Více času na podstatné
Jak prověřit jednotlivé články normy? část I.
a. Co kontrolujeme v jednotlivých požadavcích normy ISO 14001
Část 4.1 Obecné požadavky na systém EMS
Kontrolní otázky:
- Byly při plánování a zavádění systému EMS zohledněny povinnosti organizace (právní a další požadavky, např. rozhodnutí orgánů státní správy, technické normy);
- byly při plánování a zavádění systému EMS zohledněny skutečné environmentální dopady a aspekty souvisící s minulým a současným provozem organizace;
- byl při plánování a zavádění systému EMS zohledněn současný stav řízení environmentálních dopadů organizace a specifické místní podmínky, včetně příčin vzniku nehod, havárií, účinnosti následně přijatých opatření;
- byly definovány vzájemné vztahy mezi stávajícími systémy řízení organizace a systémem environmentálního řízení;
- jsou v současné dokumentaci zohledněny environmentální aspekty a předcházení či omezování jejich dopadů;
- zabývá se organizace začleňováním environmentálních úvah do návrhů svých produktů a dalších činností (marketing, navazující služby);
- jak dalece je přijatelná environmentální úroveň stávajících provozních metod a postupů, s nimi souvisejících služeb a jejich výstupů;
- byl stanoven a definován rozsah zaváděného systému EMS, je součástí tohoto stanovení také odhad nároků na zdroje (finanční, lidské) pro fungování;
- existují nástroje pro sledování úrovně vnějších vztahů (příjem stížností a podnětů, povědomí o veřejném mínění);
- jsou v organizaci k dispozici postupy pro získávání environmentálních dat, jejich zaznamenávání, práci s nimi a jejich uchovávání;
- byl brán v úvahu úplný rozsah provozních podmínek včetně havarijních situací;
- bylo provedeno úvodní přezkoumání a byly výsledky úvodního environmentálního přezkoumání zdokumentovány?
Část 4.2. Environmentální politika
Kontrolní otázky
- Je environmentální politika formulována pochopitelně, stručně a jednoduše, má písemnou podobu, schválilo ji vedení a je schválení dokumentováno?
- Je zřetelné, kterých činností, výrobků a služeb či aspektů se týkají závazky politiky?
- Obsahuje politika takové závazky, které umožní její dlouhodobou platnost?
- Stanoví politika způsob plnění závazku neustálého zlepšování a prevence znečištění?
- Jak se politika věnuje povinnosti plnit požadavky právních předpisů a jiné?
- Jak jsou s politikou seznamováni všichni zaměstnanci a smluvní partneři (jak stávající, jak noví), jak jim byla vysvětlena a jak byli vyzváni k jejímu aktivnímu naplňování?
- Jakým způsobem je politika dostupná veřejnosti?
- Umožňuje politika konkretizaci záměrů do podoby cílů a cílových hodnot a sestavení programů EMS?
Část 4.3. Plánování
Článek 4.3.1. Environmentální aspekty
Kontrolní otázky
- Je vytvořen a používán postup pro identifikaci a hodnocení environmentálních aspektů a s nimi souvisejících dopadů činnosti organizace na životní prostředí?
- Je vytvořen a používán postup pro identifikaci a hodnocení environmentálních aspektů a s nimi souvisejících dopadů u dodávek od externích dodavatelů pro organizaci?
- Je veden registr významných environmentálních aspektů? Jak často je aktualizován? Kdy proběhla jeho poslední aktualizace?
- Byla určena kritéria významnosti aspektů a dopadů a jsou podle nich dopady klasifikovány. Jsou v nich zohledněny i specifické požadavky zákazníků a veřejnosti?
- Existují postupy pro hodnocení environmentálních aspektů a dopadů do budoucna plánovaných činností a nových produktů?
- Je registr informačním zdrojem pro rozhodování o dalších systémových krocích?
Článek 4.3.2. Požadavky právních předpisů a jiné požadavky
Kontrolní otázky
- Jak jsou zjišťovány právní a jiné povinnosti organizace (kdo to dělá, z jakých zdrojů, s jakým výstupem)?
- Je veden registr právních a dalších požadavků nebo pouze předpisů, jakým způsobem je dokumentován?
