Více času na podstatné
H&M zahájilo osvětovou kampaň o cirkulární módě a představila první kolekci z udržitelných materiálů
Institut Cirkulární Ekonomiky (INCIEN) a světová módní značka H&M včera společně představili první publikaci věnující se udržitelnosti v módním odvětví s názvem Cirkulární móda. Je startem vzájemné spolupráce, která započala v loňském roce. Jejím uvedením odstartovala současně společná osvětová kampaň, jejímž cílem je změnit přístup k módě z lineárního textilního průmyslu na cirkulární. V tento den módní značka také poprvé představila svou novou limitovanou jarní kolekci z udržitelných materiálů H&M CONSCIOUS EXCLUSIVE.
Módní průmysl je charakteristický výrobou rychloobrátkového, jednorázového zboží, které až přestane sloužit, končí v popelnici a potom na skládce. Podle průzkumu (společnosti Potex) kvůli nedostatečnému třídění textilu skončí v Česku na skládkách až 200 tisíc tun textilního odpadu a pouhá 3 % vyřazeného textilu nachází další využití. Navíc tento segment výroby je druhým největším spotřebitelem vody na světě a zároveň produkuje 20 % veškeré odpadní vody. Každý rok se do světových moří a oceánů z textilních vláken uvolní půl milionu tun mikrovláken, tedy množství, které odpovídá padesáti miliardám plastových lahví. Tyto i další faktografické a statistické údaje obsahuje nová publikace Cirkulární móda, která však také nabízí možná řešení, jak těmto děsivým číslům předejít a změnit pohled na celý módní průmysl v očích veřejnosti.
„Příručka se zabývá cirkulární ekonomikou v oděvním průmyslu se zaměřením na příklady dobré praxe z Česka. Jejím cílem je „obyčejnému” člověku přiblížit, jak je to s módou u nás teď, co znamenají pojmy jako např. fast fashion, ale hlavně nabídne ukázku toho, jak by to s módou mohlo být za pár let, kdybychom v ní aplikovali principy cirkulární ekonomiky. Chceme společně s H&M vykročit k transformaci celého módního segmentu směrem k cirkulární ekonomice,“ doplňuje Soňa Jonášová, ředitelka Institutu Cirkulární Ekonomiky. Kromě postojů, cílů a příkladů udržitelného rozvoje značky H&M nabízí publikace Cirkulární móda také ukázky dobré praxe, které v Česku už obstojně fungují a mohou konkurovat světu. Představí se v ní celkem 17 úspěšných konceptů, které se staly průkopníky cirkulární módy u nás. Seznámí nás zároveň s jejich vizí světa módy a oblékání budoucnosti. Na podzim bude vydáno pokračování, které se zaměří na konkrétní kroky, které mohou dělat jak jednotlivci, tak firmy.
H&M je jedna z největších světových značek, které se přihlásily k přechodu na cirkulární ekonomiku do roku 2030 a současně k maximálnímu využívání materiálů po co nejdelší dobu v oběhu. Jedním z příkladů postupného plnění svých cílů je i nová jarní limitovaná kolekce z udržitelných materiálů H&M CONSCIOUS EXCLUSIVE, která obsahuje modely vyrobené např. z odpadních pomerančových či ananasových složek, z nichž je extrahována celulóza. Materiály svojí kvalitou nacházejí uplatnění i u světových návrhářských značek. „Máme před sebou ještě dlouhou cestu, pořád existují další výzvy, ale jsme opravdu pyšní na to, co jsme prozatím dokázali, a na pozitivní dopad, který naše práce má. Chceme, aby udržitelná móda a design byly dostupné všem, ne pouze vybraným jedincům. Zároveň dalším společným cílem je podporovat šíření informací a vzdělávat veřejnost v této oblasti cirkulární ekonomiky. A proto je partnerem pro Českou republiku Institut Cirkulární Ekonomiky, který se zaměřuje na inovativní environmentální management a je naším poradcem v oblasti udržitelnosti a cirkulární ekonomiky,“ vysvětluje Slavomíra Barnová, Communication Manager H&M pro ČR.
V rámci podpory osvěty cirkulární ekonomiky připravilo H&M společně s INCIENem sérii přednášek věnované studentům vysokých škol a široké veřejnosti. Součástí budou i zajímavé workshopy a diskuze na toto téma. Společně svůj projekt vč. nové publikace také představí na největším hudebním festivalu v Česku Colours of Ostrava.
Novou publikaci je možné si zdarma stáhnout - ZDE