Více času na podstatné
Národní akční plán Čistá mobilita podpoří CNG
Dnes od 10 hodin proběhne v Praze již páté zasedání pracovní skupiny PLYN k Národnímu akčnímu plánu Čistá mobilita. Výsledkem práce skupiny bude koncem roku 2014 koordinovaná strategie čisté mobility na podporu výzkumu a vývoje v této oblasti pro Českou republiku (ČR), která bude do konce roku 2014 předložena na jednání Vlády ČR. NAP vychází z Národního programu reforem 2013, na základě kterého se vláda rozhodla přijmout Program čisté mobility zaměřený na využití alternativních druhů paliv, lepší kvalitu ovzduší, snížení emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů vznikajících z dopravy. Přijatý program má být také zaměřen na závazky vyplývající z Plánu jednotného evropského dopravního prostoru. Zpracování NAP ČR je současně jedním z nástrojů prosazování státní energetické koncepce.
Mezi účastníky pracovní skupiny patří zástupci ministerstev, akademické sféry, plynárenských společností, investorů plnicích CNG stanic a výrobců vozů na CNG. NAP bude obsahovat část analytickou (vliv dopravy na životní prostředí, pobídky při nákupu čistých vozidel atd.) a část implementační (cíle v oblasti čisté mobility v ČR, infrastruktura, atd.). Podobné národní strategie mají i ostatní členské státy EU.
„Členové Českého plynárenského svazu se věnují celý rok Národnímu akčnímu plánu s velkou pečlivostí, protože podpoří CNG, ať už v rámci výstavby nových plnicích stanic, ale obecně i v dalším rozvoji tohoto alternativního paliva. Je v plném souladu i s novou Směrnicí EU o infrastruktuře alternativních paliv. Podporovat čistou mobilitu je dnes opravdu nevyhnutelné, především z důvodu zlepšení kvality ovzduší.“ uvádí výkonný ředitel ČPS Jan Ruml.
„NAP ČR navazuje i na čerstvě schválenou Směrnici EU o zavedení infrastruktury pro CNG, která má pro Evropu velký význam. Je výrazným signálem pro všechny, provozovatele, výrobce, ale i řidiče, aby se nadále zabývali intenzivněji rozvojem a perspektivou CNG v dopravě,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.
„EU letos připravuje závazný cíl pro dlouhodobou politiku klimatu snížit emise skleníkového plynu oxidu uhličitého CO2 o 40 procent a vozy na CNG mají o 25 až 30 procent méně CO2, podporovat zemní plyn je tedy to nejjednodušší, jak tyto emise snížit,“ říká Jan Žákovec, vedoucí pracovní skupiny PLYN NAP ČR a vedoucí Technického výboru 5 Užití plynu ČPS.
„Zemní plyn má ze všech alternativních paliv největší ekonomické výhody, už zvýšenou nabídku až 65 druhů vozidel, nyní nárůst infrastruktury a jednoznačný přínos pro životní prostředí,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS).
„Nejrychleji budou i u nás ve střednědobém horizontu přibývat vozidla v oblasti dálkové přepravy, tedy kamionové dopravy (LNG), protože tam jsou úspory opravdu markantní a návratnost velmi krátká. V krátkodobém horizontu se očekává dynamický nárůst segmentu osobních CNG vozidel, neboť i největší domácí výrobce právě zahajuje výrobu CNG automobilu, který patří k nejoblíbenějším na trhu,“ dodává Jan Ruml. „Zemní plyn je nejvšestrannější alternativní palivo, na zemní plyn jezdí dnes osobní auta, nákladní automobily, autobusy, ale i popelářské vozy, motorky, trojkolky, tzv. vysokozdvižné vozíky, traktory, letištní tahače, lokomotivy a v Austrálii dokonce i stopadesátitunové silniční vlaky,“ říká Jan Ruml.
Spotřeba CNG v ČR za rok 2013 meziročně vzrostla o 44 procent.
Zdroj: ČPS