- Jsou sledovány specifické požadavky zákazníků, odvětvové, popř. regionální požadavky (dohody) a jak?
- Je vytvořen postup pro identifikaci změn právních a dalších požadavků při změnách předpisů a smluv?
- Je prováděno hodnocení důsledků změn požadavků do činnosti na všech pracovištích?
- Je určen odpovědný pracovník, který v předstihu informuje vrcholové vedení o chystaných změnách?
- Seznamuje podnik své zaměstnance s právními a dalšími požadavky?
Článek 4.3.3. Cíle, cílové hodnoty a program(-y)
Kontrolní otázky k Cílům
- Vycházejí cíle ze zjištění úvodního přezkoumání, auditů EMS, závazků politiky, registru významných aspektů a požadavků a jsou s nimi v souladu?
- Podíleli se pracovníci odpovědní za plnění cílů na jejich upřesnění?
- Do jaké organizační úrovně řízení se promítla odpovědnost za plnění cílů v rámci organizace?
- Jsou stanoveny cílové hodnoty pro stanovení dosažení cílů co do kvalitativního, kvantitativního a časového hlediska?
- Jak často probíhá kontrola plnění jednotlivých cílů?
- Je hodnocení plnění předmětem interních auditů, a je přezkoumáno vedením?
- Jsou cíle v dalším cyklu vedením aktualizovány?
Kontrolní otázky k programům
- Jsou formulovány samostatné programy pro dosažení environmentálních cílů?
- Kdo zodpovídá za zpracování, realizaci a dohled nad plněním programů?
- Je realizace programů technicky, finančně a personálně zabezpečena?
- Jsou součástí programů harmonogramy plnění jednotlivých dílčích etap?
- Obsahují programy konkrétní určení odpovědnosti za realizaci jednotlivých kroků?
- Jsou formulovány samostatné programy pro environmentální řízení nových záměrů a produktů?
Část 4.4. Zavedení a provoz
Článek 4.4.1. Zdroje, úlohy, odpovědnost a pravomoc
Kontrolní otázky
- Jmenovalo vrcholové vedení svého zástupce a vybavilo ho potřebnými pravomocemi?
- Je hierarchie environmentální odpovědnosti podchycena v organizační struktuře úplně a jednoznačně?
- Jsou definovány odpovědnosti pracovních míst a funkcí ovlivňujících životní prostředí, především těch s vyšším rizikem negativních dopadů na životní prostředí?
- Jsou stanovena kritéria hodnocení cílových hodnot chování pro jednotlivé funkce?
- Znají všichni zaměstnanci odpovědnostní strukturu, a to především v případě mimořádných událostí?
- Zajišťuje management všech úrovní v rámci svých kompetencí dostupnost potřebných prostředků a zdrojů k dosahování environmentálních cílů a dalším aktivitám ve své působnosti?
- Jak je dokumentováno seznamování pracovníků s jejich úlohami, odpovědnostmi a kompetencemi pro systém EMS?
Článek 4.4.2. Odborná způsobilost, výcvik a povědomí
Kontrolní otázky
- Je zajištěna nutná odborná způsobilost zaměstnanců podle speciálních požadavků právních předpisů?
- Existují postupy pro zjišťování potřeb environmentálního výcviku, vychází z právních požadavků a environmentálních rizik?
- Odpovídají vědomosti zaměstnanců přiděleným odpovědnostem?
- Jsou zaměstnanci poučeni o vlastní úloze a odpovědnosti při naplňování environmentální politiky?
- Jsou zaměstnanci poučeni o možných následcích nedodržení stanovených pracovních postupů?
- Jsou vytvořeny postupy pro informování nových zaměstnanců o environmentálních vlivech jejich činností?
- Procházejí zaměstnanci výcvikem chování při mimořádných událostech (absolvují havarijní cvičení)?
- Jsou poučováni a cvičeni i pracovníci subdodavatelů?
- Jsou o poučení, výcviku a jejich výsledcích vedeny záznamy?
Článek 4.4.3. Komunikace
Kontrolní otázky
- Je vypracován postup pro přenos a koordinaci informací k environmentálním otázkám?
- Umožňuje organizační struktura přijímání zpětných podnětů?
- Je vypracován postup pro přijímání a řešení podnětů zaměstnanců i externích stran?
