Více času na podstatné

NKÚ: MŽP stále nevyhodnotilo přínos dotací na odpadové hospodářství

15.05.2017 09:10

REAKCE MŽP Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na způsob, jakým Ministerstvo životního prostředí (MŽP) a Státní fond životního prostředí (SFŽP) používaly v letech 2012 až 2016 peníze Evropské unie na zlepšení v oblasti nakládání s odpady. Kontroloři prověřili, jak MŽP rozdělovalo peníze na projekty, které měly zlepšit nakládání s odpady, a jakým způsobem MŽP sledovalo a vyhodnocovalo, jestli a jak se tohoto cíle podařilo dosáhnout.

Dotace na nakládání s odpady měly přispět k plnění cílů plánu odpadového hospodářství ČR – šlo například o snižování produkce odpadů, množství biologicky rozložitelného odpadu ukládaného na skládky či zvýšení podílu využití odpadů. Při kontrole byl prověřen vzorek 16 projektů dotovaných z operačního programu Životní prostředí 2007–2013, na které bylo rozděleno přes 400 milionů korun.  

MŽP rozdělilo z OPŽP 2007–2013 téměř 19 miliard korun mezi více než čtyři tisíce projektů. Jednalo se například o výstavby nebo úpravy sběrných dvorů, třídíren odpadů, kompostáren, bioplynových stanic či o rekultivace starých skládek. Jestli však podpořené projekty přispěly k cílům, které si stanovila ČR v nakládání s odpady, resort ani čtyři roky po ukončení programového období nevyhodnotil. MŽP plánuje tento přínos vyhodnotit do konce roku 2018 s odůvodněním, že je nutné počkat na dokončení všech projektů. Projekty ale byly dokončeny nejpozději na konci roku 2015.

Problematické bude i samotné vyhodnocení přínosu konkrétních projektů podpořených z OPŽP 2007–2013. To bude jen formální, protože resort nastavil kritéria, ze kterých se reálný přínos zhodnotit nedá. Jde například o kritéria „objem komunálního odpadu“ nebo „počet podpořených projektů“. Taková kritéria nijak nevypovídají o tom, jak projekty přispěly ke zlepšení stavu odpadového hospodářství v ČR. Na podobu těchto hodnoticích kritérií NKÚ upozornil už v kontrole z roku 2011 Vláda na základě výsledků této kontroly MŽP uložila, aby situaci napravilo a kritéria upravilo. To ale resort do konce kontroly neudělal.

Kontrola také ukázala, že se zpožďuje čerpání evropských peněz z OPŽP 2014–2020. Do doby ukončení kontroly MŽP vyplatilo na projekty 141 milionů korun, což je zhruba jen jeden a půl procenta z celkových peněz určených na projekty týkající se zpracování odpadu pro současné programové období. To je přitom už ve své polovině.

 

Dokument ke stažení:

Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 16/23 (pdf, 583 kB)


 

Reakce MŽP na výsledky kontroly NKÚ k odpadovým projektům financovaným z OPŽP

MŽP se neztotožňuje se závěry NKÚ, kdy podle tvrzení NKÚ nemá vyčíslené přínosy vynaložených prostředků na odpadové projekty z OPŽP 2007-2013. MŽP NKÚ doložilo jednoznačné, vyčíslitelné a měřitelné přínosy ke zlepšení stavu odpadového hospodářství v ČR z těchto projektů. Díky podpořeným projektům z OPŽP 2007-2013 došlo k navýšení:

 

  • množství materiálově využitých odpadů … 344 tis. tun/rok
  • množství tříděných odpadů … 141 tis. t/rok
  • kapacita kompostáren … 448 tis. t/rok
  • množství energeticky využitých odpadů … 648 t/rok
  • množství upravených odpadů … 251 tis. t/rok
  • kapacity svozu separace odpadů … 668 tis. t/rok
  • plochy sběrných dvorů … 282 tis m2
  • kapacity sběrných dvorů … 81 tis. t/rok
  • plochy rekultivovaných skládek … 131 tis. m2

 

Podpořené projekty zcela prokazatelně přispěly k celkovým výsledným hodnotám v oblasti nakládání s odpady v ČR jako např. ke snížení skládkování nebo k vyšší recyklaci. To jasně dokládají data za odpadové hospodářství zejména v oblasti nakládání s komunálním odpadem, kdy klesalo množství odpadů odstraněných na skládkách z 64 % v roce 2009 na 47 % ve 2015 a naopak narůstal sběr, materiálové a energetické využití a recyklace komunálních odpadů od roku 2009 až do roku 2015, konkrétně z 29 % v roce 2009 na 47 % v roce 2015. K pozitivním změnám, ke kterým došlo právě díky OPŽP, jednoznačně přispělo rozšíření a zahuštění sběrné sítě spolu s rozšířením kapacit na materiálové i energetické využití odpadů, jak je uvedeno výše.

