Více času na podstatné
Novela o ochraně ovzduší by měla řešit i pachy, MŽP nesouhlasí
Novela o ochraně ovzduší, kterou projednává Sněmovna, by podle senátorky Jitky Seitlové měla navíc zlepšit možnosti ochrany obyvatel před zápachy z činnosti firem. Ministerstvo životního prostředí se k tomu ale staví zdrženlivě. Chce spíše kraje a obce naučit, jak lépe využívat stávající možnosti ochrany. Vyplynulo to z jejich dnešních prohlášení na panelové diskuzi Znečištění zápachem v senátu.
Seitlová by si přála v zákoně vymezit alespoň to, co je obtěžujícím zápachem, aby pak mohly úřady účinněji po firmách vymáhat jeho odstranění formou technologických opatření. Jako příklad těchto opatření uvedla zvýšení komínů v průmyslových firmách nebo likvidaci či zmírňování zápachu chemickou cestou například v zemědělských podnicích.
Náměstek ministra pro životní prostředí Kurt Dědič se ale postavil proti dalšímu požadavku, aby byl zákonem stanoven minimální limit zápachu. Podle něj nelze limity stanovit plošně zákonem kvůli tomu, že by je nebylo možné použít na všechny situace pachového znečištění ovzduší. Podle náměstka by bylo možno stanovit hodnoty míry zápachu jako doporučující, nikoli ale zákonem.
Snaha zlepšit ochranu před zápachem vychází z dotazníkového šetření mezi sedmi stovkami obcí i z petice, kterou do konce letošního února podpořily stovky občanů. Stanovení alespoň doporučených limitů zápachu by prý uvítaly i samotné firmy, aby mohly lépe čelit někdy neoprávněným stížnostem, uvedla Seitlová.
Sněmovnou projednávaná novela o ochraně ovzduší má podle vládního návrhu umožnit úřadům kontrolovat, čím lidé topí ve svých kotlech. Za nevyhovující otop by úředníci mohli ukládat pokuty. Novela by měla zlepšit kvalitu ovzduší, podle kritiků by znamenala zásah do práva na nedotknutelnost obydlí.
Program panelové diskuze ke stažení - ZDE
Tiskový zpráva z panelové diskuze:
Dlouhodobé nebo opakující se intenzivní zápachy znepříjemňují životní pohodu a mohou negativně působit na naše zdraví.
Zápachy jsou proto v úvodních ustanoveních zákonů o ochraně ovzduší již od roku 2002 zahrnuty mezi znečisťující látky, před kterými mají být občané chráněni. Účinné právní nástroje vymahatelnosti ochrany před zápachy ovšem od roku 2012 chybějí!
Postupy měření pachů stanovené v roce 2002 a následně v roce 2005 vyhláškou, se v praxi ukázaly jako nevhodné. Místo hledání nápravy byly právní nástroje ochrany před zápachy s přijetím současného zákona o ochraně ovzduší ( 201/2012 Sb.) zcela vypuštěny.
Pro desítky měst a obcí se silné zápachy z chemických provozů, bioplynových stanic, živočišných velkochovů nebo ČOV staly neřešitelným problémem omezujícím v některých případech jejich rozvoj. Lidé nechtějí žít v zápachu, stěhují se, jiní podnikatelé nemají zájem zde investovat, cena nemovitostí klesá. Tvrzení MŽP, že nástroje ochrany před zápachy existují, vyvrací praxe starostů a úředníků ČIŹP a krajských úřadů. Zastupitelstvo Středočeského kraje uložilo v březnu letošního roku hejtmanovi kraje iniciovat novelu zákona o ochraně ovzduší se stanovením emisního limitu pro pachové látky. Výčet některých lokalit s aktuálním problémem zatěžujícím občany je uveden v závěru této zprávy.
Podle dotazníkového průzkumu zkušeností a názorů obcí provedeného v roce 2012 a opakovaně počátkem letošního roku, je zápachy postiženo stále více obcí. Z 698 obcí, které reagovaly na dotazníky, odpovědělo 609 obcí kladně na otázku, zda má být zákon o ochraně ovzduší doplněn tak, aby mohly úřady účinně ochranu vymáhat. Zápach z průmyslu a zemědělství trápí o 584 obcí více, než v roce 2012. Je evidentní, že snížení kvality života občanů vlivem pachů ze zemědělství a průmyslu stále narůstá, právě z důvodů absence limitů. Petici proti zápachům a pro dořešení účinné právní ochrany vystavené koncem letošního února již podpořilo stovky občanů.
Současně běžně dostupné a v praxi uplatňované technologie umožňují zápachy měřit a účinně eliminovat. Zejména za posledních 10 let bylo dosaženo v této oblasti významného technologického pokroku.
Řada firem v zájmu dobrých vztahů s okolím zajišťuje technickou ochranu proti znečisťování zápachy dobrovolně. Dobrým příkladem může být Preol, a.s. Lovosice. Stanovení alespoň doporučených limitů by mnohé firmy přivítaly jako jistotu před neoprávněnými stížnostmi.
Ochrana před zápachem není regulována žádným předpisem EU. Mnoho vyspělých, nejen evropských zemí, občany před znečištěním pachy chrání svými interními předpisy (USA, Kanada, Japonsko, Nový Zéland). Hned v našem sousedství jsou to zejména Rakousko nebo SRN, dlouholetou zkušenost s legislativou proti zápachům má Nizozemí, Anglie, Belgie, Dánsko, Itálie, Skotsko, novou legislativu připravuje Polsko, Řecko a Rusko.
Ve světle výše uvedeného je proto žádoucí, aby do nyní projednávané novely zákona byla zařazena definice obtěžujícího zápachu, doplněná o číselné hodnoty a zmocnění pro MŽP k stanovení způsobu určení specifických emisních limitů pachových látek.
Za pracovní skupinu „proti zápachům“
Jitka Seitlová, místopředsedkyně výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životního prostředí Senátu PČR