- Jsou podněty dokumentovány?
- Je vypracován postup pro komunikaci s externími stranami (veřejnost, veřejná správa, zákazníci, dodavatelé) o environmentálních aspektech a profilu organizace?
- Je rozhodnutí o komunikaci s externími stranami dokumentováno?
- Jak častá je komunikace o environmentálních otázkách na poradách v organizaci (od vrcholového vedení až po provoz)?
- Je kontrolována efektivnost komunikačních postupů?
Článek 4.4.4. Dokumentace
Kontrolní otázky
- Je dokumentace EMS integrována se stávající dokumentací?
- Jsou dokumentovány odpovědnosti pracovních míst a funkcí ovlivňujících životní prostředí?
- Jsou činnosti ovlivňující životní prostředí řízeny dokumentovanými pracovními postupy?
- Je kontrolováno dodržování dokumentovaných pracovních postupů?
- Je uplatňován jednotný postup pro případ nedodržení pokynů dokumentace?
Článek 4.4.5. Řízení dokumentů
Kontrolní otázky
- Jsou schváleny postupy pro vytváření a udržování dokumentace EMS?
- Je součástí těchto postupů identifikace, kontrola a uvolňování dokumentů?
- Mají zaměstnanci přístup k dokumentaci EMS, kterou potřebují při své činnosti?
- Je okamžitě odstraňována neplatná dokumentace?
- Je dokumentace datovaná a obsahuje data revizí?
- Je z dokumentace na první pohled zřejmé, čeho a jaké činnosti se týká (je identifikovatelná)?
- Je dokumentace vedena systematicky?
- Je dokumentace archivována po stanovené časové období?
Článek 4.4.6. Řízení provozu
Kontrolní otázky
- Je v rámci řízení provozu věnována pozornost činnostem a procesům, které mohou mít významné negativní environmentální dopady a jsou při řízení provozu respektovány stanovené provozní postupy?
- Jsou činnosti a procesy ovlivňující životní prostředí řízeny dokumentovanými pracovními postupy?
- Je kontrolováno dodržování těchto dokumentovaných pracovních postupů zaměstnanci?
- Jsou při rozhodování o změnách (např. projektování, instalace, údržba, vyřazení z provozu, demontáž a likvidace zařízení) zvažovány environmentální aspekty zamýšlených změn?
- Bere se při výběru dodavatelů v úvahu jejich environmentální chování?
- Jsou smlouvy (se zákazníky a dodavateli) zkoumány z hlediska environmentálních aspektů?
- Je zajištěn dohled nad dodavateli, kteří vykonávají činnosti (služby) s možnými významnými dopady na životní prostředí?
- Jsou při zásobování (nakupování výrobků a služeb) zvažovány environmentální souvislosti?
- Je vytvořen postup pro informování dodavatelů a smluvních partnerů o požadavcích na environmentální parametry jejich činností, výrobků a služeb?
- Je zajištěno, aby při návrhu nového výrobku byl hodnocen jeho životní cyklus s ohledem na šetrný vztah k životnímu prostředí?
Článek 4.4.7. Havarijní připravenost a reakce
Kontrolní otázky
- Jsou prováděny analýzy rizik možných havárií, havarijních a mimořádných stavů vyplývajících z činnosti a existence organizace?
- Jsou po identifikaci a vyhodnocení rizika havárie dělána preventivní opatření k jeho zmírnění?
- Jsou vytvořeny plány pro situace ohrožení, které obsahují informace o možných environmentálních dopadech a pokyny jak jim předejít nebo je omezit?
- Byly při tvorbě těchto plánů zohledněny environmentální dopady již vzniklých mimořádných událostí?
- Jsou tyto plány prověřovány (nácvik), aby se zkontrolovala jejich účinnost?
- Jsou na všech rizikových pracovištích stanoveny a k dispozici postupy a prostředky pro prevenci a likvidaci havárií?
- Je průběžně aktualizováno operativní spojení na kontaktní osoby a místa pro případ havárie?
- Je pravidelně prověřována funkčnost havarijních a záchranných prostředků?
- Jsou poplachové a havarijní plány sladěny s vnějšími poplachovými a havarijními plány (obce, města, kraje, jiných organizací)?