Oblast plnění cílů recyklace biologicky rozložitelných odpadů je navíc navázána nejenom na množství dostupných kapacit, ale také na závaznou legislativu. A právě tu se současnému vedení MŽP podařilo od roku 2015 změnit tak, že je aktuálně zavedeno povinné plošné třídění bioodpadu ve městech a obcích, které má mj. přispět k plnění cíle v odklonu biologicky rozložitelných odpadů ze skládek.

Zároveň MŽP změnilo a rozšířilo kritéria hodnocení odpadových projektů v rámci programového období OPŽP 2014-2020. Nastavená kritéria byla zároveň bez problémů schválena Evropskou komisí. Oba programy OPŽP 2007-2013 i nový operační program OPŽP 2014-2020 byly provázány s plány odpadového hospodářství na národní i krajské úrovni. Nastavené cíle a indikátory korespondovaly a korespondují s evropskou odpadovou legislativou a i sama Evropská komise při hodnocení nastavení nového Plánu odpadového hospodářství v ČR pro roky 2015 až 2024 konstatovala adekvátnost nastavení v ČR.

Kontrolní závěr, respektive tisková zpráva NKÚ také bez bližšího vysvětlení či zdůvodnění, které je NKÚ známé, konstatuje zpoždění čerpání evropských peněz z OPŽP 2014–2020.

Stávající vedení MŽP a SFŽP ČR přebíralo v roce 2014 kromě nehotového a neschváleného programu OPŽP 2014-2020 i končící program OPŽP 2007-2013, a to ve stavu hrozící mimořádné ztráty evropských prostředků ve výši 18 mld. Kč. Krizovým řízením zachránilo stávající vedení MŽP všechny prostředky EU ohrožené ztrátou. Jen v oblasti odpadů se podařily v letech 2014 – 2015 realizovat 3 tzv. rychloobrátkové výzvy a díky tomu jsme podpořili dalších téměř 2,5 tisíce projektů v oblasti lepšího nakládání s odpady. Tyto projekty se realizovaly zejména v roce 2015 a i na začátku roku 2016, a je tedy přirozené, že realizace a hlavně financování dalších projektů z výzev již z nového OPŽP nabíhá pozvolněji, mj. dle kapacit trhu a doplňování projektové připravenosti. A bylo to právě také současné vedení MŽP a SFŽP, které dopracovalo nehotový OPŽP 2014-2020 a předložilo Evropské komisi. A kterému Evropská komise v dubnu roku 2015 program OPŽP 2014-2020 schválila, mj. jako druhý program v ČR.  

Zároveň je nutné dodat, že OPŽP 2014-2020 patří mezi nejlépe hodnocené programy, co se týká čerpání, vyhlašování výzev, závazkování prostředků ad.  V OPŽP 2014 – 20 bylo dosud v oblasti odpadů vyhlášeno 9 výzev s alokací 5,4 mld. Kč a jedna další s alokací 800 mil. Kč je plánována pro letošní rok, dvě výzvy jsou otevřené kontinuálně. Další dvě výzvy jsou plánované na rok příští. Program je důsledně realizován v souladu s dlouhodobým harmonogramem tak, aby si investoři / žadatelé mohli naplánovat své investice dle svých kapacit. V proběhlých výzvách v oblasti odpadů je aktuálně registrováno 1696 žádostí s požadovanou podporou EU více než 5,3 mld. Kč. Schváleno bylo doposud 432 žádostí s podporou 1,5 mld. Kč, a tyto projekty postupně vstupují do realizační fáze a průběžného financování. Celkem 151 odpadových projektů s podporou 437 mil. Kč z evropských prostředků má vydané Rozhodnutí o poskytnutí dotace, a proplaceno je 222 mil. Kč.

Samotný program má pak celkově zazávazkovánu téměř třetinu finančních prostředků v objemu více než 20 mld. Kč, na účty příjemcům již byly proplaceny více než 3 mld. Kč.

V žádném případě programu OPŽP 2014-2020 nehrozí ztráta finančních prostředků, jako tomu bylo v roce 2013 v OPŽP 2007-2013, kdy ČR přišla nenávratně o více než 7 mld. Kč.