Vlastní návrh dle EK aktualizuje v souladu s nejnovějšími doporučeními Světové zdravotnické organizace (WHO) stávající hygienické normy. Zároveň má návrh poskytnout orgánům veřejné správy pravomoci pro lepší řešení rizik spojených s dodávkami vody a lepší komunikaci se znečišťovateli a poskytuje prostředí pro zajištění práva spotřebitelů na větší informovanost a přehled o účinnosti dodávek vody. Návrh také cílí ke zvýšení úrovně oběhového hospodářství včetně tlaku na účinné využívání zdrojů – zejména snižováním spotřeby energie a vody. Návrh též podporuje používání kohoutkové vody, napomáhá její propagaci a tak přispívá ke snižování používání plastových lahví.
Přestože předložený návrh je otevřen k připomínkám odborné veřejnosti až do konce března, evropská asociace provozovatelů vodohospodářské infrastruktury EurEau již nyní deklaruje hlavní teze připomínek k předloženému návrhu revize směrnice, se kterými se SOVAK ČR plně ztotožňuje.
Přístup založený na monitoringu a posuzování rizik
Návrh revize Směrnice znamená další posun kontroly kvality pitné vody směrem k monitoringu rizik, tak jak jej do praxe nyní zavádí i ČR. Za pozitivní lze hodnotit, že návrh příslušného článku Směrnice nechává poměrně široké pole pro jednotlivé členské státy na samotný způsob implementace do národní legislativy.
Článek 8: Posouzení rizik zdrojů pitné vody
Evropská unie nedefinuje způsob krytí nákladů spojených s kontrolou kvality zdrojů. Návrh tohoto článku tak bude znamenat další nárůst počtu vzorků a nákladů na jejich analýzy, které ponesou provozovatelé vodohospodářské infrastruktury.
Článek 9: Posouzení rizik distribuce
Je nutné vyjednat definovanou časovou lhůtu pro schválení zpracovaného monitoringu rizik odpovědnými orgány.
Článek 10: Zhodnocení rizik distribuce
Tento článek představuje novou povinnost pro provozovatele vodohospodářské infrastruktury v otázce potenciálního výskytu rodu bakterií legionella ve studené i teplé vodě. Přitom již dnes v řadě zemí je tato problematika řešena, například v Německu či v České republice. Při překročení nejvyšší mezní hodnoty musí provozovatel provést hodnocení rizika a informovat ostatní dotčené strany. Ve Spojeném království se kontrola přítomnosti bakterií rodu legionella řeší právní úpravou odlišnou od požadavků směrnice. Je nutné v případě zavedení plošného monitoringu provést podmínění stanovením dostatečného přechodného období.
Původní článek 10.a: Materiály přicházející do styku s vodou
Bohužel, revize v této oblasti znamená rezignaci na prosazování jednotného rámce kontroly materiálů a látek, které přicházejí do styku s pitnou vodou. Tento návrh je rozhodně negativní, a přestože umožní vyšší konkurenci na trhu vodárenských výrobků, není z pohledu spotřebitele příznivý a může znamenat i potenciální zvýšení rizika kontaminace právě z důvodů použití materiálů a látek, které nejsou pro dlouhodobý kontakt s pitnou vodou vhodné.
Článek 12: Zákaz dočasných výjimek
Návrh v tomto bodě je možné hodnotit jako zásah do zásad subsidiarity a proporcionality Evropské unie.
Článek 13: Přístup k vodě
Zavedení termínu „volný přístup" předpokládá, že poskytování pitné vody v konkrétní míře by mělo být bezplatné, což je v rozporu například s principy, které zavádí Rámcová směrnice o vodách.
EurEau (a návazně i SOVAK ČR) se bude i nadále revizí Směrnice o pitné vodě intenzivně zabývat a přinášet nejnovější informace a stanoviska k procesu přijímání této revize.
Ing. Ondřej Beneš, Ph.D., MBA, LL.M.
e-mail: benes@sovak.cz
Ing. Radka Hušková,
e-mail: radka.huskova@pvk.cz
Ing. Filip Wanner, Ph.D.
e-mail: wanner@sovak.cz
Zdroj: SOVAK ČR