Více času na podstatné
Komentář MŽP k navrhované novele nařízení vlády 61/2003 Sb.
EXKLUZIVNĚ Redakce www.Tretiruka.cz požádala Ministerstvo životního prostředí o komentář k aktuálně připravované novele nařízení vlády č. 61/2003 o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech. Podotýkáme, že návrh vládního nařízení je v otázce přílohy č. 7 (nejlepší dostupné technologie v oblasti zneškodňování odpadních vod a podmínky jejich použití) předkládán vládě ve dvou variantách. První varianta reflektuje návrh MŽP, tedy vypuštění číselných hodnot (zrušení BAT) a druhý návrh zachovává platné znění přílohy č. 7. V komentáři MŽP uvádí, že zvolení právní úpravy je ponecháno na rozhodnutí vlády.
Komentář MŽP k navrhované novele NV 61/2003:
MŽP připravilo Návrh nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech zejména proto, aby byla zajištěna transpozice Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/39/EU z 12. srpna 2013, kterou se mění směrnice 2000/60/ES a 2008/105/ES, pokud jde o prioritní látky v oblasti vodní politiky, a také kvůli naplnění požadavků tzv. ekoauditu.
Náprava obcházení použití nejlepších dostupných technologií (BAT)
Vodoprávní úřad je při stanovování emisních limitů v povolení k vypouštění městských odpadních vod do vod povrchových a do kanalizace vázán povinností použít tzv. kombinovaný způsob výpočtu limitů. Stanovené hodnoty emisních limitů by přitom neměly být přísnější než hodnoty dosažitelné za použití tzv. nejlepších dostupných technologií (BAT). BAT jsou v platném nařízení vlády specifikovány jednak slovním popisem technologií, jednak číselnými hodnotami. Ty by měly popisovat kvalitu odpadní vody, která je vyčištěna uvedenými technologiemi, přičemž rozhodující má být faktické použití technologií. Uvedení číselných hodnot však v praxi mnohdy vede k tomu, že jsou emisní limity automaticky stanovovány na úrovni odpovídající hodnotám BAT, kombinovaný přístup výpočtu není aplikován a takto stanovené limity jsou plněny i bez aplikace nejlepší dostupné technologie. Tento postup je proto v rozporu s platnou právní úpravou obsaženou jak ve vodním zákoně, tak v Rámcové směrnici o vodách, kterou vodní zákon a nařízení vlády transponuje. Popsaná praxe navíc významně omezuje možnost dosažení dobrého stavu vod, základního cíle zakotveného Rámcovou směrnicí o vodách. Na tento stav je dlouhodobě upozorňováno ze strany správců povodí i ombudsmana. Ministerstvo proto navrhuje zrušit číselné hodnoty popisující BAT, neboť nemají oporu v evropském právu a neodpovídají ani úrovni čištění dosahované stávajícími technologiemi. K tomuto návrhu MŽP byla zpracována dílčí RIA. Návrh vládního nařízení je v této otázce (příloha č. 7) předkládán MŽP vládě ve variantních řešeních. První varianta reflektuje návrh MŽP, tedy vypuštění číselných hodnot, druhý návrh zachovává platné znění přílohy č. 7 nařízení vlády č. 61/2003 Sb. Zvolení právní úpravy je ponecháno na rozhodnutí vlády.
Zpřísnění čištění městských odpadních vod
Dle návrhu MŽP by mělo dojít i ke změně vyvolané nutností transpozice článku z evropské směrnice o čistění městských odpadních vod. MŽP mimo jiné navrhuje, aby veškeré městské odpadní vody odváděné stokovými soustavami z aglomerací o velikosti nad 2000 EO (ekvivalentních obyvatel) byly před vypouštěním do povrchových vod podrobeny čištění minimálně na úroveň emisních standardů odpovídajících velikosti aglomerace.
Komentář: Města a obce nad 2000 EO mohou stát před řešením dvou typů situací.
1) Pokud v aglomeraci existuje více ČOV, např. jedna velká a jedna malá. Z dikce Směrnice 91/271 EHS plyne a vždy plynulo (jen nebylo v národní legislativě dostatečně zdůrazněno), že, jak velká ČOV, tak malá ČOV musí vypouštět odpadní vody minimálně v kvalitě požadované Směrnicí pro danou velikost aglomerace. V současnosti bývá zvykem, že limity pro malou ČOV jsou méně přísné a požadavky Směrnice neplní. V takovém případu bude třeba dovybavit těchto několik malých ČOV velikosti pod 2000 EO potřebnou technologií, nebo OV, jež na ně v současnosti tečou, přesměrovat na velkou, dostatečně technologicky vybavenou ČOV. V ČR se to týká asi 10 aglomerací z celkových zhruba 600 aglomerací nad 2000 EO.
2) Volné výusti kanalizace u aglomerací nad 2000 EO, které by už dávno měly být napojené na stávající ČOV, ale nejsou. To se týká asi 60 aglomerací a jednotek procent v nich žijících obyvatel, tj. jejich napojení na stávající ČOV v aglomeraci nebude ve většině případů vyžadovat zvýšení kapacity ČOV.
Zdůrazňujeme tedy, že v žádném z uvedených případů nejde o novinku, spíše o starou liknavost ze strany provozovatelů ČOV. Ani jeden z těchto problémů by tedy neměl mít významný vliv na stávající ČOV v aglomeracích nad 2000 EO, kterých je stejně jako aglomerací této velikosti, tedy zhruba 600. Případné investice budou úměrné investicím do dostavby kanalizace a přivaděčů na ČOV.
Související:
- SOVAK ČR k návrhu Ministerstva životního prostředí na vypuštění přílohy č. 7 v rámci náhrady nařízení vlády č. 61/2003 Sb. (SOVAK ČR, 23.10.2015)
- Dlouhý: Věříme, že postoj Vlády ČR nebude totožný s pohledem odboru MŽP (Vodarenstvi.cz, 23.10.2015)
- Otevřený dopis Prof. Ing. Jiřího Wannera, DrSc. k procesu přípravy nového nařízení vlády o limitech znečištění povrchových a podzemních vod (SOVAK ČR, 23.10.2015)
- Připravované zákony mohou výrazně zdražit ceny vody (Naševoda.cz, 23.10.2015)
Zdroj: tiskové oddělení MŽP ze dne 27.10.2015