Více času na podstatné
Loni pasažéři v letecké dopravě vyprodukovali 5,2 milionu tun odpadu
Za rok cestující letecké přepravy „vyrobí“ 5,2 milionu tun odpadu, jehož likvidace stojí 500 milionů dolarů. Některé aerolinie i letiště sází na recyklaci, která může zlepšit jejich pověst u zákazníků.
Plastový odpad dominuje během podávání jídla za letu. K tomu přičtěme malé lahvičky od vína, plechovky od nealkoholických nápojů a piva, zubní kartáčky s minipastou, odpad, který vznikne během letu na toaletách.
V loňském roce pasažéři v osobní letecké dopravě vyprodukovali 5,2 milionu tun odpadu, který z velké části skončí na netříděné skládce nebo ve spalovnách. Vyplývá to z údajů Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), která zastupuje 263 aerolinií, jež provozují 83 procent mezinárodní letecké přepravy.
Jak upozornil britský list Guardian, množství odpadků odpovídá hmotnosti 2,6 milionu aut a za posledních 15 let se toto číslo zdvojnásobilo. V momentě, kdy letadlo přistane, se fakticky celé musí „vysypat“.
Letecký průmysl se musí kromě emisí skleníkových plynů, které stoupají s tím, jak roste počet pasažérů, vyrovnat i s rostoucím množstvím netříděného odpadu. Jeho likvidace sektor vyjde ročně na 500 milionů dolarů (12,5 miliardy korun).
Některá letiště se snaží odpad recyklovat. Madridské letiště Barajas hodlá do poloviny roku 2020 získat zpět až 80 procent odpadu zavedením kontejnerů na tříděný odpad. Pomoci má také instruktáž palubního personálu Iberia Airlines, jak odpadky po pasažérech třídit.
Program počítá rovněž se zavedením balení jídla, které bude mít co nejméně odpadu, a také s opětovně použitelnými příbory. Lepší poskytování dat o preferencích pasažérů by mělo snížit množství jídla, které se na palubách letounů přepravuje.
Zdroj: https://www.euro.cz