Více času na podstatné

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu

25.09.2012 15:09

Ministerstvo zemědělství ČR (MZe) poslalo do připomínkového řízení Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích). V návrhu je zapotřebí především reagovat na zkušenosti z praxe při respektování  požadavků vyplývajících pro jednotlivé členské státy ze Směrnice 2000/60/ES Evropského parlamentu a Rady ustavující rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky. Termín připomínek je stanoven na 23. října 2012.

Dále je zapotřebí na základě analýzy právního a skutkového stavu maximálně racionalizovat administrativní procesy v oboru vodovodů a kanalizací a to využíváním elektronické komunikace na všech úrovních a provést úpravy i v ekonomické a investiční oblasti související se změnami preferencí v oblasti výroby i životního stylu.

Významnou změnou je návrh, aby Plán rozvoje vodovodů a kanalizací jednotlivých krajů, který by měl být nově zpracován nejpozději v roce 2014, se stal dokumentem průběžně aktualizovaným. Tímto by flexibilita tohoto plánu umožnila reagovat na rychle se měnící podmínky v rozvoji měst a obcí.

Praxe také ukázala potřebu zapracovat do návrhu očekávané změny po přijetí novely stavebního zákona a změny v souvislosti s novým občanským zákoníkem a kontrolním řádem.

 

V návrhu zákona se především jedná o řešení těchto nejdůležitější problémových okruhů:

- zpřesnění pojmů v případech, kdy se nepodařilo beze zbytku naplnit záměr předkladatele a nápravu nebylo možno řešit ve výkladové praxi a metodickým řízením vodoprávních úřadů,

- změna v pořízení plánů, plány rozvoje vodovodů a kanalizací pro území krajů a změna jejich statutu, neboť praxe ukázala, že tyto plány musí průběžně reagovat na změny související se způsobem života (přesun obyvatel za hranice velkých aglomerací do rodinných domů), ale i ekonomických hodnocení záměrů a vyšších požadavků na kvalitu pitné vody, míru čištění odpadních vod včetně přísnějších požadavků na likvidaci odpadních vod včetně kontroly.  Zmíněný plán na období 10 let tyto požadavky nesplňuje a je tedy žádoucí změna na průběžně aktualizovaný plán zahrnující jak změny stávajícího stavu, tak plánovaného rozvoje,

- snížení administrativní zátěže spojené se stávající evidencí vodovodů a kanalizací, kde bez povinné a jednotné elektronické formy předávání dat nelze dosáhnout hospodárného provozu v této agendě,

- obnovy infrastrukturního majetku vodovodů a kanalizací v oblasti financování a realizace; obnova byla jako nový institut zákona při jeho novele zákonem č. 76/2006 Sb. vymezena plánem financování obnovy vodovodů a kanalizací. Ten vyplynul z požadavku Směrnice 2000/60/ES na samofinancování procesu obnovy. Pojem obnova není v žádném právním předpise uveden, a je tedy žádoucí vymezit tento pojem ve vazbě na daný účel, tedy na výše uvedený plán financování obnovy vodovodů a kanalizací,

- zajištění provozních i ekonomických vazeb u provozně souvisejících  vodovodů a kanalizací různých vlastníků je dáno povinností těchto vlastníků uzavřít písemnou dohodou (smlouvu) o vzájemných právech a povinnostech. Bez takto určených práv a povinností nejsou tito vlastníci, popřípadě jejich provozovatelé, schopni zajistit plynulost a bezpečnost provozu svých vodovodů nebo kanalizací. Vzhledem k četným rozporům vzniklých mezi nimi v průběhu výstavby navazujícího vodovodu nebo kanalizace, nejsou schopni písemnou dohodu uzavřít a požadují rozhodnutí Ministerstva zemědělství. Jsou i vlastníci, kteří než by písemnou dohodu uzavřeli sami, požádají o rozhodnutí ministerstvo, které ji nahrazuje. Pokud vlastníci provozně souvisejících vodovodů a kanalizací budou nuceni písemnou dohodu uzavřít ještě před tím, než si vyberou provozovatele (podmínka pro vydání povolení k provozování), nemůže nastat případ, že by bylo třeba o právech a povinnostech rozhodovat k zajištění odpovědnosti za všechny části systému „vodovod-přípojka-vnitřní vodovod“, „vnitřní kanalizace-přípojka, kanalizace“. Z tohoto důvodu se navrhuje vypustit působnost Ministerstva zemědělství rozhodovat v soukromoprávních vztazích, tedy v případech, kdy nedojde k dohodě u výše uvedených subjektů,

- potřeba úpravy procesů spojených se stávající evidencí nákladů a cen služby dodávky pitné vody a odvádění odpadních vod včetně možnosti jejich kontroly veřejností, spočívající v návrhu zmocnění k vydání vyhlášky Ministerstva zemědělství, která by nahradila dosud platné opatření obecné povahy ze dne 19.9. 2006, kterým vydalo Ministerstvo zemědělství „pravidla pro členění položek výpočtu (kalkulaci) ceny pro vodné a pro stočné včetně struktury jednotlivých položek“. Vyhláška by stanovila příslušná pravidla pro výpočet ceny s přihlédnutím ke zkušenostem z praxe,

- posouzení možnosti zrušení výjimky na zpoplatnění srážkových vod odváděných do kanalizace pro veřejnou potřebu pro v zákoně stanovené plochy, jako je plocha dálnic, místních a účelových komunikací, plochy celostátních a regionálních drah včetně zařízení potřebných k zajištění bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy a plochy zoologických zahrad, případně dílčí úprava těchto výjimek,

-vymezení odpovědnosti za zajištění nouzového zásobování pitnou vodou za krizových situací tím, že se navrhne postup zajištění nouzového zásobování pitnou vodou ve vyhlášce,

- zpřesnění spojené s povinnosti veřejné služby a umožňující vyhlašujícímu správnímu orgánu  převést platbu nákladů s jejím zajištěním na adresáty služby – tedy odběratele s možností  rozhodnout o veřejné službě bez souhlasu vlastníka vodovodu nebo kanalizace pro veřejnou potřebu,

- úpravy v oblasti přestupků a správních deliktů a jejich trestání,

- rozšíření dozorových orgánů v souladu s vodním zákonem o krajské úřady, a

- změny v působnosti orgánů veřejné správy, tyto by se měly týkat obcí (možnost vydat v samostatné působnosti obecně závaznou vyhlášku o použití směrných čísel pro všechny obyvatele v obci), obcí s rozšířenou působností (možnost vydání opatření obecné povahy ve věci omezení dodávky vody v době extrémních klimatických podmínek a povolení výjimky ze zákazu vypouštět do kanalizace ukončené čistírnou odpadních vod vody přes septiky a domovní čistírny odpadních vod). Kraje v samostatné působnosti by měly zabezpečit aktualizaci Plánů rozvoje vodovodů a kanalizací na území kraje a v přenesené působnosti by měly mít možnost měnit a rušit povolení k provozování. Za zásadní se považuje, aby se připravilo a schválilo systémové zajištění nouzového zásobování pitnou vodou a odvádění odpadních vod za krizových situací.

 

Dokumenty ke stažení: materiál, důvodová zpráva, příloha