Více času na podstatné

NKÚ se letos zaměří na vodovody, kanalizace a podporu úspor energie

06.01.2015 14:42

Na začátku nového roku 2015 Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) zveřejnil přehled kontrol, které úřad zahájil letos v lednu. Kontroly se mají týkat jednak peněžních prostředků určených na infrastrukturu vodovodů a kanalizací a také prostředků poskytnutých na podporu úspor energie.

 

 

 

Peněžní prostředky určené na infrastrukturu vodovodů a kanalizací

Cíle této kontroly je prověřit poskytování, čerpání a použití peněžních prostředků určených na výstavbu a obnovu infrastruktury vodovodů a kanalizací. Kontrolováno bude Ministerstvo zemědělství a vybraní příjemci prostředků. Tato kontrola by měla být zahájena v druhé polovině ledna, její ukončení na naplánováno na září 2015. Kontrolu bude řídit člen kolegia NKÚ Ing. Jiří Adámek.

Kontrola by měla ověřit, zda je systém poskytování a užití prostředků na infrastrukturu vodovodů a kanalizací dostatečně transparentní, efektivní a hospodárný a zda poskytování a užití prostředků na infrastrukturu vodovodů a kanalizací umožní plnění evropských směrnic. Kontrolovatelný objem finančních prostředků je 11,5 miliardy korun.

Tato kontrola navazuje na kontrolní akci č. 08/22, kde byly v činnosti Ministerstva zemědělství zjištěny značné nedostatky.  V kontrolní akci č. 08/22 - Finanční prostředky určené na čištění odpadních vod, při které bylo zejména zjištěno:

 

  • Podmínky směrnice Rady č. 91/271/EHS nesplňuje 314 aglomerací, z nichž 50 aglomerací včetně Prahy nezpracovalo ani kompletní přípravnou dokumentaci projektů. S ohledem na dobu trvání přípravné a realizační fáze projektu je zřejmé, že v roce 2010 nebudou nezbytná opatření v těchto aglomeracích dokončena.
  • Prodloužení přechodného období pro implementaci směrnice Rady č. 91/271/EHS je nereálné, neboť délka přechodného období je součástí smlouvy o přistoupení ČR k EU. Nesplnění termínu je spojeno se sankcí, kterou mohou orgány EU uplatnit vůči ČR.
  • Evropská komise dosud nevydala jednoznačné stanovisko definující pojem „vyřešená aglomerace“. MZe a MŽP stanovily vlastní kritéria; nesouhlasné stanovisko Evropské komise s těmito kritérii by však mohlo ovlivnit předpokládanou výši nákladů na realizaci opatření i termín zajištění žádoucího stavu.
  • Předpokládané náklady na realizaci opatření činí pro období let 2007-2010 49 134 mil. Kč a budou financovány zejména z fondů EU, a to ve výši 33 166 mil. Kč, tj. 67,5 %. ČR však musí zajistit spolufinancování ve výši 15 968 mil. Kč tj. 32,5 %. Z této částky by investoři měli vynaložit z vlastních zdrojů 10 034 mil. Kč, což představuje 20,4 % z celkových nákladů na implementaci směrnice.
  • Strategie financování zpracovaná v roce 2007 předpokládá, že z operačního programu Životní prostředí bude na vodohospodářské projekty čerpána finanční částka ve výši 23 921 mil. Kč. Dle analýzy provedené MŽP bude na tyto projekty poskytnuto z prostředků EU o cca 8 515 mil. Kč méně. Důvodem jsou smlouvy uzavřené mezi vlastníkem a provozovatelem infrastruktury, které dle vyjádření Evropské komise nesplňují podmínky tzv. nejlepší mezinárodní praxe. EU nekompenzuje dotacemi chybějící zdroje vlastníků, jejichž smlouvy se soukromými provozními společnostmi nezajišťují odpovídající výši nájemného a nezavazují provozovatele k investicím do infrastruktury s cílem zajistit potřebnou udržitelnost vodohospodářské infrastruktury. V době kontroly NKÚ nebyly jednoznačně stanoveny zdroje k pokrytí finančního deficitu ve výši cca 8 515 mil. Kč, neboť MŽP ve své analýze uvádí pouze potenciální zdroje k jeho pokrytí, avšak bez uvedení konkrétní finanční částky.
  • Podmínky tzv. nejlepší mezinárodní praxe dosud nesplňují některé smlouvy uzavřené mezi vlastníkem a provozovatelem infrastruktury u projektů financovaných z Fondu soudržnosti v období let 2004-2006. V případě, že nedojde k jejich úpravě, nebude příjemci podpory proplacena závěrečná platba ve výši 20 % z poskytnuté podpory EU. Důsledkem nedořešených podmínek je zvýšení vlastních nákladů konečných příjemců dotace na spolufinancování projektů.
  • Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (o finanční kontrole), neobsahuje specifickou úpravu delegace pravomocí v oblasti kontrol evropských prostředků, která by lépe odpovídala požadavkům evropské legislativy.

