Více času na podstatné
MŽP vypořádalo připomínky k novele zákona o ochraně zemědělského půdního fondu
Obecným cílem navrhované novely zákona je zvýšit a zabezpečit ochranu zemědělského půdního fondu. Z podkladů je vyplývá, že materiál bude předložen vládě ČR variantně. Důvodem je rozpor s Ministerstvem průmyslu a obchodu ohledně výjimek z platby odvodů pro plochy průmyslových zón schvalovaných vládou v režimu zákona o investičních pobídkách. K plné shodě nedošlo se Svazem měst a obcí ČR zejména ohledně výjimek z platby odvodů, výpočtu odvodů a ohledně dělení výnosů z odvodů za odnětí zemědělské půdy. Ministerstvo vnitra požadovalo stanovit účinnost zákona až k 1. lednu 2016, rozpor byl odstraněn závazkem zajištění odpovídajícího školení.
Na konci května 20044 vláda ČR projednala další postup ve věci novelizace zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu (ZPF) a rozhodla, že novela zákona o ochraně ZPF znovu zamíří do opakovaného mezirezortního připomínkového řízení. Materiál prošel zkráceným meziresortním připomínkovým řízením s variantním řešením. Buď respektovat vládní návrh schválený v prosinci 2013, tedy pokračovat v notifikačním procesu u Evropské komise, anebo materiál poslat do opakovaného připomínkového řízení, aby se k návrhu novely mohli vyjádřit členové současné vlády. Bezmála všechna ministerstva se přiklonila k druhé variantně. Ministerstvo životního prostředí tak poslalo novelu zákona znovu do mezirezortu.
Při řešení rozporu s Ministerstvem průmyslu a obchodu ohledně výjimek z platby odvodů pro plochy průmyslových zón schvalovaných vládou v režimu zákona o investičních pobídkách nedošlo k úplnému konsenzu, a proto bude materiál předkládán vládě variantně. Varianta I je taková, že ve výpočtu odvodů u staveb pro výrobu, případně skladování související s touto výrobou, umisťovaných na plochách určených k podpoře vyváženého a dynamického hospodářského rozvoje státu, které schvaluje na návrh MPO vláda, se nepoužijí ve výpočtu odvodů ekologické váhy vlivu, tj. koeficient násobení. Varianta II říká to, že odvody pro stavby pro výrobu, případně skladování související s touto výrobou, umisťované na takto definované plochy se nevyčíslují a nepředepisují. Předkladatel, tedy Ministerstvo životního prostředí preferuje variantu č. I.
K plné shodě nedošlo se Svazem měst a obcí ČR zejména ohledně výjimek z platby odvodů, výpočtu odvodů a ohledně dělení výnosů z odvodů za odnětí zemědělské půdy. Co se týče dělení výnosů svaz navrhoval nové rozdělní a to: 75 50 % je příjmem státního rozpočtu, 15 10 % je příjmem rozpočtu Státního fondu životního prostředí České republiky a 10 40 % je příjmem rozpočtu obce, v jejímž obvodu se odnímaná půda nachází. Předkladatel se však domnívá, že požadavek není důvodný, neboť rozdělení odvodů platné od roku 2011 znamenalo navýšení příjmu obcí z odvodů v průměru o 100 % oproti příjmům podle právní úpravy platné do roku 2010.
Ministerstvo vnitra požadovalo stanovit účinnost zákona k 1. lednu 2016, neboť zejména pro územní samosprávné celky je nezbytná dostatečně dlouhá legisvakance. Stejný požadavek uplatnilo Hl. m. Praha. Rozpor byl odstraněn závazkem předkladatele zajistit seznámení pracovníků obecních úřadů obcí s rozšířenou působností s obsahem novely tak, že bude probíhat školení pracovníků ochrany zemědělského půdního fondu krajských úřadů i pracovníků obecních úřadů obcí s rozšířenou působností postupně po jednotlivých krajích. Školení budou po dohodě s pracovníky krajských úřadů prováděna v jednotlivých krajích od října letošního roku a budou ukončena před účinností novely zákona.
Přehled změn novely zákona, další informace a aktuální podklady ke stažení ZDE