Více času na podstatné
IKEA dává nábytku druhou šanci
Severské země jsou pověstné svým blízkým vztahem k přírodě a životnímu prostředí. Není tomu jinak ani u švédské nábytkářské společnosti IKEA, která má šetrnost a ohleduplnost k životnímu prostředí vepsané přímo do své DNA. Svému vztahu k životnímu prostředí a mnohému dalšímu se bude věnovat příspěvek firmy na konferenci PVO 2016, která proběhne 24. a 25. října.
Svou vizi, jak se stát inspirací pro miliony lidí v oblasti udržitelného života, si IKEA vytyčila v roce 2012 ve strategii Lidé a Planeta. Do roku 2020 chce dosáhnout výrazného posunu ve třech hlavních oblastech – nabízet chytrá řešení a produkty pro šetrnější život v domácnostech, vyrábět 100 % energie, kterou IKEA celosvětově spotřebuje, z obnovitelných zdrojů a vytvářet podmínky pro lepší každodenní život lidí i celých komunit.
Součástí strategie společnosti IKEA je také usilovat o minimalizaci odpadu ve svém podnikání a co nejvíc mu na každodenní bázi předcházet. K tomu jsou od roku 2000 zřizovány ve všech obchodních domech tzv. Recovery oddělení, která dávají vrácenému, poškozenému či použitému nábytku nový život a vrací jej znovu do oběhu.
IKEA a její investice pro udržitelnou budoucnost:
- 1 miliarda eur na omezení změn klimatu, z toho 600 milionů eur na obnovitelné zdroje.
- Do roku 2020 chce IKEA produkovat tolik energie z obnovitelných zdrojů, kolik celosvětově spotřebuje.
- 50 % dřeva je z udržitelných zdrojů[1], do 2020 chce IKEA dosáhnout 100 %.
- Od září 2015 pochází 100 % bavlny z udržitelnějších zdrojů.
- Od září 2015 nabízí IKEA ve svých obchodních domech pouze LED osvětlení. To spotřebuje o 85 % méně energie než klasické žárovky a má životnost až 20 let.
Chytrá dílna, která dává produktům nový život
Recovery oddělení je součástí širší myšlenky tzv. cirkulární ekonomiky. IKEA je členem celosvětové platformy Circular Economy 100. Ta dává podnět společnostem, aby minimalizovaly odpad a nahradily jej systémem oprav, dalšího využití produktů či recyklací. Má za cíl podpořit koloběh věcí od jednoho uživatele k druhému. Tím se zároveň zvyšuje využitelnost výrobků a prodlužuje se jejich životnost. Recovery oddělení tak dokáže opravit a znovu uvést do prodeje až 90 % nábytku, který jím projde. Pouze 10 % jde na recyklaci.
Do Recovery oddělení se dostanou výrobky, které zákazník vrátí v poškozeném obalu anebo je reklamuje. Další cestou, kterou sem nábytek doputuje, je přímo z obchodního domu – při deinstalaci vystaveného zboží, produktů, jejichž prodej už skončil, nebo výrobků, které došly při výstavě k úhoně.
Nejčastěji stačí výrobkům pouze dodat náhradní díl. Pracovníci jej doplní, čímž uvedou zboží do původního stavu. Výsledkem je produkt, který se může vrátit zpátky do prodeje jako nepoškozený. V další fázi se výrobek musí znovu zabalit. K tomu má Recovery oddělení k dispozici dva balící stroje. Velký přebalovací stroj vyrábí nové krabice, jejichž rozměry má uložené v databázi. Je natolik přesný, že by byl schopný z kartonu vyřezat i skládačku origami. Textilní sortiment či kuchyňské nádobí a doplňky se přebalují na stroji se strečovou fólií.
Některé kusy nábytku putují do koutku se zlevněným zbožím. Tam si je zákazníci mohou koupit za sníženou cenu. Všechno zde nabízené zboží i přes mírné vady na kvalitě však musí splňovat požadavky na bezpečnost a zdravotní nezávadnost.
Pokud se zboží nedá již žádným způsobem zachránit a nabídnout zákazníkům jako nové či za sníženou cenu, čeká jej recyklace. Tímto způsobem končí pouhých 10 % produktů, které projdou Recovery oddělením.
Zisk a prevence
Kromě toho, že Recovery oddělení zachraňuje poškozený či použitý nábytek, navrací mu nový život a předchází tak vzniku odpadu, dokáže ze své činnosti generovat i zisk. Nábytek uvedený do původního stavu, který jde znovu do prodeje činí 0,2 % z ročního zisku obchodního domu, u částečně kazového zboží je to v průměru 1 %.
V oblasti kvality celosvětově spolupracují všechny obchodní domy. Jakmile je objevena jakákoliv odchylka od požadované kvality výrobků jako jsou například funkční vady, špatná kvalita vzhledu či nějaký chybějící kus v balení, putuje toto zjištění do všech obchodních domů. Následná šetření na místě, kontrola zásob a postižených šarží výrobku je také zodpovědností Recovery oddělení. Díky tomu může IKEA své produkty neustále vylepšovat ke spokojenosti svých zákazníků, předcházet reklamacím a tím i potenciálnímu odpadu.
Více informací o aktivitách IKEA v oblasti udržitelného rozvoje najdete na www.IKEA.cz/lideaplaneta a na www.setrnejsi-domov.cz.
Nenechte si ujít:
Autor: Zdenka Pecková, IKEA
Zdroj: Odpadové forum č. 6/2016