Více času na podstatné
Komise chce další snížení emisí CO2 z osobních aut a dodávek
Komise 11. 7. 2012 předložila kontroverzní návrhy, jež by měly do roku 2020 napomoci „dále výrazně snížit emise CO2 z nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel".
Pozadí
V současnosti platí 2 normy: nařízení č. 443/2009 (jež se týká snižování emisí CO2 z osobních automobilů) a nařízení č. 510/2011 (týkající se lehkých užitkových vozidel, tzv. dodávek). Pro osobní automobily dnes platí závazný cíl průměrných emisí z nových automobilů (vyráběných jedním výrobcem) 130 g/CO2/km. Dosaženo by jej mělo být v roce 2015 (v roce 2011 průměrné emise z nových automobilů činily 135,7 g/CO2/km). V případě dodávek by mělo být dosaženo cíle průměrných emisí z nových vozů 175 g/CO2/km v roce 2017 (v roce 2010 - poslední rok, pro který jsou k dispozici údaje - tato hodnota činila 181,4 g/CO2/km).
Půdu pro nové návrhy podle Komise dostatečně připravila tematická veřejná konzultace či diskuse na úrovni skupiny na vysoké úrovni CARS21.
Klíčové body
Nové návrhy počítají s tím, že průměrné emise z nových osobních automobilů se do roku 2020 sníží o 27 % (oproti roku 2015) na 95 g/CO2/km a průměrné emise z nových dodávek dosáhnou 147 g/CO2/km (o 27 % (oproti roku 2015). Výjimkou z těchto požadavků by měli disponovat pouze výrobci, kteří vyrábějí nejvýše 500 vozů ročně. (Tzv. superkredity by měli moci do roku 2020 - stejně jako dnes do roku 2016 - získat výrobci, kteří vyrábějí /také/ vozidla s emisemi do 50 g/CO2/km, tedy např. elektromobily.)
Komise tvrdí, že z nové legislativy budou mít prospěch jak spotřebitelé, tak výrobci. První proto, že ušetří na provozu svých vozidel, druzí údajně proto, že nová regulace podpoří „inovace a konkurenceschopnost v evropském automobilovém průmyslu" (sic!), neboť „potřebná technologie je (...) již k dispozici a její náklady jsou podstatně nižší, než se dříve předpokládalo".
Každé nové auto by podle Komise mělo svému majiteli v prvním roce ušetřit v průměru 340 € na nákladech na pohonné hmoty, za celou dobu životnosti vozu (13 let) pak celkem 2904-3836 € (ve srovnání s cílem pro rok 2015, v závislosti na ceně pohonných hmot), při odečtení potenciálních vyšších pořizovacích nákladů 2000 €. U dodávek by analogické úspory měly činit 400 €, resp. 3363-4564 €, resp. 2500 €.
Celkově by spotřebitelé měli na pohonných hmotách ušetřit cca 36 mld. € ročně. Nadto se odhaduje, že stanovené cíle by mohly zvýšit HDP EU o 12 mld. € ročně a výdaje na zaměstnanost o 9 mld. € ročně. Do roku 2030 by mělo být možné ušetřit 160 mil. t ropy - v cenách roku 2012 přibližně 70 mld. € - a přibližně 420 mil. t CO2.
Sporné body
Předložené návrhy bezprostředně po jejich uveřejnění rozporovala organizace reprezentující výrobce automobilů (ACEA), neboť je považuje za přísné. Environmentalistické organizace (např. Greenpeace, T&E plus někteří poslanci EP) naopak tvrdí, že navržené cíle jsou stále velmi „měkké" (Greenpeace např. tvrdí, že cíl pro osobní automobily by bylo možné stanovit i na 60 g/CO2/km).
Spotřebitelé (BEUC) návrhy přivítali. Komise údajně dokázala, že je možné současně vyjít vstříc spotřebitelům (resp. nepřenést na ně náklady regulace) a současně podporovat inovace v automobilovém průmyslu.
Předpokládaný další vývoj
Oba legislativní návrhy budou předmětem spolurozhodovací procedury Rady a EP.
EP již dříve žádal Komisi, aby krom cílů pro rok 2020 stanovila také cíle pro rok 2025. Komise o nich ale nehodlá diskutovat, dokud nebude jasno o závazcích, jež jsou předmětem právě předložených návrhů. Připustila nicméně, že do konce roku 2012 uveřejní alespoň relevantní nezávazné sdělení.
Odkazy
- Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EC) No 443/2009 to define the modalities for reaching the 2020 target to reduce CO2 emissions from new passenger cars (COM(2012)393)
- Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EU) No 510/2011 to define the modalities for reaching the 2020 target to reduce CO2 emissions from new light commercial vehicles (COM(2012)394)
- Další snižování emisí CO2 z osobních aut a lehkých užitkových vozidel - plus pro klima, spotřebitele, inovace i zaměstnanost
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 ze dne 23. dubna 2009,kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 510/2011 ze dne 11. května 2011,kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nová lehká užitková vozidla v rámci integrovaného přístupu Unie ke snižování emisí CO2 z lehkých vozidel
- Komise: Veřejná konzultace
- Competitive Automotive Regulatory System for the 21st century
- Climate action: Questions and Answers on the proposals to reduce CO2 emissions from cars and vans further by 2020
Zdroj: Euroskop.cz