 

Peněžní prostředky státu poskytované na podporu úspor energie

Cílem kontroly je prověřit poskytování peněžních prostředků na podporu úspor energie a zhodnotit dosažené výsledky v porovnání se stanovenými cíli a použitými prostředky. Kontrolováni budou Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo životního prostředí, Státní fond rozvoje bydlení, Státní fond životního prostředí České republiky a vybraní příjemci peněžních prostředků. Tato kontrola by měla být zahájena koncem ledna, její ukončení na naplánováno na říjen 2015. Kontrolu bude řídit člen kolegia NKÚ RNDr. Petr Neuvirt.

Tato kontrolní akce se zaměří na peněžní prostředky vynakládané v rámci programů, které se soustředí na otázky úspor energie. Jedná se zejména o programy v resortu životního prostředí (OP Životní prostředí - cca 677 mil. EUR za období 2007 - 2013, program Nová zelená úsporám cca 2 mld. Kč), průmyslu (Operační program podnikání a inovace - prioritní osa 3 - cca 493 mil. EUR za období 2007 - 2013) a  bytové politiky (Program podpory výstavby nájemních bytů formou nízkoúročeného úvěru a program Nový Panel na opravy a modernizace bytových domů, který byl nahrazen programem Panel 2013+ dle nařízení vlády č. 468/2012 Sb. - cca 558 mil. Kč v roce 2013). Pro rok 2014 lze očekávat srovnatelné objemy roční alokace.

NKÚ provedl již několik kontrol souvisejících s podporou opatření na úspory energie:  

  • 05/08 „Hospodaření s finančními prostředky určenými na Státní program podpory úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie“;
  • 08/38 „Peněžní prostředky na programy podpor výroby energie z obnovitelných zdrojů energie a úspor energie“;
  •  10/31  „Prodej přebytku jednotek přiděleného množství emisí (Assigned Amount Units) a použití takto získaných peněžních prostředků“;
  • 14/06 (kontrola zařazená do plánu na rok 2014) „Peněžní prostředky určené na podporu výroby energie z obnovitelných zdrojů“.

 

Podpora zelené energie vyjde ČR na bilion korun, dvě třetiny odčerpá fotovoltaika

NKÚ dnes zveřejnil výsledky kontololy, která se zaměřila na využití prostředků na podporu výroby energie z obnovitelných zdrojů. Cílem kontroly bylo prověřit poskytování peněžních prostředků na podporu výroby energie z obnovitelných zdrojů, včetně zhodnocení dosažených výsledků v porovnání se stanovenými cíli a použitými prostředky. Finanční podpora pro zařízení k výrobě elektrické energie z biomasy, větru, vody, slunečního záření a bioplynu bude ještě dlouho extrémně zatěžovat ekonomiku České republiky, kostatuje NKÚ v tiskové zprávě. NKÚ odhad, že do roku 2030 celkové náklady na podporované zdroje elektřiny převýší bilion korun. Jen v letech 2011 až 2014 činily téměř 157 miliard korun. Podstatnou část této sumy zaplatí samotní odběratelé jako příplatek ke spotřebované elektřině. Více k tématu ZDE

 

Související článek:

NKÚ: Podpora zelené energie vyjde ČR na bilion korun, dvě třetiny odčerpá fotovoltaika