Více času na podstatné

Hradec Králové má novou rychlodobíjecí stanici pro elektromobily

17.07.2014 10:28

 ČEZ dnes zprovoznil novou rychlodobíjecí stanici pro elektromobily v Hradci Králové na Riegrově náměstí. Řidiči elektromobilů si tak mohou i v Hradci Králové dobít svůj vůz za méně než 30 minut. Hlavním přínosem nové stanice je, že pro rychlé stejnosměrné dobíjení jsou k dispozici oba standardy konektorů CHAdeMO i Combo 2. Navíc je stanice doplněna o zásuvku na rychlé dobíjení střídavým proudem Mennekes. Díky trojkombinaci dobíjecích standardů je zaručena univerzálnost jejího využití. Jde o hlavní rozdíl oproti dobíjecím stanicím podobného typu instalovaným v České republice a v zahraničí.

 

„V rozvoji projektu Elektromobilita ČEZ jsme učinili další významný krok. V Hradci Králové jsme u budovy ČEZ nahradili dosavadní stanici pro běžné dobíjení novou rychlodobíjecí stanicí. Původní stanici využijeme v jiné lokalitě. Vycházeli jsme především ze zkušeností našich zákazníků a provozovatelů a výrobců vozů s elektrickým pohonem. Jejich potřebám se snažíme vyjít maximálně vstříc. Proto je stanice vybavena dobíjecími standardy, které uspokojí požadavky všech zákazníků. Jednoduše řečeno, rychle se u nás dobije každý v současnosti na evropském trhu prodávaný elektromobil,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Kromě Hradce Králové instaluje Skupina ČEZ rychlodobíjecí stanice i v dalších městech a výhledově také na hlavních dálničních tazích po ČR. Všechny jsou vybaveny standardy stejnosměrného dobíjení CHAdeMO a CCS o výkonu až 50 kW. Zároveň stanice disponují i konektorem pro dobíjení střídavým proudem pomocí dnes už téměř klasické zásuvky typu Mennekes, která umožňuje výkon dobíjení až  22 kW. Pomocí tohoto standardu dobíjení baterie načerpá energii od 1 do 3 hodin. Ovšem právě standardy o výkonu 50 kW jsou podstatně rychlejší a umožňují elektromobilu s kapacitou baterie 24 kWh, dobití na 80 % do 30 minut. „Díky kombinaci obou těchto rychlodobíjecích standardů jsou naše stanice připravené k univerzálnímu využití,vysvětluje Tomáš Chmelík. Zároveň poukazuje na fakt, že nové rychlodobíjecí stanice Skupiny ČEZ naplňují požadavky vyplývající z nové legislativy, která upravuje oblast infrastruktury pro alternativní paliva.

Elektromobilita ČEZ připravuje komplexní řešení služeb pro uživatele elektromobilů – od domácností po firmy. Jedním z nejvýznamnějších prvků tohoto řešení je v současnosti realizovaný rozvoj veřejné dobíjecí sítě. „Tyto dobíjecí stanice podstatně zlepší komfort užívání elektromobilů, jejichž nabídka se na našem trhu v posledních letech výrazně rozšířila a poptávka po nich roste. Z toho důvodu se nyní intenzivně věnujeme právě rozvoji sítě rychlodobíjecích stanic,“ dodává Chmelík.

Spolu s instalací těchto stanic nabízí Skupina ČEZ i možnost stát se zákazníkem služby Elektromobilita ČEZ a mít tak možnost dobíjet u stanic ČEZ po celé České republice. Pro roky 2014 a 2015 je dobíjení elektromobilů u stanic Skupiny ČEZ zpoplatněno částkou 150 korun bez DPH měsíčně pro každého, kdo má uzavřenou platnou zákaznickou smlouvu. Po zaplacení částky může zákazník dobíjet neomezeně. Pro majitele elektromobilu BMW i3 je v nabídce také služba ChargeNow, kdy mohou majitelé tohoto vozu dobíjet u řady veřejných dobíjecích stanic, z nichž Skupina ČEZ provozuje většinu.

 

Projekt Elektromobilita ČEZ

Skupina ČEZ spustila projekt Elektromobilita ČEZ již v roce 2010. Jeho cílem je navrhnout a otestovat komplexní řešení elektromobility jako služby, která kombinuje veřejnou dobíjecí síť s dodávkami elektřiny v rámci speciálního tarifu a postupně nabídne infrastrukturní řešení pro domácnosti i firmy, případně v kombinaci s dalšími doplňkovými službami a produkty. Z pohledu energetiky je současně důležité, jakým způsobem bude dobíjení elektromobilů integrováno do distribuční sítě, což úzce souvisí s agendou tzv. chytrých sítí, kterým se Skupina ČEZ také intenzivně věnuje.

Do současnosti ČEZ nainstaloval v České republice 38 veřejných dobíjecích stanic, a to převážně u infrastrukturních partnerů, tj. u obchodních center, supermarketů či městských částí. Stanice jsou v provozu v Praze, Plzni, Ostravě, Trutnově, Hradci Králové či ve Vrchlabí. Další rozšiřování sítě dobíjecích stanic je v realizaci a nově otevřené stanice budou představovány v průběhu dalších týdnů a měsíců. Aktuální mapa dobíjecích stanic je vždy na www.elektromobilita.cz.

V rámci projektu je provozováno několik desítek elektromobilů po celé ČR.