Část 4.5. Kontrola a nápravná opatření
Článek 4.5.1. Monitorování a měření
Kontrolní otázky
- Jaké jsou v organizaci stanoveny indikátory environmentálního profilu a jeho kriteria?
- Jsou měřeny, zaznamenávány a hodnoceny stanovené provozní parametry procesů a klíčové znaky provozu?
- Jsou získané údaje environmentálních dopadech provozu (jednotlivé emise a spotřeby) a jsou porovnávány s platnými limity?
- Jsou získané environmentální údaje využívány k hodnocení plnění cílových hodnot?
- Jsou v podniku sledovány náklady a přínosy environmentálních činností?
- Dokladují dodavatelé povinných měření svoji způsobilost pro tuto činnost?
- Jsou vlastní měřící přístroje a prostředky metrologicky verifikovány (kalibrace, ověření) a je o tom záznam?
Článek 4.5.2. Hodnocení souladu
- Jsou v podniku zjišťovány povinnosti vyplývající z požadavků právních předpisů, rozhodnutí a povolení i z požadavků externích stran?
- Je pravidelně vyhodnocováno plnění výše uvedených požadavků?
- Jsou z těchto vyhodnocování vedeny záznamy?
- Je zjištěné neplnění požadavků řešeno jako neshody systémem EMS?
Článek 4.5.3. Neshoda, opatření k nápravě a preventivní opatření
Kontrolní otázky
- Je stanovena pravomoc a odpovědnost za vyhledávání neshod?
- Kdo zahajuje nápravná a preventivní opatření?
- Jsou pro tuto činnost vytvořeny provozní postupy?
- Je v nich zakotvena povinnost vyhledat a odstraňovat příčiny neshody?
- Je v rámci nápravy neshod měněna příslušná dokumentace?
- Je v případě zjištěné neshody hodnoceno i environmentální riziko?
Článek 4.5.4. Řízení záznamů
Kontrolní otázky
- Umožňují záznamy prověřit fungování a výsledky systému EMS?
- Jsou záznamy využívány pro zjišťování odpovědnosti za vznik neshody?
- Jak je regulován přístup k záznamům?
- Je stanoveno, kde a jak dlouho budou záznamy uloženy?
- Jsou porovnávány záznamy o nakupovaných závadných látkách s informacemi v registru aspektů?
- Jsou v rámci personálního řízení vedeny záznamy o realizovaném výcviku zaměstnanců v oblasti životního prostředí?
Článek 4.5.5. Interní audit
Kontrolní otázky
- Je zpracován program a auditů a plány dílčích auditů?
- Je program auditů dostatečný, nevyhýbá se problémům?
- Jsou auditoři organizačně nezávislí na činnosti prověřovaného pracoviště?
- Jsou interní audity zaměřeny na dodržování požadavků EMS v běžné praxi organizace?
- Jsou představitelé prověřovaných pracovišť včas informováni o termínu a zaměření auditu?
- Je po každém auditu vydána závěrečná zpráva?
- Jsou zjištění z auditu promítnuta do neshod a procesu řešení neshod?
- Je vyhodnocována kvalita provedení auditů a kvalifikace auditorů?
- Obdrží závěrečnou zprávu představitelé prověřovaných pracovišť a zástupce vedení pro EMS?
- Jsou s představiteli prověřovaných pracovišť projednány výsledky interního auditu?
- Podílí se představitelé prověřovaných pracovišť na přípravě nápravných a preventivních opatření?
- Je plánován následný interní audit k ověření účinnosti přijatých nápravných opatření?
Část 4.6. Přezkoumání vedením
Kontrolní otázky
- Je EMS pravidelně přezkoumáván a jak často?
- Jsou předmětem přezkoumání výsledky interních auditů a nápravných a preventivních opatření?
- Jsou uplatněny všechny povinné vstupy informací pro přezkoumání vedením?
- Hodnotí vrcholové vedení potřebu změnit environmentální politiku a cíle vzhledem ke změně okolností?
- Přihlíží při tom vedení podniku k názorům zainteresovaných stran?
- Je v případě mimořádné události přezkoumána vedením příslušná část systému EMS?
- Jak vhodný a úplný je environmentální profil organizace?
- Jsou zaznamenány výsledky přezkoumání?