze dne 11. prosince 2018 o posílení postavení orgánů pro hospodářskou soutěž v členských státech, aby mohly účinněji prosazovat pravidla, a o zajištění řádného fungování vnitřního trhu, tzv. směrnice ECN+ (směrnice o posílení). Návrh zákona nicméně nebyl v minulém volebním období projednán v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Úřad proto novelu opětovně zpracoval a návrh předložil, tentokrát mimo Plán legislativních prací na rok 2022 z důvodu uplynutí implementační lhůty výše uvedené směrnice.
Novela přináší například změny v řízení s orgány veřejné správy podle § 19a ZOHS, v nichž zavádí možnost přijetí závazků, přičemž Úřad by měl mít v těchto věcech také možnost prioritizace. Při místních šetřeních již nebude muset Úřad v pověření přesně specifikovat prostory soutěžitele, v nichž má inspekce proběhnout, postačí přesná identifikace soutěžitele. K informacím ze spisu se ostatní orgány veřejné moci budou moci dostat až po pravomocném ukončení správního řízení, výjimku budou mít orgány činné v trestním řízení, jimž lze informace poskytnout už po sdělení výhrad. Změny se mají dotknout i ukládání pokut, například sankcí za nesplnění povinnosti strpět místní šetření, pořádkové i donucovací pokuty. Dále novela řeší ručení za zaplacení pokuty u sdružení soutěžitelů a to, za jakých okolností člen sdružení nebude ručit za pokutu. V případě úspěšné žádosti o leniency nebude možno uložit trest zákazu plnění veřejných zakázek. Právě leniency program se dočká detailnější úpravy přímo v zákoně, mj. souhrnné žádosti nebo určování pořadí při podávání žádosti. Nově bude moci o leniency požádat i účastník vertikální dohody.
S podrobnější úpravou se počítá i u procedury narovnání, v jejímž rámci bude vytvořen větší prostor pro správní uvážení Úřadu. Například při poskytování slevy z pokuty bude Úřad rozhodovat o výši této slevy v rozmezí 10–20 %, namísto dosavadního paušálního snížení o 20 %. O narovnání se navíc bude jednat s každým účastníkem řízení samostatně. Nově bude Úřad moci uložit i v případě narovnání trest zákazu plnění veřejných zakázek, avšak maximálně na jeden rok.
Novela také zavádí institut důvěrných informací jiných než obchodní tajemství a související právo na utajení identity pro každého, kdo oznámí podezření z protisoutěžního jednání a o tuto ochranu Úřad požádá. Podklady a informace poskytnuté oznamovatelem budou do vydání sdělení výhrad vyloučeny z nahlížení do spisu, posléze bude umožněno do nich nahlížet, nicméně v podobě, která nevyzradí identitu oznamovatele.
V rámci pozměňovacích návrhů bylo schváleno rovněž ustanovení, podle kterého Úřad bude moci využít jako důkaz záznamy odposlechů pořízených Policií ČR při vyšetřování trestných činů proti hospodářské soutěži. Úřad bude moci tyto důkazy využít pouze u budoucích případů a jen jako pasivní příjemce policií zajištěného záznamu.
Změny související s transpozicí směrnice ECN+ se dotknou také zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. V něm bude výslovně zdůrazněna nezávislost Úřadu a podrobněji upraveny podmínky výkonu funkce předsedy a místopředsedů.
Odkaz na novelu ve Sbírce zákonů: https://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=39666